Apetit käynnistämässä myyntiä Venäjälle

Apetit käynnistämässä myyntiä Venäjälle

Merkittävä ilon aihe on tuotteiden saaminen SOK:n Prismojen pakastealtaisiin Venäjällä. Vuodenvaihteen tienoilla suomalaisia kasvispihvejä, gratiineja ja valkosipuliperunoita voi ostaa 16 pisteestä Pietarin alueella.

–       Etsimme yhteistyössä Apetitin kanssa Venäjän markkinoille sopivia suomalaisia tuotteita vahvistamaan Prisman tarjoomaa sekä Suomi-mielikuvaa, kertoo Prisma LLC:n toimitusjohtaja Jarmo Paavilainen.

Suomalaisen ruoan myyntivaltti on korkea kokonaislaatu

Suomalaiseen ruokaan liitetään Venäjällä sanat puhtaus, turvallisuus, laatu ja hyvä maku. Tämä näkyy muun muassa siinä, että myös monet paikalliset elintarvikevalmistajat tekevät tuotteistaan suomalaisen näköisiä ja oloisia.

–       Suomalaisilla tuotteilla ja ruoalla on Venäjällä erittäin hyvä maine. Tämä korostuu erityisesti Pietarin alueella, mistä matkaillaan paljon Suomessa. Niiden ottaminen valikoimaan on meille luonnollinen keino erottautua paikallisista kilpailijoistamme, kertoo Prisma LLC:n ruokatavaroiden ostopäällikkö Yulia Ostapchuk.

Monia reittejä kansainvälisille markkinoille

Kansainvälinen myynti on Apetitille strateginen panostamisalue, sillä suomalaisen ruoan vientipotentiaali ja myös ruokaan liittyvä markkinointiosaaminen ovat kehittyneet viime vuosina.

Venäjän markkinoille lähdettiin tähyämään yhdessä kaupan kanssa. Sen sijaan, että Apetit olisi ryhtynyt kasvattamaan paikallista markkinaosuutta kauppa ja tuote kerrallaan, päätettiin Pietarin seudulle lähteä yhdessä vahvan kotimaisen vähittäiskaupan kumppanin kanssa.

Pietarin markkinoille etsittiin sinne sopivia tuotteita yhdessä SOK:n kanssa. Lähtökohta oli se, että Venäjälle vietävien tuotteiden on riittävän hankintavolyymin varmistamiseksi oltava jo Suomen S-ryhmän kaupoissa myynnissä.

–       Ensimmäiseen aaltoon valikoitui herkullinen valikoima Apetitin parasta osaamista: kasvispihvejä ja –pyöryköitä, kasvisgratiineja, kermaperunoita ja perunamuusia. Toiseen aaltoon on sovittu otettavan legendaariset Apetit-pakastekeitot, iloitsee kansainvälisen myynnin päällikkö Kyösti Itäniemi Apetitilta.

Suoraan hyviin valikoimiin

Apetit-tuotteet löytyvät jatkossa pietarilaisista Prismoista, joita on yhteensä 16 kappaletta. Näistä 6 on suurimpia, hypermarket-kokoluokan kauppoja ja 10 hieman pienempiä supermarketteja. Prisma on toiminut menestyksellisesti Pietarissa vuodesta 2008 alkaen ja tarjoaa asiakkaille laajan valikoiman korkealaatuisia tuotteita sekä ostamisen helppoutta. Pietarissa on noin viisi miljoonaa asukasta eli vain hieman vähemmän kuin Suomessa.

Liittyvät artikkelit

Apetit Oyj:n tilinpäätös sekä selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmä...

Julkaistu kokonaisuus sisältää hallituksen toimintakertomuksen, konsernitilinpäätöksen ja emoyhtiön tilinpäätöksen, tilintarkastuskertomuksen, hallintoneuvoston lausunnon, selvityksen Apetit Oyj:n hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä vuosi- ja vastuullisuusraportin. Lataa Apetitin vuosikertomus 2017 tästä. Lisätietoja: Sanna Väisänen, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 402 4041

Webcast Apetitin puolivuotiskatsauksen julkistamisesta

Apetitin puolivuotiskatsauksen tiedotustilaisuuden webcast:

Apetit täsmentää strategisia tavoitteitaan - painopistealueet ovat uudis...

