Apetit käynnistämässä myyntiä Venäjälle

Merkittävä ilon aihe on tuotteiden saaminen SOK:n Prismojen pakastealtaisiin Venäjällä. Vuodenvaihteen tienoilla suomalaisia kasvispihvejä, gratiineja ja valkosipuliperunoita voi ostaa 16 pisteestä Pietarin alueella. -       Etsimme yhteistyössä Apetitin kanssa Venäjän markkinoille sopivia suomalaisia tuotteita vahvistamaan Prisman tarjoomaa sekä Suomi-mielikuvaa, kertoo Prisma LLC:n toimitusjohtaja Jarmo Paavilainen. Suomalaisen ruoan myyntivaltti on korkea kokonaislaatu Suomalaiseen ruokaan liitetään Venäjällä sanat puhtaus, turvallisuus, laatu ja hyvä maku. Tämä näkyy muun muassa siinä, että myös monet paikalliset elintarvikevalmistajat tekevät tuotteistaan suomalaisen näköisiä ja oloisia. -       Suomalaisilla tuotteilla ja ruoalla on Venäjällä erittäin hyvä maine. Tämä korostuu erityisesti Pietarin alueella, mistä matkaillaan paljon Suomessa. Niiden ottaminen valikoimaan on meille luonnollinen keino erottautua paikallisista kilpailijoistamme, kertoo Prisma LLC:n ruokatavaroiden ostopäällikkö Yulia Ostapchuk. Monia reittejä kansainvälisille markkinoille Kansainvälinen myynti on Apetitille strateginen panostamisalue, sillä suomalaisen ruoan vientipotentiaali ja myös ruokaan liittyvä markkinointiosaaminen ovat kehittyneet viime vuosina. Venäjän markkinoille lähdettiin tähyämään yhdessä kaupan kanssa. Sen sijaan, että Apetit olisi ryhtynyt kasvattamaan paikallista markkinaosuutta kauppa ja tuote kerrallaan, päätettiin Pietarin seudulle lähteä yhdessä vahvan kotimaisen vähittäiskaupan kumppanin kanssa. Pietarin markkinoille etsittiin sinne sopivia tuotteita yhdessä SOK:n kanssa. Lähtökohta oli se, että Venäjälle vietävien tuotteiden on riittävän hankintavolyymin varmistamiseksi oltava jo Suomen S-ryhmän kaupoissa myynnissä. -       Ensimmäiseen aaltoon valikoitui herkullinen valikoima Apetitin parasta osaamista: kasvispihvejä ja –pyöryköitä, kasvisgratiineja, kermaperunoita ja perunamuusia. Toiseen aaltoon on sovittu otettavan legendaariset Apetit-pakastekeitot, iloitsee kansainvälisen myynnin päällikkö Kyösti Itäniemi Apetitilta. Suoraan hyviin valikoimiin Apetit-tuotteet löytyvät jatkossa pietarilaisista Prismoista, joita on yhteensä 16 kappaletta. Näistä 6 on suurimpia, hypermarket-kokoluokan kauppoja ja 10 hieman pienempiä supermarketteja. Prisma on toiminut menestyksellisesti Pietarissa vuodesta 2008 alkaen ja tarjoaa asiakkaille laajan valikoiman korkealaatuisia tuotteita sekä ostamisen helppoutta. Pietarissa on noin viisi miljoonaa asukasta eli vain hieman vähemmän kuin Suomessa.

Apetit suunnittelee bioenergialaitoksen rakentamista Kirkkonummen rypsiölj...

”Hiilidioksidipäästöjen vähenemisen lisäksi bioenergialaitos pienentäisi merkittävästi Apetitin nykyisiä energiakustannuksia, sillä öljynpuristaminen on konsernin energiaintensiivisin tuotantoprosessi”, sanoo toimitusjohtaja Juha Vanhainen.   Investoinnin arvo olisi noin 3,7 miljoonaa euroa. Laitoksen suunniteltu lämpöteho on 4,5 MW, joka kattaisi oman tuotannon energiatarpeen. Samassa yhteydessä rakennettaisiin varakattilalaitos, joka mahdollistaa myös biokaasun käytön.   Bioenergialaitoksen ensisijaisina polttoaineina käytettäisiin metsähaketta ja kierrätyspuuta sekä muita lähialueilta syntyviä metsä- tai peltokuitujakeita. Tämän lisäksi Apetit pystyisi hyödyntämään energiantuotannossaan ka​sviöljyn tuotannon sivuvirtoja kuten rypsinsiementen seulontajätteitä, kasviöljylietettä sekä mahdollisuuksien mukaan rypsiöljyn puhdistusprosessissa käytettävää bentoniittisavea.   ”Bioenergialaitoksen myötä Apetit saisi tuotannon sivuvirroista syntyvän hyödyn omaan käyttöönsä. Tehtaan energiaomavaraisuus kasvaisi ja riippuvuus sivuvirtojen käyttäjistä poistuisi. Keskeisenä tavoitteena onkin, että bioenergialaitos rakennettaisiin osaksi tehtaan kiertotaloutta ja resurssiviisasta raaka-aineiden käyttöä”, jatkaa Vanhainen.    Apetit tulee hakemaan hankkeeseen työ- ja elinkeinoministeriön uusiutuvaan energiaan perustuville hankkeille myönnettävää investointitukea sekä jättämään ympäristölupahakemuksen. Apetit tekee investointipäätöksen, mikäli se saa myönteiset päätökset molempiin.   

Avena tarjoaa viljelijöille Suomessa täysin uudenlaisen basis-hinnoittelu...

