Apetit selvitti kuluttajakyselyllä* suomalaisten käyttötottumuksia ja valintakriteerejä kasviöljyihin liittyen. Kotimaisuus, monikäyttöisyys ja terveellisyys ovat suomalaisten tärkeimmät syyt valita rypsi- tai rapsiöljy. Yli puolet suomalaisista käyttää rypsi- tai rapsiöljyä vähintään joitain kertoja viikossa. Rypsi- tai rapsiöljyä käytetään enemmän kuin oliiviöljyä.
Lähes puolet suomalaisista pitää kotimaisuutta tärkeimpänä kriteerinä rypsi- ja rapsiöljyn valinnassa.
”Kotimaisuuden arvostus on meille tärkeä asia, sillä Apetit puristaa joka vuosi ison osan Suomen rypsin ja rapsin sadosta. Apetit Kotimainen Rypsi- & rapsiöljy onkin täysin kotimainen tuote: se puristetaan ja pullotetaan kotimaisesta rypsistä ja rapsista Apetitin Kirkkonummen kasviöljypuristamolla”, Apetitin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Miika Kemilä sanoo.
Tärkeimpinä rypsi- tai rapsiöljyn valintaa puoltavina tekijöinä nousivat esiin myös monikäyttöisyys ja terveellisyys. Noin puolet tunnisti pehmeät rasvat rypsi- ja rapsiöljyjen myönteiseksi terveysominaisuudeksi.
”Mieto ja hieno maku tekevät rypsi- ja rapsiöljystä monikäyttöisen tuotteen kotikeittiöön. Se sisältää myös runsaasti terveydelle edullisia pehmeitä rasvoja. Ravitsemussuosituksissa suositellaankin kasviöljyjen nauttimista päivittäin”, tuotepäällikkö Liisi Nyman Apetitilta kertoo.
Yli puolet suomalaisista kertoo käyttävänsä rypsi- tai rapsiöljyä enemmän verrattuna oliiviöljyyn: 57 prosenttia vastaajista käyttää enemmän rypsi- tai rapsiöljyä, kun taas oliiviöljyn käytön runsaammaksi kertoo 23 prosenttia. Eri kasviöljyjen välillä valitessa maku oli 80 prosentille vastaajista vähintään jokseenkin tärkeä kriteeri.
Rypsi- ja rapsiöljy sopii niin ruoanlaittoon, leipomiseen kuin esimerkiksi salaatinkastikkeisiin. Monikäyttöisyys onkin yksi suomalaisten tärkeimmistä kriteereistä sen käyttöön. Noin kaksi kolmasosaa suomalaisista käyttää rypsi- tai rapsiöljyä ruoanlaittoon ja paistamiseen.
”Tutkimuksen mukaan suosittuja käyttötapoja ovat myös leivonta, uppopaistaminen ja salaatinkastikkeet, joihin rypsi- tai rapsiöljyä käyttää noin kolmannes suomalaisista”, Nyman sanoo.
Kotimaisuus on tunnetusti suomalaisille tärkeä kriteeri ruokavalinnoissa. Myös rypsi- ja rapsiöljyn valinnassa kotimaisuuden merkitys korostuu. Yli 80 prosentille suomalaisista on vähintään melko tärkeää, että tuote on valmistettu kotimaisesta raaka-aineesta ja että tuotteen valmistaa suomalainen yritys. Yli puolet suomalaisista onkin valmiita maksamaa enemmän kotimaisesta rypsi- tai rapsiöljystä ulkomaiseen verrattuna ja 75 % suomalaisista pitääkin tuotetta kotimaisena vain, jos se on valmistettu kotimaisesta raaka-aineesta.
”Kotimaisuuden merkityksestä kertoo myös se, että lähes puolet suomalaisista oli täysin samaa mieltä siitä, että keltaiset rypsi- ja rapsipellot kuuluvat suomalaiseen kansallismaisemaan”, Kemilä toteaa.
Kotimaisuus, terveellisyys ja monikäyttöisyys avainasemassa rypsi-rapsiöljyn valinnassa – näin suomalaiset vastasivat:
*Apetitin teettämän kyselyn tiedunkeruu toteutettiin Kantar Media Finlandin Kanavalla. Kyselyyn vastasi 1 006 henkilöä 17.– 24.5.2024 välisenä aikana. Kyselyn kohderyhmänä olivat Suomessa asuvat ja 18 vuotta täyttänyt väestö (pl. Ahvenanmaan maakunnassa asuvat). Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin + 3,1 prosenttiyksikköä.
Miika Kemilä
Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja
+358104024044
,
Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen ja kestävään arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja ja jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä sekä rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä.