Antti Snellman aloitti viljakaupan ja öljykasvituotteiden ruorissa

Antti Snellman aloitti viljakaupan ja öljykasvituotteiden ruorissa

 

Antti Snellman siirtyi kesäkuun alussa Apetitin palvelukseen Altialta, missä hän vastasi Industrial Services -liiketoiminta-alueeseen kuuluvan Tärkkelys- ja Rehu-liiketoimintayksikön johtamisesta vuodesta 2010 sekä Supply Chain -liiketoiminta-alueeseen kuuluvan Koskenkorvan raakaviina-, tärkkelys- ja rehutehtaiden kokonaisvaltaisesta johtamisesta vuodesta 2011 lähtien. Tätä ennen hän on toiminut monissa vaativissa teollisuuden ja kansainvälisen kaupan tehtävissä.

Antti Snellman on valmis viemään Avenaa eteenpäin koko arvoketjun kehittämiseen sitoutuneena kotimaisena toimijana, jonka markkina on koko maailma.

– Otan vastuun toiminnasta ja asiakkaista täynnä intoa ja näkemystä, mutta myös nöyrällä mielellä. Olen etuoikeutettu saadessani liittyä Apetitin ja Avena Nordic Grain Oy:n asiantuntevaan ja omistautuneeseen joukkueeseen, kertoo Snellman.

– Edeltäjäni Kaija Viljasen tekemä määrätietoinen työ koko suomalaisen maatalouselinkeinon, öljykasvien viljelyn ja jalostuksen sekä kansainvälisen viljakaupan saralla on vankka perusta, jonka päälle rakentaa tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme, viljelijöiden ja oman henkilöstömme kanssa. Vauhditamme parhaiden palveluiden kehittämistä, viljakaupan volyymien kasvattamista sekä kotimaisen rypsin korkeamman jatkojalostuspotentiaalin luomista.

Kaija Viljanen katsoo luottavaisin mielin Avenan ja kotimaisen alkutuotannon ja elintarviketeollisuuden tulevaisuuteen

– Olemme Avenassa aina halunneet tarjota viljelijöille ja viljojen ostajille parasta palvelua ja asiantuntemusta. Suomalaisena yrityksenä vastuumme on ollut myös kehittää koko toimialaa ja tukea kotimaista viljelijäkenttää sekä viljakaupassa että öljykasvien jalostuksessa. Avena panostaa jatkossakin parhaan palvelun sekä öljykasvituotteiden kehittämiseen. Uskon, että Antti Snellmanin johdolla Avena vahvistaa edelleen asemaansa uudistuvana, palvelevana ja asiantuntevana asiakkaiden ja viljelijöiden kumppanina myös maailman muuttuessa.

Avena on osa Apetit-konsernia

Apetit-konsernin Viljakauppa- ja Öljykasvituotteet-liiketoiminnoista vastaava Avena Nordic Grain Oy on Suomen johtava vilja-, öljy- ja palkokasvi- sekä rehuraaka-ainekauppias sekä kasviöljyjen ja puristeiden valmistaja ja toimittaja. Sen päämarkkina-alue on Euroopan unioni, mutta kauppaa käydään monilla muillakin markkinoilla. Yhtiön päätoimipaikka sijaitsee Helsingissä ja toimipisteet palvelevat myös Vaasassa, Porissa, Salossa, Kirkkonummella, Loimaalla, Hämeenlinnassa, Kouvolassa ja Porvoossa. Yhtiön öljynpuristamo sijaitsee Kirkkonummella. Avena on suomalaisen viljelijän kotimainen kumppani, joka tarjoaa viljelijöille ammattitaitoista palvelua kaikissa vilja- ja öljykasvikaupan asioissa.

Apetit on suomalainen, vahvasti ruoan alkutuotantoon toimintansa perustava ruokayhtiö, jonka tavoitteena on olla kasvipohjaisen ruokaketjun edelläkävijä. Apetit valmistaa kasviksista herkullista ja helppoa hyvinvointia tarjoavia tuoretuotteita ja pakasteita. Lisäksi Apetit jalostaa rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rehupuristeita sekä käymme viljakauppaa kotimaan markkinoilla ja kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä. Apetitin liikevaihto vuonna 2016 oli 387 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä keskimäärin 729.

Liittyvät artikkelit

Apetit Oyj:n tilinpäätös sekä selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmä...

Julkaistu kokonaisuus sisältää hallituksen toimintakertomuksen, konsernitilinpäätöksen ja emoyhtiön tilinpäätöksen, tilintarkastuskertomuksen, hallintoneuvoston lausunnon, selvityksen Apetit Oyj:n hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä vuosi- ja vastuullisuusraportin. Lataa Apetitin vuosikertomus 2017 tästä. Lisätietoja: Sanna Väisänen, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 402 4041

Webcast Apetitin puolivuotiskatsauksen julkistamisesta

Apetitin puolivuotiskatsauksen tiedotustilaisuuden webcast:

Apetit täsmentää strategisia tavoitteitaan - painopistealueet ovat uudis...

Painopistealueet ovat uudistuminen, kansainvälistyminen sekä tehokkuuden parantaminen. Apetitin tavoitteena on olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä ja Suomen tunnetuin kasvipohjaiseen syömiseen erikoistunut brändi. Tutkimusten mukaan kuluttajat haluavat lisätä kasvisten käyttöä ja kasviproteiinien kysyntä jatkaa vahvaa kasvua. Myös terveellisyys, vastuullisuus, luomu ja hyvinvointi jatkavat trendeinä kasvuaan. Lisäksi helppouden merkitys kuluttajan hektisessä arjessa korostuu. ”Syömisen trendit tukevat erinomaisesti Apetitia ja valittua strategiaa. Jatkammekin edellisen strategiakauden työtä vahvistaaksemme asemaamme kasvispohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijänä. Kovan työn, rohkeiden strategisten valintojen sekä jatkuvan uudistumisen ansiosta Apetit on nyt lunastanut aseman kasvisten ykkösenä”, sanoo toimitusjohtaja Juha Vanhainen. ”Kasvistrendin jatkaessa kasvuaan olemme lisänneet tutkimus- ja kehityspanoksia systemaattisesti, mikä on näkynyt uusien tuotteiden määrän merkittävänä kasvuna ja määrätietoisena laajentumisena uusiin tuoteryhmiin. Myös ruuan kansainvälinen kauppa on kasvanut. Nyt tehdyssä strategiatyössä olemme nostaneet keskiöön aikaisempaa nuorempia kohderyhmiä, joille tulemme lanseeraamaan uusia, heidän toiveisiin ja tarpeisiin sopivia tuotteita.” Apetit on lanseerannut digitaalisia palveluita kuluttajille kasvisten käytön lisäämiseksi avaamalla Kasvimaani.fi -verkkopalvelun ja reseptisuosituksia tarjoavan Njam-mobiilisovelluksen sekä uudistanut viljelijöille kohdennetun Avenakauppa.fi -palvelusivuston. ”Ensimmäisiä askeleita ruuan kansainvälisen kaupan ja digitaalisten palvelujen osalta on nyt otettu. Tavoitteena on, että pitkällä aikavälillä ne tukevat merkittävästi Apetitin liiketoiminnan kehittymistä”, Vanhainen toteaa. Apetitin strategiset painopisteet 2018–2020 Apetit keskittyy toiminnassaan jatkuvaan uudistumiseen lisäämällä tuote- ja palvelukehitystä, entistä voimakkaampaan kansainvälistymiseen kasvattamalla ruuan kansainvälistä kauppaa ja kartoittamalla mahdollisia uusia hankinta-alueita viljakaupassa samalla vahvistaen jalansijaa Baltiassa sekä tehokkuuden parantamiseen kaikissa liiketoiminnoissaan. Apetitin taloudelliset tavoitteet vuodelle 2020: Käyttökatteen (EBITDA) vähintään kaksinkertaistaminen (2017: jatkuvat toiminnot 6,8 me) Operatiivinen sidotun pääoman tuottoprosentti (ROCE %) > 8 % (2017: 2,4 %) Asetettujen strategisten tavoitteiden toteutuminen perustuu tavanomaiseen satokehitykseen, systemaattiseen toiminnan tehostamiseen, innovatiivisiin ja oikea-aikaisiin tuotelanseerauksiin sekä ruuan kansainvälisen kaupan kehittymiseen. Yhtiö on avoin strategiaan sopiville toimialaratkaisuille. Päivitetty osinkopolitiikka Apetit Oyj:n hallituksen tavoitteena on, että yhtiön osake on omistajilleen hyvätuottoinen ja arvonsa säilyttävä sijoitus. Osinkona yhtiö jakaa vähintään 50 prosenttia tilikauden voitosta. Liiketoiminta-alueiden strategiset painopistealueet 2018-2020: Ruokaratkaisut-liiketoiminnan tavoitteena on kasvaa kannattavasti markkinoita nopeammin kotimaassa. Strategisia painopistealueita ovat: Pakasteen ja tuoretuotteiden vahva uudistaminen sekä keihäänkärkituotteiden luominen kansainvälisille markkinoille Lasten ja nuorten kasvisten syönnin lisääminen ja tukeminen Kannattavuuden selkeä parantaminen Vastuullinen arvoketju entistä vahvemmaksi kilpailutekijäksi Öljykasvituotteet-liiketoiminnan tavoitteena on kannattavuuden parantaminen ja jalostusasteen kasvattaminen. Strategisia painopisteitä ovat: Öljynpuristustuotannon tehostaminen Kotimaisen rypsinviljelyn kehittäminen Uudet innovaatiot ja niiden nopea kaupallistaminen Kotimaisen kasviproteiiniomavaraisuuden kehittäminen Viljakauppa-liiketoiminnan tavoitteena on kauppavolyymien kasvattaminen päähankinta-alueilla ja käyttöpääoman tehokas käyttö. Strategisia painopisteitä ovat: Markkinaosuuden kasvattaminen Baltian hankinta-alueella Vahvat arvoketjukumppanuudet Suomessa Edistyneimmät digitaaliset palvelut logistiikan ja viljakaupan tueksi Uusien hankinta-alueiden kartoittaminen   Apetit Oyj Juha Vanhainen