Basis-sopimus tuo aiempaa markkinalähtöisemmän tavan vehnä- ja öljykasvisopimusten hinnoitteluun. - Viljelijät voivat basis-sopimuksella aidosti seurata markkinahintojen ja oman sopimuksensa hinnan kehitystä sekä halutessaan hinnoitella sopimuksia pitkälle tulevaisuuteen. Vastaavia hinnoittelutapoja on käytössä yleisesti Euroopassa ja haluamme tarjota uudentyyppisen tavan vilja- ja öljykasvisopimusten hinnoitteluun myös suomalaisille viljelijöille, Avenan toimitusjohtaja Antti Snellman kertoo Tavat käydä vilja- ja öljykasvikauppaa monipuolistuvat Uusi basis-sopimus monipuolistaa tapoja käydä vilja- ja öljykasvikauppaa. Avena tarjoaa vilja- ja öljykasvisopimusten hinnoitteluun uuden basis-sopimuksen lisäksi entuudestaan tutut sopimusmallit: osto päivän hinnalla, termiinisopimus ja tilahintasopimus. - Suomessa yksittäisten tilojen koko kasvaa ja uskomme, että uusille hinnoittelutavoille on todennäköisesti jatkossa enemmän tarvetta myös riskienhallinnan kannalta. Avena haluaa myös tulevaisuudessa olla kehittämässä uudenlaisia tapoja käydä vilja- ja öljykasvikauppaa suomalaisen viljelijän kumppanina, Snellman sanoo. Basis-hinnat löytyvät uudistetusta Avenakaupasta Avena on avannut uudistetun Avenakaupan suomalaisille viljelijöille. Avenakauppaan rekisteröityneet viljelijät näkevät mm. basis-hinnat vehnän ja öljykasvien eri toimitusjaksoille ja -paikoille sekä muut ostohinnat toimituspaikoittain ja -jaksoittain. Myös viljojen ja öljykasvien myynti Avenalle onnistuu sivuston kautta. - Uudistettu Avenakauppa on nykyaikainen palvelusivusto asiakkaillemme. Viljelijät hyödyntävät toivottavasti ahkerasti myös uutta mahdollisuutta jättää Avenalle tarjous vilja- tai öljykasvierästä. Avenakauppaan kannattaa siis rekisteröityä ja hyödyntää myös muita sen asiakkaillemme tarjoamia palveluja ahkerasti”, Snellman summaa.   Basis-sopimus: Termillä ”basis” tarkoitetaan tiettynä hetkenä, tietyssä toimituspaikassa vallitsevan ostohinnan ja futuurin noteeraushinnan eroa. Basis-sopimuksessa viljelijä valitsee vehnälle tai öljykasvierälle toimituspaikan ja -jakson, jonka basis-hinnan hän kiinnittää. Sopimus hinnoitellaan loppuun viljelijän haluamana ajankohtana vehnä- tai rapsifutuurin sen hetkisen noteeraushinnan mukaan. Basis-sopimuksella viljelijä sitoo oman myyntihintansa tiettyyn futuuriin, mutta ei tee itse futuurikauppaa pörssissä, vaan Avena tekee sen hänen puolestaan. Lisätiedot: Toimitusjohtaja Antti Snellman, Hankintapäällikkö Pekka Hyssy (etunimi.sukunimi@avena.fi) Uudistettu Avenakauppa: www.avenakauppa.fi   Apetit-konsernin Viljakauppa- ja Öljykasvituotteet -liiketoiminnoista vastaava Avena Nordic Grain Oy on Suomen johtava vilja-, öljy- ja palkokasvi- sekä rehuraaka-ainekauppias sekä kasviöljyjen ja puristeiden valmistaja ja toimittaja. Yhtiön päätoimipaikka sijaitsee Helsingissä ja toimipisteet palvelevat myös Vaasassa, Porissa, Salossa, Kirkkonummella, Loimaalla, Hämeenlinnassa, Kouvolassa ja Porvoossa. Yhtiön öljynpuristamo sijaitsee Kirkkonummella. Avena on suomalaisen viljelijän kotimainen kumppani, joka tarjoaa viljelijöille ammattitaitoista palvelua kaikissa vilja- ja öljykasvikaupan asioissa.

Avena ja Viljelijän Berner yhdistävät tuotantopanos- ja viljakaupan kump...

Toimintamalli perustuu kumppanuuteen ja yhteiseen kenttäorganisaatioon. Liiketoimintaa harjoitetaan jatkossa nimellä Viljelijän Avena Berner. Uudenlaisen toimintamallin kautta yritykset tarjoavat suomalaisille viljelijöille kotimaisessa omistuksessa olevan kumppanin vilja- ja öljykasvikauppaan sekä maatalouden tuotantopanosten käyttöön ja hankintaan. Molemmat ovat vahvoja osaajia alallaan ja yhdessä ne voivat palvella suomalaisia viljelijöitä entistä monipuolisemmin.  Yhteisorganisaation muodostamiseen ei liity yritysjärjestelyjä, vaan toimintamallissa viljanhankintaa tehdään Avenan ja tuotantopanoskauppaa Bernerin lukuun. Virallisesti yhteistyö käynnistyy 1. elokuuta 2018. ”Jatkossa viljelijä voi ostaa tarvikkeita kasvintuotantoon ja käydä viljakauppaa yhden luukun periaatteen mukaisesti samojen asiantuntijoiden kanssa. Uudessa toimintamallissa yhdistyvät vahva tuotantopanos- ja viljakaupan osaaminen ja asiantuntemus. Näin varmistamme, että viljelijälle on jatkossakin tarjolla vahvaan asiantuntijuuteen perustuvat maatalouskaupan palvelut”, sanoo Apetitin toimitusjohtaja Juha Vanhainen. ”Sekä Bernerillä että Avenalla on vahva tunnettuus omien päätoimialojensa asiantuntijaorganisaatioina. Tätä osaamista haluamme tarjota viljelijöille parhaan sadon puolesta. Luotamme siihen, että yhteistyön myötä meillä on parhaat mahdolliset edellytykset ansaita asiantuntevan ja luotettavan toimijan maine suomalaisten viljelijöiden keskuudessa”, jatkaa Bernerin toimitusjohtaja Antti Korpiniemi. Molemmat yritykset jatkavat liiketoimintaansa strategioidensa mukaisesti. Avena on osa Apetit-konsernia ja Berner jatkaa toimintaansa kotimaisena perheyhtiönä. Yhdistettävään organisaatioon kuuluu maatalous- ja viljakaupan osalta 30 asiantuntijaa sekä lisäksi ammattipuutarhakaupan osalta 10 asiantuntijaa. Toiminta on maanlaajuista eri toimi- ja vastaanottopisteiden kautta. Viljelijän Avena Bernerin tavoitteena on olla viljelijöiden paras kumppani Suomessa ketterällä ja tehokkaalla toimintamallilla. Kattavasta valikoimasta löytyvät mm. siemenet, kasvinsuojeluaineet, lannoitteet ja polttoaineet sekä uudet palvelut viljelytoimenpiteiden ja sadon laadun mittaamiseen. Laajasta vastaanottopisteiden verkostosta löytyy puolestaan varma ja hyvä toimituspaikka vilja- ja öljykasvisadolle.

