Oulun yliopiston kauppatieteiden opiskelijan Matias Huhtalan pro gradu -työ hyväksyttiin toukokuussa 2024. Hänen tutkimuksensa keskittyi nuorten Suomessa asuvien aikuisten vihreään ostopäätösprosessiin heidän kuluttaessaan ruokatuotteita. Gradun päätulokset olivat moninaiset.
Matias Huhtalan pro gradun mukaan nuorilla Suomessa asuvilla aikuisilla on halua kuluttaa vihreitä tuotteita ja he kokevat jokseenkin osaavansa tunnistaa vihreitä tuotteita, mutta eivät koe kulutustottumuksiaan vihreiksi juuri nyt. Lisäksi huoli viherpesusta tuotteissa oli suurta.
Vastuullinen markkinointi ja kuluttajakäyttäytyminen keskiössä
Kun Matias mietti gradun aihetta, hän halusi yhdistää kiinnostuksensa vastuulliseen markkinointiin sekä kuluttajakäyttäytymisen ymmärtämiseen. Hänen tavoitteensa olikin opintojen jälkeen päästä työskentelemään vastuullisen markkinoinnin sekä kuluttajakäyttäytymiseen keskittyvien tehtävien pariin. Tällä hetkellä hän työskentelee luovassa- ja bränditoimistossa, jossa hän pääsee hyödyntämään opintojensa kautta oppimiaan taitoja kuluttajakäyttäytymisen analysoinnin ja siihen vaikuttamisen parissa.
”Vastuullisuus on yksi omia syvimpiä arvoja. Koen, että se korostuu omissa valinnoissa ja tekemisessä. Tästä syystä vastuullinen markkinointi on valikoitunut myös opinnoissa keskiöön”, Matias toteaa.
”Olen iloinen, että pääsin tekemään gradua Apetitille, sillä tuotteet olivat omien käyttökokemusten kautta tuttuja. Apetitilla on paljon kasvipohjaisia vaihtoehtoja, jotka täyttävät toivomieni vastuullisten tuotteiden periaatteet”, Matias kertoo.
Tutkimuksella oli kaksi pääkysymystä. Ensimmäinen pääkysymys kartoitti, mitkä asiat vaikuttavat 18–30 -vuotiaiden Suomessa asuvien nuorten aikuisten ostopäätösprosessiin. Toinen pääkysymys keskittyi samaan aiheeseen ja se oli muotoiltu seuraavasti “Miten tunnistetut asiat vaikuttavat 18-30 vuotiaiden Suomessa asuvien aikuisten vihreään ostopäätösprosessiin?”.
Gradun kyselytutkimuksessa pyydettiin 200 Suomessa asuvaa nuorta aikuista vastaamaan vastuulliseen kuluttamiseen liittyviin kysymyksiin sekä arvioimaan Apetitin pakastetuotteiden vastuullisuutta pakkausten perusteella. Tuloksista kävi ilmi, että esimerkiksi kotimaiset raaka-aineet ja luomutuotteet koetaan vastuullisiksi. Tuotteen kotimaisuus kannattaa tuoda pakkauksessa näkyviin.
Tuloksia voidaan hyödyntää kohderyhmän ymmärtämisessä
Matias uskoo, että Apetitilla gradun tuloksista on hyötyä esimerkiksi pakkaussuunnittelussa, kuluttajakäyttäytymisen ananlysoinnissa ja markkinoinnissa, vaikka syvemmän ymmärryksen luominen vaatisikin pidempää tutkimusta. Tuloksia voi kuitenkin hyödyntää uusien tuotteiden ja uusien pakkausten suunnittelussa sekä ostopolun luonnissa.
”Koska tutkimuksessa selvitettiin myös Apetitin brändikuvaan liittyviä asioita, voi tuloksia hyödyntää Suomessa asuvien nuorten aikuisten kuluttajien kohderyhmän ja kulutuskentän ymmärtämisessä”, Matias miettii.
”Tuotekohtaisissa tuloksissa yllätyin siitä, kuinka vastuulliseksi Apetitin Itämeren kalapihvi tunnistettiin”, Matias kertoo ja lisää, että yllätys oli myös se, kuinka moni vastannut olisi valmis maksamaan vastuullisesta tuotteesta enemmän.
Kyselyn tulokset herättävät myös jatkokysymyksiä. Matias olisi kiinnostunut tutkimaan tarkemmin ilmiötä, jossa kuluttaja kertoo haluavansa kuluttavansa vastuullisemmin, mutta todellisuudessa teot eivät kohtaa kuluttajan sinänsä aitoa haluttua kulutustapaa.