Apetit tuonut ravitsemussitoumusten mukaisesti lisää vaihtoehtoja kestävään ruokailuun

Apetit tuonut ravitsemussitoumusten mukaisesti lisää vaihtoehtoja kestävään ruokailuun

Apetit Oyj, lehdistötiedote 24.4.2019 klo 10.00

Apetit teki vuosi sitten seitsemän ravitsemussitoumusta, joiden mukaisesti Apetit haluaa lisätä kasvisten käyttöä tuomalla markkinoille uusia pääruoka- ja välipalatuotteita sekä reseptejä kehittämällä. Lisäksi Apetit sitoutui vähentämään suolan ja sokerin saantia sekä edistää pehmeiden rasvojen käyttöä. Vuodelle 2020 asetetut tavoitteet ovat lähes toteutuneet jo kuluvan vuoden alussa.

- Olemme tuoneet monipuolisesti uusia kasvisvaihtoehtoja sekä kuluttajille että ammattikeittiöille. Ravitsemussitoumukset tukevat tuotekehityksemme strategiaa kehittää terveellisiä ja helppoja, kasvisten lisäämistä helpottavia tuotteita, Apetitin tuotteista ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Tarja Honkala kertoo.

Apetit toi markkinoille vuonna 2018 muun muassa kymmenen uutta kasvipohjaista pääruokatuotetta, lapsille soveltuvia välipalatuotteita ja lisää vaihtoehtoja kasvisten lisäämiseen, sekä tuoretuotteisiin että pakastealtaisiin.

- Olemme myös kasvattaneet Sydänmerkki-tuotteidemme valikoimaa noin kolmanneksella lanseeraamalla uusia Sydänmerkki-tuotteita sekä kehittämällä vanhoja tuotteitamme Sydänmerkki-kriteerejä vastaaviksi.

Apetitin ravitsemussitoumuksien tavoitteet on asetettu vuoteen 2020, vertailutasona on vuoden 2017 tilanne.

Apetitin ravitsemussitoumukset

Kasvisten käytön lisääminen lisäämällä helppoja ja hyvänmakuisia kasvisratkaisuja
Tavoite: +10 kpl helppoa kasvispohjaista pääruokatuotetta, +50 % kasvisten lisäämistä helpottavia ruokaratkaisuja, +5 kpl uusia tuotteita HeVi-osastolle
Sitoumuksen tilanne: sitoumus täyttynyt (+10 kpl kasvipohjaisia pääruokatuotteita, +50 % kasvisten lisäämistä helpottavia ruokaratkaisuja, +5 kpl uusia tuotteita HeVi-osastolle)

Apetit lanseerasi vuonna 2018 useita uusia kasvipohjaisia aterioita ja pääruokatuotteita, mm. Kasvisjauhis-tuotesarjan pitsat (2 kpl), Vegaanisen pinaattikeiton (1 kpl), tuoretuotteistoon kulhoruokasalaatteja (2 kpl) ja pakastevalikoimaan herkullisia pihvejä ja pyöryköita (5 kpl), sekä mm. Porkkananapit ja Pinaatti-raejuustonapit sekä Punajuuripyörykät. Tuoresegementin tuotevalikoima uudistui sesonkien mukaan, ja Tuorekset-tuotesarja vakiinnutti asemansa arkisena ruoanlaiton helpottajana. Uutena tuoteryhmänä toimme ammattikeittiöille suomalaisia kasviksia wok-pakastekasvisten ryhmään.

Kasviksista on oikeilla ohjeilla helppoa valmistaa hyvänmakuista ruokaa ravitsemussuositusten mukaisesti
Tavoite: +100 kpl kasvisten käytön lisäämistä helpottavia ruokaohjeita
Sitoumuksen tilanne: sitoumus täyttynyt (+127 kpl)

Apetit toi vuoden 2018 aikana yli 100 kasvisten käytön lisäämistä helpottavaa ruokaohjetta kuluttajille ja ammattikeittiöille. Apetit myös lanseerasi mobiilisovellus Njamin, joka haastaa käyttäjän lisäämään kasviksia ruokavalioon.