Sijoitus Invest 29.-30.11.

Apetit on kotimainen ruokatalo, joka tunnetaan kasvisosaamisestaan ja maistuvista tuotteistaan. Tällä hetkellä panostamme uusien ruokaratkaisujen kehittämiseen vahvemmin kuin koskaan aikaisemmin. Viemme kasvipainotteista syömistä eteenpäin ensimmäisten joukossa. Toimitusjohtaja Juha Vanhainen esitteli Apetitin kuulumisia molempina päivinä. Voit ladata esityksen Sijoitus Investissä klikkaamalla tästä     

Apetit Vegepops Porkkana-mango on Vuoden Suomalainen Elintarvike 2018

Valinnan tehneen raadin mukaan Vegepops on aivan uudenlainen kotimainen tuoteinnovaatio, jossa yhdistyvät kasvisjalostajan ja jäätelötehtaan yhteistyö ja osaaminen. Se sopii herkutteluun tai välipalaksi ja myös perheen pienimmille. Se on maistuva ja raikas vaihtoehto lisätä kasvisten syöntiä. Lisäksi raadin mielestä on hienoa, että Vegepopsit on kehittänyt elintarviketieteiden opiskelija kesätyöprojektina. ”Vegepopsin valinta Vuoden Suomalaiseksi Elintarvikkeeksi 2018 on osoitus Apetitin osaamisesta kotimaisten kasvisten jalostamisessa. Kasvisten ykkösenä Apetit on näyttänyt suuntaa kasvipohjaiselle syömiselle ja panostanut viime vuosina vahvasti tutkimukseen ja kehitykseen. Apetit Vegepops onkin hyvä esimerkki kasvisten käytön helpottamiseen ja lisäämiseen tekemästämme työstä – se on uusi ja ennakkoluuloton tapa tuoda suomalaiset kasvikset kuluttajien nautittavaksi”, sanoo toimitusjohtaja Juha Vanhainen. Helppo, hauska ja herkullinen Apetit Vegepops Porkkana-mango sisältää 41 prosenttia kasviksia ja hedelmiä. Tuotteen valmistaa Froneri Finland Oy Turengin jäätelötehtaalla. Gluteeniton, maidoton ja vegaaninen puikko soveltuu välipalaksi tai herkuksi moneen eri ruokavalioon ja moneen eri tilanteeseen. ”Apetitin mieluisana tehtävänä on tehdä kasvisten käytöstä helppoa, hauskaa ja herkullista – tätä Apetit Vegepops onkin. Vegepops syntyi halustamme tuoda tarjolle herkuttelu- ja välipalatuotteita, joissa voidaan hyödyntää maukkaita ja puhtaita kotimaisia kasviksia”, sanoo tuoteryhmäpäällikkö Riikka Haarasilta-Suutarinen. Vegepops-tuoteperhe valmistautuu tulevaan kesään uuden makuvariantin siivittämänä. Sarjan uusin tulokas porkkana-vadelma on kuluttajien toivemaku, joka sopii niin pienille kuin suuremmillekin Vegepopsin ystäville. Elintarviketeollisuusliiton järjestämä Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailu palkitsee vuosittain yrityksiä Suomessa kehitetyistä ja valmistetuista uutuustuotteista. Finaalissa olivat lisäksi Fazer Sirkkaleipä, Myllärin Omenatarhan Granola, Ilo Hummus Härkäpapu, Valio Luomu™ jogurttinen tuorepuuro 175g omena-kaneli-kaura laktoositon ja Berrypicker vadelma+puolukka täysjyvämuro. Kilpailuun osallistui kaikkiaan 51 Suomessa kehitettyä ja valmistettua uutuustuotetta.   Lisätietoja: Riikka Haarasilta-Suutarinen, tuoteryhmäpäällikkö, puh. 010 402 4011 Sanna Väisänen, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 402 4041  

Apetit Oyj:n osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2017

Heinä – syyskuu, jatkuvat toiminnot Jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 75,0 (77,8) miljoonaa euroa Operatiivinen käyttökate (EBITDA) oli 3,2 (2,8) miljoonaa euroa Operatiivinen liiketulos oli 1,8 (1,6) miljoonaa euroa Kauden tulos oli 2,7 (2,1) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,44 (0,34) euroa Tammi – syyskuu, jatkuvat toiminnot Jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 226,9 (231,6) miljoonaa euroa Operatiivinen käyttökate (EBITDA) oli 4,7 (4,2) miljoonaa euroa Operatiivinen liiketulos oli 0,7 (0,7) miljoonaa euroa Kauden tulos oli 1,0 (0,5) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,16 (0,08) euroa Heinä – syyskuu, konserni, sisältäen lopetetut toiminnot* Konsernin liikevaihto oli 89,9 (91,9) miljoonaa euroa Operatiivinen liiketulos oli 1,9 (1,4) miljoonaa euroa Kauden tulos oli 0,5 (1,8) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,09 (0,29) euroa Tammi – syyskuu, konserni, sisältäen lopetetut toiminnot* Konsernin liikevaihto oli 276,2 (286,4) miljoonaa euroa Operatiivinen liiketulos oli 0,4 (-0,7) miljoonaa euroa Kauden tulos oli -3,0 (-1,2) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos -0,48 (-0,19) euroa   * Lopetetut toiminnot: Apetit Oyj sopi 29.6.2017 kalaliiketoiminnan myymisestä norjalaiselle Insula AS:lle. Kauppa on toteutunut 1.11.2017 alkaen. Tässä osavuosikatsauksessa siirtynyt liiketoiminta raportoidaan lopetettuna toimintona. Tietoja ei ole tilintarkastettu. Suluissa olevat luvut viittaavat vuoden 2016 vastaavaan ajanjaksoon ja vertailukaudella tarkoitetaan edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa, ellei toisin ole mainittu. Tulosohjeistus on ennallaan. Konsernin koko vuoden operatiivisen liiketuloksen arvioidaan olevan vertailuvuotta parempi (vuonna 2016: 0,9 miljoonaa euroa). Toiminnan kausiluontoisuuden johdosta tuloskertymä painottuu vuoden jälkimmäiselle puoliskolle.   Toimitusjohtaja Juha Vanhainen: ”Apetit-konsernin keskittyminen kasvipohjaisiin ruokaratkaisuihin jatkui vahvasti. Pakaste- ja tuoretuotteiden myynti kasvoi ja kannattavuus kehittyi oikeaan suuntaan. Olemme vahvistaneet asemaamme kuluttajan ja kaupan mielissä kasvipohjaisen syömisen edelläkävijänä. Jatkoimme panostuksiamme tuotekehitykseen ja pyrimme näin ilahduttamaan kuluttajia ja kauppaa uusilla tuotteilla aiempaa useammin. Asiakkaiden odotukset kehittyvät ja pyrimme ennakoivasti vastaamaan niihin. Käynnistimme kesällä luomuohjelman, jonka tavoitteena on nostaa merkittävästi luomun osuutta tuotteistossamme tulevien vuosien aikana. Jo tällä satokaudella toimme ensimmäiset kotimaiset luomutuotteemme kauppoihin ja ammattikeittiöihin. Lisäämme luomuun liittyvää tutkimus- ja kehitystyötä koetilallamme ja tarjoamme tietomme uusista viljelymenetelmistä kiinnostuneiden sopimusviljelijöidemme käyttöön. Näin varmistamme laadukkaiden kasvisten saatavuuden tuotteisiimme myös luomuna ja samalla tuemme kotimaisen alkutuotannon kilpailukykyä. Heinä-syyskuun operatiivinen liiketulos parani edellisvuodesta Ruokaratkaisuiden vetämänä. Olemme kääntäneet pakastetuotteiden myynnin kasvuun tuoteryhmän kannattavuus varmistaen. Tuoretuotteissa liiketoimintamallin muutos ammattikeittiöiden suoratoimitustukkurista vähittäiskauppaa ja ammattikeittiöitä palvelevaksi kumppaniksi jatkui ja toi uutta kannattavaa liikevaihtoa. Viljakauppa- ja Öljykasvituotteet-segmenteissä kotimaisen sadon viivästyminen laski volyymeja Suomessa, mutta niiden tulokset olivat haastavista olosuhteista huolimatta tyydyttävällä tasolla. Kesäkuun lopussa julkistettu kalanjalostusliiketoimintamme myynti Insula AS:lle Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa saatiin päätökseen lokakuun lopussa. Kalaliiketoiminnan uusi omistaja Insula AS on toimialallaan vahva ja kasvava yritys ja tarjoaa näin uusia kasvu- ja kehittymismahdollisuuksia sekä siirtyvälle henkilöstöllemme että asiakkaillemme. Heinäkuussa teettämämme kuluttajatutkimuksen perusteella kolmasosa suomalaisista on lisännyt kasvisten käyttöään viimeisen vuoden aikana ja yli puolet aikoo edelleen lisätä kasvisten käyttöä. Tämä tieto ilahduttaa ja innostaa meitä apetitlaisia yhdessä eteenpäin. Uudistamme aktiivisesti tuotteitamme ja toimintatapojamme säilyttääksemme asemamme kasvisten ykkösenä sekä vahvistaaksemme asemaamme asiakkaiden ensimmäisenä valintana.”   AVAINLUVUT Milj. euroa 7-9 2017 7-9 2016 Muutos 1-9 2017 1-9 2016 Muutos 2016 Rullaava 12kk Jatkuvat toiminnot                 Liikevaihto 75,0 77,8 -4 % 226,9 231,6 -2 % 312,0 307,2 Operatiivinen käyttökate (EBITDA) 3,2 2,8   4,7 4,2   6,3 6,8 Operatiivinen liiketulos 1,8 1,6   0,7 0,7   1,5 1,5 Liiketulos 1,8 1,6   0,5 0,7   1,5 1,3 Osuus osakkuusyhtiö Sucroksen tuloksesta 0,1 -0,1   -0,4 -0,7   0,7 1,1 Kauden tulos 2,7 2,1   1,0 0,5   2,5 3,1 Osakekohtainen tulos, euroa 0,44 0,34   0,16 0,08   0,41 0,49 Käyttöpääoma       39,5 49,7   43,9 40,1 Konserni (sis. lopetetut toiminnot)                 Liikevaihto 89,9 91,9 -2 % 276,2 286,4 -4 % 386,5 376,8 Operatiivinen liiketulos 1,9 1,4   0,4 -0,7   0,9 2,0 Liiketulos -0,7 1,4   -3,8 -0,7   0,6 -2,5 Kauden tulos 0,5 1,8   -3,0 -1,2   1,2 -0,6 Osakekohtainen tulos, euroa 0,09 0,29   -0,48 -0,19   0,19 -0,10 Oma pääoma / osake, euroa       17,75 18,70   19,00   Operatiivinen sidotun pääoman tuottoprosentti (ROCE-%)             1,2 % 2,5 % Liiketoiminnan rahavirta       12,2 14,5   21,9   Omavaraisuusaste       62,6 % 64,3 %   64,1 %   Nettovelkaantumisaste (gearing)       8,8 % 17,3 %   12,4 %   Investoinnit       4,4 7,9   9,7     SEGMENTTIVERTAILU Apetit-konsernin raportoitavat liiketoimintasegmentit ovat Ruokaratkaisut, Öljykasvituotteet, Viljakauppa ja Kalajalosteet. Ruokaratkaisut-liiketoimintaan kuuluvat pakastetuoteryhmä ja tuoretuotteet-tuoteryhmä sekä palvelumyyntitoiminnot. Öljykasvituotteet-liiketoimintaan sisältyvät kasviöljyjen ja rehupuristeiden jalostus ja myynti. Viljakauppa-liiketoiminta käsittää kotimaisen ja kansainvälisen vilja-, öljy- ja palkokasvi- sekä rehuraaka-ainekaupan toiminnot. Kalajalosteet-segmentin toiminnot Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa on siirretty lopetettuihin toimintoihin 29.6.2017 julkistetun yritysjärjestelyn johdosta.   Vuoden 2016 alusta osakkuusyhtiö Sucros (omistusosuus 20 %) on raportoitu tuloslaskelmassa liikevoiton alapuolella.   Liikevaihdon kehitys Jatkuvat toiminnot LIIKEVAIHTO, milj. euroa 7-9 2017 7-9 2016 Muutos 1-9 2017 1-9 2016 Muutos 2016 Rullaava 12 kk Ruokaratkaisut 23,6 22,8 +3 % 74,9 72,1 +4 % 97,8 100,6 Öljykasvituotteet 16,5 17,6 -6 % 49,6 52,3 -5 % 68,2 65,5 Viljakauppa 41,1 38,9 +6 % 113,5 119,9 -5 % 159,7 153,3 Segmenttien välinen liikevaihto -6,2 -1,5   -11,2 -12,7   -13,7 -12,1 Yhteensä 75,0 77,8 -4 % 226,9 231,6 -2 % 312,0 307,2   Lopetetut toiminnot LIIKEVAIHTO, milj. euroa 7-9 2017 7-9 2016 Muutos 1-9 2017 1-9 2016 Muutos 2016 Rullaava 12 kk Kalajalosteet 17,6 20,5 -14 % 58,0 63,7 -9 % 87,8 82,1 Segmenttien välinen liikevaihto -2,5 -4,6   -8,3 -8,9   -12,6 -12,6 Yhteensä 15,1 15,8 -5 % 49,7 54,8 -9 % 75,2 69,5   Operatiivisen liiketuloksen kehitys Jatkuvat toiminnot OPERATIIVINEN LIIKETULOS, milj. euroa 7-9 2017 7-9 2016 1-9 2017 1-9 2016 2016 Rullaava 12 kk Ruokaratkaisut 0,7 0,2 -1,7 -2,5 -2,6 -1,8 Öljykasvituotteet 0,5 0,8 1,4 2,1 2,7 2,0 Viljakauppa 0,6 0,6 0,9 1,1 1,4 1,2 Yhteensä 1,8 1,6 0,7 0,7 1,5 1,5   Lopetetut toiminnot OPERATIIVINEN LIIKETULOS, milj. euroa 7-9 2017 7-9 2016 1-9 2017 1-9 2016 2016 Rullaava 12 kk Kalajalosteet 0,1 -0,2 -0,3 -1,4 -0,6 0,5   TULOSOHJEISTUS VUODELLE 2017 Suomen päivittäistavarakaupan ja ammattikeittiösektorin myynnin arvioidaan piristyvän vertailuvuodesta, mutta hintakilpailun pysyvän kovana. Runsaan tarjonnan arvioidaan jatkuvan viljojen maailmanmarkkinoilla ja pitävän hinta- ja katetason matalana eikä tilanteen arvioida muuttuvan oleellisesti loppuvuoden aikana. Konsernin koko vuoden operatiivisen liiketuloksen arvioidaan olevan vertailuvuotta parempi (vuonna 2016: 0,9 miljoonaa euroa). Toiminnan kausiluontoisuuden johdosta tuloskertymä painottuu vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Kannattavuuden positiivista kehitystä edellisvuodesta tukevat Ruokaratkaisuissa jalostusarvon nosto ja positiivinen myynnin kehitys sekä Kalajalosteessa operatiivisen tehokkuuden paraneminen. Johtuen kansainvälisten viljamarkkinoiden hintatason vaihteluiden suuresta vaikutuksesta koko konsernin liikevaihtoon Apetit ei anna arvioita koko vuoden liikevaihdon kehityksestä.   Osavuosikatsaus Q3/2017 Esitysaineisto

