Apetit Kotimainen Itämeren Kalapihvi voitti Iltalehden Kultainen Pippuri -kilpailun Arjen helpottaja -sarjassa

Apetit Kotimainen Itämeren Kalapihvi voitti Iltalehden Kultainen Pippuri -kilpailun Arjen helpottaja -sarjassa

Apetit Kotimainen Itämeren kalapihvi on voittanut Iltalehden Kultainen Pippuri -elintarvikekilpailun Arjen helpottaja -sarjassa! Sarjan voittaja ratkesi yleisöäänestyksessä. Itämeren kalapihvi on uusin lisä Apetitin lähikalatuotteisiin.

Kilpailu oli avoin kaikille elintarvikevalmistajille, ja ne ovat itse ilmoittaneet vuonna 2022 lanseerattuja tuotteitaan mukaan. Finalistit kuhunkin sarjaan valitsi asiantuntijaraati. Raatiin kuuluivat Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä, keittiömestarit Hans Välimäki ja Pekka Terävä, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto ja Iltalehden ruokatoimittaja Eeva Paljakka.

”Itämeren kalapihvin, kuten aikaisemmin markkinoille tuodun kalapuikonkin, pääraaka-aineena on Itämerestä Suomen aluevesiltä pyydetty MSC-sertifioitu silakka. Pihveissä on luonnollinen mieto ja raikas kalan maku, joka sopii koko perheelle. Gluteeniton, laktoositon ja Sydänmerkillä varustettu Itämeren kalapihvi sopii moniin ruokavalioihin ja maistuu niin perunamuusin kanssa kuin burgerinkin välissä”, brändi- ja tuoteryhmäpäällikkö Wilhemiina Ritala Apetitilta kertoo.

Kestäviä ruokavalintoja lähikalasta

Apetitilla on pitkään tehty työtä kotimaisen lähikalan käytön lisäämiseksi. Apetit Kotimainen Itämeren kalapihvi on tuoteperheen viimeisin uutuus. Itämeren silakasta valmistettava pihvi lanseerattiin kuluttajille lokakuussa 2022.

”Lähikalojen tuotteistaminen sai alkunsa halusta hyödyntää hoitokalastuksen saalis. Ensimmäinen lähikalatuotteemme oli kotimaisista särkikaloista valmistettu Kotimainen Järvikalapihvi, joka lanseerattiin ammattikeittiöiden käyttöön vuonna 2016. Vähittäiskauppoihin Järvikalapihvi saatiin vuonna 2018”, kertoo Apetitin tuotekehitys- ja portfoliopäällikkö Hanna Pere.

Apetitin ensimmäinen Itämeren silakasta valmistettu kalatuote tuli vähittäiskauppaan vuonna 2021.

”Itämeren kalapihvi on jatkoa Apetitin suosittuun, kestäviä ruokavalintoja edistävään kotimaiseen lähikalatuotesarjaan. Kalapihvit ovat helppo ja herkullinen keino lisätä lähikalaa lautaselle. Se tekee hyvää sekä ihmisille että Itämerelle, sillä silakanpyynnin myötä vesistöstä poistuu rehevöitymistä lisääviä ravinteita”, kertoo Apetitin viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Miika Kemilä

Lue lisää 

Liittyvät artikkelit

Toimitusjohtajan katsaus H1/2023

Toimitusjohtaja Esa Mäki: ”Apetitin tulos kehittyi edelleen hyvään suuntaan. Konsernin liikevoitto parani vuoden toisella neljänneksellä vertailukauteen nähden. Molemmat liiketoiminnot paransivat tulostaan. Öljykasvituotteissa tulosta on parantanut onnistunut raaka-ainehankinta. Ruokaratkaisuissa tulosparannukseen ovat vaikuttaneet onnistuneet tuotelanseeraukset ja tehdyt hinnankorotukset, joiden avulla on vastattu yleiseen kustannusten nousuun. Ensimmäisen vuosipuoliskon tulos parantuikin selvästi vertailukaudesta. Apetit-konsernin liikevaihto laski hieman toisella neljänneksellä vertailukaudesta. Öljykasvituotteiden hintataso oli vertailukaudella poikkeuksellisen korkea, ja markkinahintojen tasaantuminen näkyi liikevaihdon laskuna. Myyntivolyymit kuitenkin nousivat vertailukaudesta. Ruokaratkaisuissa myyntivolyymi ja liikevaihto ovat kasvaneet kaikissa kanavissa. Kustannusinflaation vaikutukset näkyvät kuluttajan ostokäyttäytymisessä. Ruokaostoksissa suositaan hinnaltaan edullisempia tuotteita. Samalla perinteikkäät ja arkeen helpot ruoat, kuten kiusaukset, ovat jälleen nostaneet suosiotaan. Tämä näkyy myös Apetitin tuotteiden kysynnän muutoksina eri tuoteryhmien välillä. Tuotevalikoimamme vastaa hyvin kuluttajan tarpeisiin. Pakastekasvikset tarjoavat vaivattoman tavan syödä terveellisesti ja samalla vähentää ruokahävikkiä. Satokausi on edennyt kohtalaisen hyvin. Alkukesän kuumuus ja kuivuus verottivat pakasteherneen ensimmäisinä kylvettyjä satoja. Myöhemmin korjuussa olleet hernepellot ovat tarjonneet sekä laadullisesti että määrällisesti odotuksien mukaista satoa. Juureksien osalta kasvukausi on vielä kesken. Näkymät ovat hyvät heinäkuussa oikeaan aikaan tulleiden sateiden ansiosta. Kotimaisten kevätöljykasvien kasvukautta ovat haitanneet alkukesän kuumuus ja kuivuus. Rypsin ja rapsin viljelyalat ovat laskeneet viime vuodesta, mikä ei ole tavoitteidemme mukaista. Suomi ei kokonaisuudessaan ole öljykasvien suhteen omavarainen, joten viljelyalojen nostolle on todellista tarvetta. Tiedotimme kesäkuussa tärkeästä askeleesta kotimaisten öljykasvien viljelyn edistämiseksi. Apetit oli liikkeellepaneva voima uuden öljykasvituotannon kehittämisryhmän, RypsiRapsi-foorumin, perustamisessa. RypsiRapsi-foorumi kokoaa yhteen öljykasvialan eri sidosryhmät. Foorumi kerää yhteen aiemman kehittämistoiminnan tulokset sekä tuottaa uutta viljelytietoa. Haluamme foorumin avulla tuottaa viljelijöille käytännönläheistä tietoa ja tehokkaita menetelmiä öljykasvien viljelyyn. Tavoitteena on edistää rypsin ja rapsin viljelyä ja viljelyn kannattavuutta Suomessa. Työ rypsi-ingredientti BlackGrainin kaupallistamiseksi jatkuu. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana olemme keskittyneet tuotantoprosessin kehittämiseen. Toimenpiteet kaupallisen mittakaavan tuotannon käynnistämiseksi ovat käynnissä. BlackGrain tarjoaa elintarvikealalle uuden kotimaisen kasviproteiinivaihtoehdon, joka tukee kiertotalouden toteutumista sekä kestävien ja korkealaatuisten ruokaratkaisujen kehittämistä. Säkylän pakastetehtaan satokausituotannossa otettiin käyttöön biokaasulla tuotettu höyry osana tehtaan uutta energiaratkaisua. Uusiutuviin energialähteisiin ja lämmön talteenottoon perustuvan uuden energiaratkaisun myötä tehtaan CO2-päästöt laskevat noin 80 prosentilla. Jatkossa Säkylän pakastetehtaalla käytetty höyry tuotetaan pääasiassa bioenergialla. Samalla tarvittavan primäärienergian määrä laskee noin kolmanneksella. Uuden energiaratkaisun käyttöönoton myötä konsernissa käytetään pääosin uusiutuvia energialähteitä. Jo vuonna 2022 Apetitin käyttämästä energiasta 76 prosenttia oli uusiutuvista lähteistä. Yritysvastuuohjelmamme tavoite pakkausten kierrätettävyyden lisäämisestä on edennyt katsauskaudella. Alkuvuodesta volyymiltaan suuren Apetit Peruna-sipuli -tuoteperheen pakkaukset vaihdettiin kierrätettävään muoviin. Syksyllä kauppoihin tulevat ensimmäiset pakastekeitot, jotka on pakattu PECF-sertifioituun kartonkiin. Kaikki pakastekeitot siirtyvät PECF-sertifioituun kartonkiin vuoden 2024 loppuun mennessä.”

Tuotemuutoksia kotimaisen pakastesipulin raaka-ainepulan vuoksi 

Osassa Apetitin pakastetuotteita joudutaan tilapäisesti tekemään tuotemuutoksia kotimaisen pakastesipulin pulan vuoksi. Muutokset koskevat tiettyjä Apetit-brändin vähittäiskaupassa myytäviä tuotteita. Raaka-ainepulan vuoksi osassa tuotteita kotimaista sipulia korvataan ulkomaisella. Ulkomainen sipuli on kasvatettu Alankomaissa. Myös joissain Apetit Kotimainen -tuotteissa, kotimainen sipuli joudutaan tilapäisesti korvaamaan ulkomaisella. Alkuperämuutokset ja mahdolliset muut muutokset tuotteisiin näkyvät Apetitin verkkosivuilla tuotekohtaisesti. Palaamme kotimaisen sipulin käyttöön, kun uutta sipulisatoa on saatavilla. Muutokset ja tuotteiden uudet koostumukset tullaan päivittämään Apetitin verkkosivuille sitä mukaan, kun muutokset astuvat voimaan.  Tuotemuutoksia kokeneet tuotteet ovat saatavilla toukokuun toisella viikolla. Tuotemuutokset koskevat seuraavia tuotteita:  Apetit Kotimainen peruna-sipulisekoitus 500 g  Kotimaisen sipuli (5 %) korvataan ulkomaisella (Alankomaat) sipulilla. Apetit Kotimainen peruna-sipulisekoitus 1 kg Kotimainen sipuli (5%) korvataan ulkomaisella (Alankomaat) sipulilla. Pahoittelemme tuotemuutoksista mahdollisesti aiheutuvaa vaivaa. 

Toimitusjohtajan katsaus Q1/2023

Toimitusjohtaja Esa Mäki: ”Apetitin jatkuvien toimintojen liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat selvästi vertailukaudesta. Öljykasvituotteissa tulos nousi voitolliseksi. Ruokaratkaisujenkin tulos parani vertailukaudesta. Molemmissa liiketoiminnoissa liikevaihto ja myyntivolyymit kasvoivat vertailukaudesta. Ruokaratkaisuissa myyntivolyymi lisääntyi erityisesti Food service -kanavassa ja viennissä. Vähittäiskaupassa volyymit jäivät hieman vertailukauden korkeasta tasosta. Öljykasvituotteissa markkinahinnat ovat tasaantuneet edellisvuoden korkeasta hintatasosta. Tuotekehityspanostukset varmistavat Apetitin valikoiman pysyvän kuluttajien tarpeiden mukaisena. Lanseerasimme maaliskuussa vähittäiskauppaan uudenlaisia napostelutuotteita, joissa kasvikset ja juusto yhdistyvät maukkaaksi kokonaisuudeksi. Samalla laajensimme uuni- ja grillikasvisten tuoteperhettä uudella makuvariantilla. Maku ja kilpailukykyinen hinta ovat edelleen kuluttajalle tärkeitä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Näihin pystymme tuotekategorioissamme vastaamaan. Vahvistamme Apetit-brändiä ja olemme lisänneet kotimaisen Apetit-rypsiöljyn Food service -kanavan valikoimiin. Myyntivolyymit ovat nousseet vertailukaudesta. Food service -kanava on jatkanut kasvuaan koronapandemian aiheuttaman myynnin laskun jälkeen. Viennissä myyntivolyymit ovat nousseet vahvasti hernetoimitusten myötä. Asemamme kotimaisen kuluttajan ruokavalinnoissa on pysynyt vakaana. Kustannusinflaatio ja voimakas ruoan hinnan nousu näkyvät kuluttajan käyttäytymisessä. Kuluttaja on pyrkinyt vähentämään ruokahävikkiä ja suosinut edullisemman hintaluokan tuotteita. Kasvatamme avomaankasvisten viljelyalaa alkavalla viljelykaudella. Lisäämme avomaankasvisten viljelyhehtaareja sopimusviljelijöidemme pelloilla erityisesti herneelle, perunalle ja porkkanalle. Viljelytämme alkavalla satokaudella reilusti yli 30 miljoonaa kiloa kotimaisia avomaan kasviksia Apetitin omalla Vastuuviljely-menetelmällä. Räpin koetilalla jatketaan työtä viljelymenetelmien kehittämiseksi. Tulevalla satokaudella keskitytään strategiamme mukaisesti kotimaisten palkokasvien viljelyn edistämiseen. Herneen lisäksi Räpillä viljellään muun muassa kikhernettä, jonka viljelyala kasvaa jälleen reilusti edellisvuodesta. Olimme mukana huhtikuussa julkaistussa Carbon Action -yhteistyöverkoston kannanotossa, jonka tavoitteena on tukea kestäviä viljelymenetelmiä ja edistää uudistavaa viljelyä. Uudistavan viljelyn edistämisellä voidaan saavuttaa hyötyjä vesistöille, ympäristölle sekä viljelijälle. Räpin koetilalla viljellään tulevana satokautena rypsiä. Olemme edistäneet kuluvan kevään aikana näkyvästi kotimaisen rypsin ja rapsin viljelyä. Kaikki kotiinpäin -teemalla käydyssä kampanjassa olemme halunneet muistuttaa rypsin ja rapsin merkityksestä omavaraisuudelle sekä niiden hyvistä ominaisuuksista osana viljelykiertoa. Huoli kotimaisen rypsin ja rapsin viljelyalojen laskusta on todellinen; VYR:n kylvöalaennusteen* 2023 mukaan Suomessa öljykasveista suosituimman, eli kevätrypsin viljelyala tulisi tänä satokautena laskemaan selvästi. Toivomme, että viljelijät ottavat rypsin ja rapsin viljelysuunnitelmiinsa. Apetit on kotimaisille öljykasveille vakaa ostaja ja haluamme lisätä merkittävästi kotimaisten öljykasvituotteiden määrää. Säkylän pakastetehtaan uusi energiaratkaisu saadaan käyttöön kesän aikana. Pääosin uusiutuviin energialähteisiin ja lämmön talteenottoon pohjautuva energiaratkaisu on tärkeä askel energiankäyttöömme liittyvien ilmastovaikutuksien pienentämiseksi. Tutkimme** alkuvuodesta suomalaisten kuluttajien käyttötottumuksia ja käsityksiä pakastekasviksiin liittyen. Voimme tulosten perusteella todeta olevamme monella tapaa hyvällä tiellä. Valtaosa vastaajista oli sitä mieltä, että pakasteet helpottavat kasvisten käyttöä ruokavaliossa. Pakastekasvikset nähdään tutkimuksen mukaan vahvasti vastuullisena valintana. Pakastekasvisten avulla jokainen voi vähentää ruokahävikkiä ja lisätä kotimaisten kasvisten osuutta lautasella ympäri vuoden.” * VYR: https://www.vyr.fi/fin/ajankohtaista/uutiset/2023/03/kylvoalaennuste-2023 ** Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75 -vuotiaat, pakastekasviksia vähintään muutaman kerran vuodessa ostavat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Lisätietoja ja tarkemmat tulokset esitettyihin kohtiin Apetitin verkkosivuilta.