Lisää ravitsemussuositusten mukaisia, kasvipohjaisia ateria- ja välipalavaihtoehtoja ammattikeittiöille
Tavoite: +100 % kouluruokasuositusten mukaisia välipalatuotteita
+50 % koulutusta ja reseptiikkaa ammattikeittiöille
Sitoumuksen tilanne: sitoumus täyttynyt (+200 % välipalatuotteita, +200 % reseptiikkaa ja koulutusta)

Vuoden 2018 aikana Apetit toi kaksi uutta välipalaksi sopivaa hedelmätuotetta tuoretuotteiden suurkeittiövalikoimaan.

Lapsetkin tykkäävät kasviksista välipaloina, jos ne ovat hyvänmakuisia ja helposti nautittavissa
Tavoite: +3 kpl uudenlaisia kasvipohjaisia välipalatuotteita
Sitoumuksen tilanne: sitoumus täyttynyt (+3 kpl)

Apetit Vegekupit on helppo ja herkullinen tapa napostella terveellisiä välipaloja. Sormin syötävät värikkäät kasvikset on pakattu näppärärään kannelliseen, lapsen käteen hyvin sopivaan pikariin.

Sydänmerkkituote voi olla myös herkullinen
Tavoite: +20% uusia Sydänmerkkituotteita
Sitoumuksen tilanne: sitoumus täyttynyt (+35% uusia Sydänmerkkituotteita)

Viisi uusista tuotteistamme on Sydänmerkin mukaisesti parempi valinta. Lisäksi muutimme olemassa olevien Kasvisjauhis-tuotteidemme reseptejä Sydänmerkin kriteerejä vastaaviksi, jolloin sydänmerkittyjen tuotteidemme valikoima kasvoi yhteensä noin 35%.

Ilman lisättyä sokeriakin voi herkutella
Tavoite: +100 % uusia, ei lisättyä sokeria sisältäviä tuotteita kategorioihin, joissa sellaisia on rajatusti
Sitoumuksen tilanne: kesken (+75 %)

Kevään 2018 Apetit Vegepops uutuusmaku Vadelma-Porkkana on jäätelöaltaan hyvis, ilman lisättyä sokeria. Vegepops tuotesarja valittiin 2018 vuoden elintarvikkeeksi.

Kotimaisella herkullisella ja helpolla rypsiöljyllä kovia rasvoja korvaamaan
Tavoite: +4 kpl Sydänmerkkituotteita vähentämään kovien rasvojen käyttöä vähittäiskauppaan ja ammattikeittiöihin ja +20 kpl reseptiikkaa tukemaan öljyjen käyttöä
Sitoumuksen tilanne: Osittain kesken (+3 kpl uusia Sydänmerkkituotteita, +23 kpl reseptiikkaa)

Maustetuilla öljyillä on helppo saada hyviä rasvoja aterioihin. Apetit Sitruuna-basilika 250ml ja Apetit Valkosipuli-basilika 250ml löytyvät vähittäiskaupan valikoimista. Suurkeittiön arkea terveellisten rasvojen käytössä helpottaa Apetit rypsiöljy 8 litran Bag-in-Box-pakkauksessa.

Sitoumus kestäviin ruokavalintoihin: Nauttimalla kotimaista järvikalaa autat pitämään Suomen järvet puhtaina ja kalakannat kestävinä
Tavoite: +30% hoitokalastukseen perustuvia kalatuotteita
Sitoumuksen tilanne: sitoumus täyttynyt (+50% hoitokalastukseen perustuvia kalatuotteita)

Toimme Apetit Järvikalapihvin myös vähittäiskaupan valikoimiin. Valmistamme myös yhteistyössä John Nurmisen Säätiön ja Keskon kanssa Pirkka Saaristolaiskalapihvejä, joiden pääraaka-aine on Saaristomereltä hoitokalastettu lahna.

Ravitsemussitoumukset ovat suomalainen toimintamalli, jossa yhdistyvät EU:n vuonna 2016 julkaiseman tiekartan tavoitteet elintarvikkeiden laadun parantamiseksi, lasten ja nuorten terveyttä edistävien ruokailutottumusten toteutumisen parantamisen EU- ja WHO-tavoitteet sekä YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Sitoumukset kootaan yhdelle sivustolle: sitoumus2050.fi


Lisätietoja:

Tarja Honkala, johtaja, tuotteet ja T&K
010 402 2122
etunimi.sukunimi(a)apetit.fi

Sanna Väisänen, johtaja, markkinointi, viestintä ja sijoittajasuhteet
010 402 4041
etunimi.sukunimi(a)apetit.fi

Kuvaliitteet



Liittyvät artikkelit