Apetitin strateginen painopistealue kansainvälistymisessä – ruuan vienn...

Ruuan kansainvälinen kauppa on jo kasvanut parin vuoden takaiseen verrattuna, sillä tammi-maaliskuussa 2018 sen osuus oli jo saavuttanut koko vuoden 2016 tason. Apetitin ruokatuotteista kansainvälisesti kiinnostavat erityisesti lisäarvotuotteet, kuten kasvispihvit ja -pyörykät, sekä herne. ”Apetit on perinteisesti ollut merkittävä toimija kansainvälisessä viljakaupassa. Viime vuonna kansainvälisen kaupan ja viennin osuus viljakaupan liikevaihdosta oli noin 64 prosenttia ja sen edelleen kasvattamista tavoitellaan valikoiduilla hankinta-alueilla, kuten Baltiassa ja Ukrainassa. Tämän lisäksi kansainvälisen kaupan osuuden merkittävää kasvattamista tavoitellaan nyt myös ruuassa”, sanoo Apetitin toimitusjohtaja Juha Vanhainen. Viime vuoden puolella käynnistetty pakasteiden myynti Pietarin alueella saa jatkoa, kun Apetit toimittaa tuotteitaan myös Lentan myymälöihin Venäjällä. Lenta on yksi Venäjän suurimmista vähittäiskauppaketjuista. ”Tällä hetkellä pilotoimme Lentan kanssa Apetitin pakasteita valikoiduissa myymälöissä koko Venäjän alueella. Lopullinen valikoima täsmentyy kesän aikana. Venäjällä on kasvavassa määrin kuluttajia, jotka haluavat syödä kevyemmin ja lisätä kasvisten syöntiä”, Vanhainen jatkaa. Kasvistrendi jyllää Pohjoismaissa Venäjän lisäksi Apetitilla on käynnissä useita uusia avauksia Pohjoismaissa, joissa kiinnostus kasvisruokaa kohtaan on erityisen suurta ja kasvaa jatkuvasti. Pohjoismaissa on kysyntää erityisesti kasvispihveille ja -pyöryköille, mutta myös perinteisemmille pakasteille. ”Etenkin Ruotsissa kasvistrendi näkyy isosti, mikä tietysti lisää kysyntää erilaisia kasvisvaihtoehtoja kohtaan. Tällä hetkellä kovin kiinnostus kohdistuu ns. free from -tuotteisiin. Ruotsissa pakastekulttuuri on Suomea pidemmällä ja siellä pakasteita käytetäänkin huomattavasti enemmän”, Vanhainen kuvaa pohjoismaista markkinaa. Suomalaisella ruualla on kansainvälisesti hyvä maine, mutta yksistään suomalaisuus myyntivalttina ei riitä. ”Suomalainen ruoka on toki puhdasta ja turvallista, mutta lopulta tuotteen lisäarvotekijät, maku, ulkonäkö, suutuntuma ja pakkauksen houkuttelevuus ratkaisevat. Jotta suomalaiset tuotteet olisivat kiinnostavia myös kansainvälisesti, on kyettävä vastaamaan paikalliseen kysyntään tarjoamalla markkinaan luotuja moderneja tuotteita.” Suomalainen herne kysyttyä Italiassa, Ruotsissa ja Aasiassa Apetitin volyymiltaan suurin vientituote on tällä hetkellä kotimainen herne. Hernettä viedään Italiaan, Ruotsiin ja Kreikkaan sekä Aasiassa Kiinaan ja Taiwaniin. Herneen vienti on viime aikoina kasvanut voimakkaasti. ”Suomen ulkopuolella ero eri hernelajikkeiden välillä on merkitsevä kuluttajille. Ruotsissa ja Italiassa maistuvat erityisesti pienet ja makeat herneet; se on vähän kuin uudet perunat Suomessa. Aasiassa puolestaan syödään isompaa ja kovempaa hernettä,” sanoo Vanhainen. Tulevana satokautena Apetit viljelyttää Suomessa noin neljä miljoonaa kiloa hernettä. Vanhaisen mukaan oikealla lajikevalinnalla herneen kansainvälinen myynti esimerkiksi juuri Italiaan voidaan moninkertaistaa tulevaisuudessa. ”Apetitin laadukkaat herneet menestyvät maailmalla, sillä ne ovat hyvin tasalaatuisia ja erittäin nopean puimisen ja pakastamisen ansiosta niissä säilyy vastapoimitun herneen maku. Lisäksi Suomen valoisan kasvukauden ansiosta herneet ovat hyvin makeita ja vihreitä,” Vanhainen kertoo.   Apetit Oyj Lisätietoa: Juha Vanhainen, toimitusjohtaja, Apetit Oyj, puh. 010 402 00 Sanna Väisänen, Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, Apetit Oyj, puh. 010 4024041   Apetit on kasvisten ykkönen, vahvasti kotimaiseen ruoan alkutuotantoon toimintansa perustava elintarvikeyhtiö. Luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Haluamme olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetitin liikevaihto vuonna 2017 oli 312 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 640. Lue meistä lisää osoitteessa apetitgroup.fi.

Ruokaratkaisujen positiivinen kehitys jatkui, Viljakaupan volyymit pieneniv...

