Avena ja Viljelijän Berner yhdistävät tuotantopanos- ja viljakaupan kumppanuuteen perustuvassa toimintamallissa – uusi nimi on Viljelijän Avena Berner

Avena ja Viljelijän Berner yhdistävät tuotantopanos- ja viljakaupan kumppanuuteen perustuvassa toimintamallissa – uusi nimi on Viljelijän Avena Berner

Toimintamalli perustuu kumppanuuteen ja yhteiseen kenttäorganisaatioon. Liiketoimintaa harjoitetaan jatkossa nimellä Viljelijän Avena Berner.

Uudenlaisen toimintamallin kautta yritykset tarjoavat suomalaisille viljelijöille kotimaisessa omistuksessa olevan kumppanin vilja- ja öljykasvikauppaan sekä maatalouden tuotantopanosten käyttöön ja hankintaan. Molemmat ovat vahvoja osaajia alallaan ja yhdessä ne voivat palvella suomalaisia viljelijöitä entistä monipuolisemmin. 

Yhteisorganisaation muodostamiseen ei liity yritysjärjestelyjä, vaan toimintamallissa viljanhankintaa tehdään Avenan ja tuotantopanoskauppaa Bernerin lukuun. Virallisesti yhteistyö käynnistyy 1. elokuuta 2018.

”Jatkossa viljelijä voi ostaa tarvikkeita kasvintuotantoon ja käydä viljakauppaa yhden luukun periaatteen mukaisesti samojen asiantuntijoiden kanssa. Uudessa toimintamallissa yhdistyvät vahva tuotantopanos- ja viljakaupan osaaminen ja asiantuntemus. Näin varmistamme, että viljelijälle on jatkossakin tarjolla vahvaan asiantuntijuuteen perustuvat maatalouskaupan palvelut”, sanoo Apetitin toimitusjohtaja Juha Vanhainen.

”Sekä Bernerillä että Avenalla on vahva tunnettuus omien päätoimialojensa asiantuntijaorganisaatioina. Tätä osaamista haluamme tarjota viljelijöille parhaan sadon puolesta. Luotamme siihen, että yhteistyön myötä meillä on parhaat mahdolliset edellytykset ansaita asiantuntevan ja luotettavan toimijan maine suomalaisten viljelijöiden keskuudessa”, jatkaa Bernerin toimitusjohtaja Antti Korpiniemi.

Molemmat yritykset jatkavat liiketoimintaansa strategioidensa mukaisesti. Avena on osa Apetit-konsernia ja Berner jatkaa toimintaansa kotimaisena perheyhtiönä. Yhdistettävään organisaatioon kuuluu maatalous- ja viljakaupan osalta 30 asiantuntijaa sekä lisäksi ammattipuutarhakaupan osalta 10 asiantuntijaa. Toiminta on maanlaajuista eri toimi- ja vastaanottopisteiden kautta.

Viljelijän Avena Bernerin tavoitteena on olla viljelijöiden paras kumppani Suomessa ketterällä ja tehokkaalla toimintamallilla. Kattavasta valikoimasta löytyvät mm. siemenet, kasvinsuojeluaineet, lannoitteet ja polttoaineet sekä uudet palvelut viljelytoimenpiteiden ja sadon laadun mittaamiseen. Laajasta vastaanottopisteiden verkostosta löytyy puolestaan varma ja hyvä toimituspaikka vilja- ja öljykasvisadolle.

Liittyvät artikkelit

Apetit Oyj:n tilinpäätös sekä selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmä...

Julkaistu kokonaisuus sisältää hallituksen toimintakertomuksen, konsernitilinpäätöksen ja emoyhtiön tilinpäätöksen, tilintarkastuskertomuksen, hallintoneuvoston lausunnon, selvityksen Apetit Oyj:n hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä vuosi- ja vastuullisuusraportin. Lataa Apetitin vuosikertomus 2017 tästä. Lisätietoja: Sanna Väisänen, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 402 4041

Webcast Apetitin puolivuotiskatsauksen julkistamisesta

Apetitin puolivuotiskatsauksen tiedotustilaisuuden webcast:

Apetit täsmentää strategisia tavoitteitaan - painopistealueet ovat uudis...