Apetit on siirtynyt 1.1.2018 alkaen raportoimaan ensimmäisen (Q1) ja kolmannen (Q3) neljänneksen tulokset liiketoimintakatsauksina. Puolivuotiskatsaus (Q2) ja tulos (Q4) raportoidaan liiketoimintakatsausta laajemmin sisältäen segmentti-informaation. TAMMI-MAALISKUU 2018 LYHYESTI Konsernin liikevaihto oli 59,7 (74,0) miljoonaa euroa Operatiivinen käyttökate (EBITDA) oli 0,0 (0,4) miljoonaa euroa Operatiivinen liiketulos oli -1,4 (-1,0) miljoonaa euroa Kauden tulos oli -1,7 (-1,4) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos -0,27 (-0,23) euroa Tietoja ei ole tilintarkastettu. Suluissa olevat luvut viittaavat vuoden 2017 vastaavan ajanjakson jatkuviin toimintoihin ja vertailukaudella tarkoitetaan edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa, ellei toisin ole mainittu. Toimitusjohtaja Juha Vanhainen: ”Maaliskuun alussa päivitetyn strategian painopistealueet – uudistuminen, kansainvälistyminen ja tehokkuuden parantaminen – ovat määrittäneet tekemistä kaikissa konsernin liiketoiminnoissa alkuvuoden aikana. Jatkoimme suunnan näyttämistä kasvipohjaiselle syömiselle tuomalla markkinoille useita uutuustuotteita eri tuoteryhmiin. Laajennuimme myös uudelle tuoteryhmäalueelle, mukaan otettaviin ja heti syötäviin välipalatuotteisiin, lanseeraamalla napostelukasvikset ja kulhoruuat. Erilaisten välipalojen kysyntä on kasvanut ja tulee kasvamaan merkittävästi, sillä yhä useampi korvaa niillä aterioita liikkeellä ollessaan. Ravitsemussitoumustensa mukaisesti Apetit haluaa tarjota tähän tuoteryhmään terveellisiä vaihtoehtoja ja helpottaa kasvisten syönnin lisäämistä eri ikäryhmissä. Kansainvälistyminen eteni tavoitteiden mukaisesti, sillä ruuan kansainvälisessä kaupassa saavutettiin tammi-maaliskuussa 2018 jo koko vuoden 2016 taso. Apetit on perinteisesti ollut merkittävä toimija kansainvälisessä viljakaupassa, mutta nyt kansainvälisen kaupan osuuden merkittävää kasvattamista tavoitellaan myös ruuassa. Apetitin ruokatuotteista kansainvälisesti kiinnostavat erityisesti lisäarvotuotteet, kuten kasvispihvit ja -pyörykät, sekä herne. Konsernin liikevaihto laski ennakoidusti vertailukaudesta johtuen vuoden 2017 heikosta satokaudesta. Heikko satokausi vaikutti erityisesti viljakauppaan, jossa myyntivolyymit ovat laskeneet tilapäisesti heikentäen samalla ensimmäisen vuosineljänneksen tulosta. Positiivinen tuloskehitys jatkui Ruokaratkaisuissa, jossa pakasteiden ja tuoretuotteiden myynti kasvoi voimakkaasti. Öljykasvituotteissa tuotanto kasvoi hieman vertailukaudesta strategiassa asetetun tavoitteen mukaisesti. Jatkamme kannattavuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä. Kalaliiketoiminnan myynnin seurauksena keskitymme toimintamme yksinkertaistamiseen ja tehostamiseen läpi konsernin. Selkeä päämäärämme on kannattavan kasvun varmistaminen.”   AVAINLUVUT Milj. euroa 1-3 2018 1-3 2017 Muutos 2017 JATKUVAT TOIMINNOT, AVAINLUVUT         Liikevaihto 59,7 74,0 -19 % 311,8 Operatiivinen käyttökate (EBITDA) 0,0 0,4   6,8 Operatiivinen liiketulos -1,4 -1,0   1,3 Liiketulos -1,4 -1,0   1,1 Osuus osakkuusyhtiö Sucroksen tuloksesta -0,5 -0,6   1,0 Kauden tulos -1,7 -1,4   2,9 Osakekohtainen tulos, euroa -0,27 -0,23   0,46 Käyttöpääoma, kauden lopussa 30,2 42,2   30,0 KONSERNI, AVAINLUVUT sis. vertailukaudella lopetetut toiminnot, Kalajalosteet Oma pääoma / osake, euroa 17,19 18,08   18,10 Operatiivinen sidotun pääoman tuottoprosentti (ROCE-%) 2,5 % 1,3 %   2,4 % Liiketoiminnan rahavirta -4,5 -0,5   20,0 Omavaraisuusaste, % 73,6 % 62,2 %   72,6 % Nettovelkaantumisaste (gearing), % -5,4 % 14,9 %   -9,6 % Investoinnit 0,7 1,4   5,2 TALOUDELLINEN KEHITYS KATSAUSKAUDELLA Konsernin vertailukelpoinen liikevaihto laski 19 prosenttia ja oli 59,7 (74,0) miljoonaa euroa. Liikevaihdon lasku johtui kokonaisuudessaan Viljakaupan tilapäisesti alentuneista volyymeista. Sen sijaan Ruokaratkaisuissa liikevaihto kasvoi selvästi sekä pakasteissa että tuoretuotteissa kaikissa myyntikanavissa. Öljykasvituotteissa liikevaihto jäi hieman vertailukaudesta toimitusten painottuessa ensimmäisen neljänneksen aikana valkuaispuristeisiin. Konsernin operatiivinen liiketulos oli -1,4 (-1,0) miljoonaa euroa. Viljakaupassa kannattavuutta heikensivät heikon satokauden takia alentuneet volyymit. Ruokaratkaisuissa tulos parani pakastetuoteryhmän ennätyksellisen myynnin ansiosta. Öljykasvituotteissa kannattavuus jäi hieman vertailukaudesta heikon satokauden vaikeuttaessa kotimaisen raaka-aineen saatavuutta. Konsernin maksuvalmius oli hyvä ja rahoitusasema vahva. Omavaraisuusaste oli 73,6 (62,2) prosenttia ja nettovelkaantumisaste oli -5,4 (14,9) prosenttia. Konsernin liiketoiminnan rahavirta korkojen ja verojen jälkeen oli tammi-maaliskuussa -4,5 (-0,5) miljoonaa euroa johtuen lähinnä viljavarastojen kasvusta. TOIMINNAN KAUSILUONTEISUUS IAS 2 -standardin mukaisesti vaihto-omaisuuden hankintamenoon luetaan mukaan systemaattisesti kohdistettu osuus valmistuksen kiinteistä yleismenoista. Satokausituotannossa raaka-aineista jalostetaan valmiita tuotteita pääosin vuoden viimeisen neljänneksen aikana, jolloin valmistuksen kiinteitä yleismenoja aktivoituu taseeseen enemmän. Tästä kirjauskäytännöstä johtuen tuloskertymä painottuu vuoden viimeiselle vuosineljännelle. Tuloskertymän kausiluonteisuus on satokausituotannosta johtuen voimakkainta Ruokaratkaisut-segmentin pakastetuoteryhmässä ja osakkuusyhtiö Sucroksen toiminnassa. IFRS 15 TULOUTTAMINEN -STANDARDIN MUUTOS Apetit soveltaa IFRS 15 Tulouttaminen -standardia 1.1.2018 alkaen. Osin volyymiin perustuvia oikaisueriä käsitellään liikevaihdon oikaisuna. Aikaisemmin erät oli kirjattu kuluihin. Muutos ei vaikuta liikevoittotasoon. Muutoksen johdosta liikevaihto laskee noin kaksi miljoonaa euroa vuodessa. Ensimmäisen vuosineljänneksen 2017 päivitetty liikevaihto on 74,0 (aikaisempi oli 74,6) miljoonaa euroa ja koko vuoden 2017 päivitetty liikevaihto on 311,8 (314,0) miljoonaa euroa. OHJEISTUS VUODELLE 2018 ENNALLAAN Konsernin koko vuoden operatiivisen liiketuloksen arvioidaan olevan vertailuvuoden jatkuvien toimintojen tulosta parempi (vuonna 2017: 1,3 miljoonaa euroa). Toiminnan kausiluontoisuuden johdosta tuloskertymä painottuu vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Alkuvuoden myyntivolyymeja ja tulosnäkymiä varjostaa vuoden 2017 heikko sato. Apetit Oyj   Lisätietoja: Juha Vanhainen, toimitusjohtaja, puh. 010 402 00 Apetit on kasvisten ykkönen, vahvasti kotimaiseen ruoan alkutuotantoon toimintansa perustava elintarvikeyhtiö. Luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Haluamme olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetitin liikevaihto vuonna 2017 oli 312 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 640. Lue meistä lisää osoitteessa apetitgroup.fi.