Painopistealueet ovat uudistuminen, kansainvälistyminen sekä tehokkuuden parantaminen. Apetitin tavoitteena on olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä ja Suomen tunnetuin kasvipohjaiseen syömiseen erikoistunut brändi. Tutkimusten mukaan kuluttajat haluavat lisätä kasvisten käyttöä ja kasviproteiinien kysyntä jatkaa vahvaa kasvua. Myös terveellisyys, vastuullisuus, luomu ja hyvinvointi jatkavat trendeinä kasvuaan. Lisäksi helppouden merkitys kuluttajan hektisessä arjessa korostuu. ”Syömisen trendit tukevat erinomaisesti Apetitia ja valittua strategiaa. Jatkammekin edellisen strategiakauden työtä vahvistaaksemme asemaamme kasvispohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijänä. Kovan työn, rohkeiden strategisten valintojen sekä jatkuvan uudistumisen ansiosta Apetit on nyt lunastanut aseman kasvisten ykkösenä”, sanoo toimitusjohtaja Juha Vanhainen. ”Kasvistrendin jatkaessa kasvuaan olemme lisänneet tutkimus- ja kehityspanoksia systemaattisesti, mikä on näkynyt uusien tuotteiden määrän merkittävänä kasvuna ja määrätietoisena laajentumisena uusiin tuoteryhmiin. Myös ruuan kansainvälinen kauppa on kasvanut. Nyt tehdyssä strategiatyössä olemme nostaneet keskiöön aikaisempaa nuorempia kohderyhmiä, joille tulemme lanseeraamaan uusia, heidän toiveisiin ja tarpeisiin sopivia tuotteita.” Apetit on lanseerannut digitaalisia palveluita kuluttajille kasvisten käytön lisäämiseksi avaamalla Kasvimaani.fi -verkkopalvelun ja reseptisuosituksia tarjoavan Njam-mobiilisovelluksen sekä uudistanut viljelijöille kohdennetun Avenakauppa.fi -palvelusivuston. ”Ensimmäisiä askeleita ruuan kansainvälisen kaupan ja digitaalisten palvelujen osalta on nyt otettu. Tavoitteena on, että pitkällä aikavälillä ne tukevat merkittävästi Apetitin liiketoiminnan kehittymistä”, Vanhainen toteaa. Apetitin strategiset painopisteet 2018–2020 Apetit keskittyy toiminnassaan jatkuvaan uudistumiseen lisäämällä tuote- ja palvelukehitystä, entistä voimakkaampaan kansainvälistymiseen kasvattamalla ruuan kansainvälistä kauppaa ja kartoittamalla mahdollisia uusia hankinta-alueita viljakaupassa samalla vahvistaen jalansijaa Baltiassa sekä tehokkuuden parantamiseen kaikissa liiketoiminnoissaan. Apetitin taloudelliset tavoitteet vuodelle 2020: Käyttökatteen (EBITDA) vähintään kaksinkertaistaminen (2017: jatkuvat toiminnot 6,8 me) Operatiivinen sidotun pääoman tuottoprosentti (ROCE %) > 8 % (2017: 2,4 %) Asetettujen strategisten tavoitteiden toteutuminen perustuu tavanomaiseen satokehitykseen, systemaattiseen toiminnan tehostamiseen, innovatiivisiin ja oikea-aikaisiin tuotelanseerauksiin sekä ruuan kansainvälisen kaupan kehittymiseen. Yhtiö on avoin strategiaan sopiville toimialaratkaisuille. Päivitetty osinkopolitiikka Apetit Oyj:n hallituksen tavoitteena on, että yhtiön osake on omistajilleen hyvätuottoinen ja arvonsa säilyttävä sijoitus. Osinkona yhtiö jakaa vähintään 50 prosenttia tilikauden voitosta. Liiketoiminta-alueiden strategiset painopistealueet 2018-2020: Ruokaratkaisut-liiketoiminnan tavoitteena on kasvaa kannattavasti markkinoita nopeammin kotimaassa. Strategisia painopistealueita ovat: Pakasteen ja tuoretuotteiden vahva uudistaminen sekä keihäänkärkituotteiden luominen kansainvälisille markkinoille Lasten ja nuorten kasvisten syönnin lisääminen ja tukeminen Kannattavuuden selkeä parantaminen Vastuullinen arvoketju entistä vahvemmaksi kilpailutekijäksi Öljykasvituotteet-liiketoiminnan tavoitteena on kannattavuuden parantaminen ja jalostusasteen kasvattaminen. Strategisia painopisteitä ovat: Öljynpuristustuotannon tehostaminen Kotimaisen rypsinviljelyn kehittäminen Uudet innovaatiot ja niiden nopea kaupallistaminen Kotimaisen kasviproteiiniomavaraisuuden kehittäminen Viljakauppa-liiketoiminnan tavoitteena on kauppavolyymien kasvattaminen päähankinta-alueilla ja käyttöpääoman tehokas käyttö. Strategisia painopisteitä ovat: Markkinaosuuden kasvattaminen Baltian hankinta-alueella Vahvat arvoketjukumppanuudet Suomessa Edistyneimmät digitaaliset palvelut logistiikan ja viljakaupan tueksi Uusien hankinta-alueiden kartoittaminen   Apetit Oyj Juha Vanhainen