Apetit Vegepops porkkana-mango on Vuoden Suomalainen Elintarvike 2018 -kilp...

Apetit Vegepops porkkana-mango syntyi, kun kasvistalo Apetit ja jäätelöiden taitaja Froneri Finland toivat yhteistyössä kasvistrendin jäätelöaltaisiin. Apetit Vegepops -kasvishedelmäjäissä maukkaat ja värikkäät juurekset, hedelmät ja marjat sulautuvat herkulliseksi kokonaisuudeksi, joka jäädytetään puikon muotoon. - Haluamme tukea ihmisiä lisäämään kasvisten käyttöä ja tuoda tarjolle myös herkuttelu- ja välipalatuotteita, joissa voidaan hyödyntää maukkaita ja puhtaita kotimaisia kasviksia. Syntyi ajatus kasviksien hyvien ominaisuuksien tuomisesta jäätelöaltaisiin, ja Froneri Finland tarttui kanssamme ideaan. Tuloksena oli todellinen hyvän omantunnon herkku, Apetitin senior tuoteryhmäpäällikkö Riikka Haarasilta-Suutarinen kertoo. Apetit Vegepops on hauska ja herkullinen tapa lisätä kasvisten käyttöä. Turengin jäätelötehtaalla valmistettava herkku sisältää 41 prosenttia kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Gluteeniton ja vegaaninen puikko soveltuu välipalaksi tai herkuksi moneen eri ruokavalioon ja moneen eri tilanteeseen. - Kasvisbuumi on synnyttänyt paljon uusia tuotteita, mutta Vegepops on uniikki tapaus jäätelöaltaassa. Se syntyi rohkeasta yhteistyöstä kahden elintarvikealan yrityksen välillä. Lämmittää myös mieltä, että parhaimmat palautteet Vegepopseista ovat usein tulleet perheen pienimmiltä, Vegepopsien tuotekehityksessä työskennellyt Rosa Tauriainen Apetitilta kertoo. Vegepops-tuoteperhe valmistautuu tulevaan kesään uuden makuvariantin siivittämänä. Sarjan uusin tulokas porkkana-vadelma on kuluttajien toivemaku, joka sopii niin pienille kuin suuremmillekin Vegepopsin ystäville. Elintarviketeollisuusliiton järjestämä Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailu palkitsee vuosittain yrityksiä Suomessa kehitetyistä ja valmistetuista uutuustuotteista. Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailun voittajan valitsee ruoka-alan vaikuttajista koostuva raati. Kilpailun voittaja julkistetaan 15. toukokuuta järjestettävässä Elintarvikepäivässä.   **** Yhteystiedot: Riikka Haarasilta-Suutarinen, senior tuoteryhmäpäällikkö 010 402 4011 ​etunimi.sukunimi(a)apetit.fi   Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailun finalistit: - Apetit Vegepops Porkkana-mango (Apetit Ruoka Oy) - Fazer Sirkkaleipä (Fazer Leipomot) - Myllärin Omenatarhan Granola (Helsingin Mylly) - Kariniemen Kananpojan Kanapekoni (HKScan Finland Oy) - Ilo Hummus Härkäpapu (Jokilaakson Juusto Oy) - Lapin Lumous kylmäsavutartar (Kala-Lappi Oy) - Superior Kinkku (Snellmanin Lihanjalostus Oy) - Valio LuomuTM jogurttinen tuorepuuro 175g omena-kaneli-kaura laktoositon (Valio Oy) - Berrypicker vadelma+puolukka täysjyvämuro (VersoBrands Oy)   Tietoa Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailusta: http://www.etl.fi/vuoden-suomalainen-elintarvike.html Lisää Apetit Vegepopseista: http://vegepops.fi/