Painopistealueet ovat uudistuminen, kansainvälistyminen sekä tehokkuuden parantaminen. Apetitin tavoitteena on olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä ja Suomen tunnetuin kasvipohjaiseen syömiseen erikoistunut brändi. Tutkimusten mukaan kuluttajat haluavat lisätä kasvisten käyttöä ja kasviproteiinien kysyntä jatkaa vahvaa kasvua. Myös terveellisyys, vastuullisuus, luomu ja hyvinvointi jatkavat trendeinä kasvuaan. Lisäksi helppouden merkitys kuluttajan hektisessä arjessa korostuu. ”Syömisen trendit tukevat erinomaisesti Apetitia ja valittua strategiaa. Jatkammekin edellisen strategiakauden työtä vahvistaaksemme asemaamme kasvispohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijänä. Kovan työn, rohkeiden strategisten valintojen sekä jatkuvan uudistumisen ansiosta Apetit on nyt lunastanut aseman kasvisten ykkösenä”, sanoo toimitusjohtaja Juha Vanhainen. ”Kasvistrendin jatkaessa kasvuaan olemme lisänneet tutkimus- ja kehityspanoksia systemaattisesti, mikä on näkynyt uusien tuotteiden määrän merkittävänä kasvuna ja määrätietoisena laajentumisena uusiin tuoteryhmiin. Myös ruuan kansainvälinen kauppa on kasvanut. Nyt tehdyssä strategiatyössä olemme nostaneet keskiöön aikaisempaa nuorempia kohderyhmiä, joille tulemme lanseeraamaan uusia, heidän toiveisiin ja tarpeisiin sopivia tuotteita.” Apetit on lanseerannut digitaalisia palveluita kuluttajille kasvisten käytön lisäämiseksi avaamalla Kasvimaani.fi -verkkopalvelun ja reseptisuosituksia tarjoavan Njam-mobiilisovelluksen sekä uudistanut viljelijöille kohdennetun Avenakauppa.fi -palvelusivuston. ”Ensimmäisiä askeleita ruuan kansainvälisen kaupan ja digitaalisten palvelujen osalta on nyt otettu. Tavoitteena on, että pitkällä aikavälillä ne tukevat merkittävästi Apetitin liiketoiminnan kehittymistä”, Vanhainen toteaa. Apetitin strategiset painopisteet 2018–2020 Apetit keskittyy toiminnassaan jatkuvaan uudistumiseen lisäämällä tuote- ja palvelukehitystä, entistä voimakkaampaan kansainvälistymiseen kasvattamalla ruuan kansainvälistä kauppaa ja kartoittamalla mahdollisia uusia hankinta-alueita viljakaupassa samalla vahvistaen jalansijaa Baltiassa sekä tehokkuuden parantamiseen kaikissa liiketoiminnoissaan. Apetitin taloudelliset tavoitteet vuodelle 2020: Käyttökatteen (EBITDA) vähintään kaksinkertaistaminen (2017: jatkuvat toiminnot 6,8 me) Operatiivinen sidotun pääoman tuottoprosentti (ROCE %) > 8 % (2017: 2,4 %) Asetettujen strategisten tavoitteiden toteutuminen perustuu tavanomaiseen satokehitykseen, systemaattiseen toiminnan tehostamiseen, innovatiivisiin ja oikea-aikaisiin tuotelanseerauksiin sekä ruuan kansainvälisen kaupan kehittymiseen. Yhtiö on avoin strategiaan sopiville toimialaratkaisuille. Päivitetty osinkopolitiikka Apetit Oyj:n hallituksen tavoitteena on, että yhtiön osake on omistajilleen hyvätuottoinen ja arvonsa säilyttävä sijoitus. Osinkona yhtiö jakaa vähintään 50 prosenttia tilikauden voitosta. Liiketoiminta-alueiden strategiset painopistealueet 2018-2020: Ruokaratkaisut-liiketoiminnan tavoitteena on kasvaa kannattavasti markkinoita nopeammin kotimaassa. Strategisia painopistealueita ovat: Pakasteen ja tuoretuotteiden vahva uudistaminen sekä keihäänkärkituotteiden luominen kansainvälisille markkinoille Lasten ja nuorten kasvisten syönnin lisääminen ja tukeminen Kannattavuuden selkeä parantaminen Vastuullinen arvoketju entistä vahvemmaksi kilpailutekijäksi Öljykasvituotteet-liiketoiminnan tavoitteena on kannattavuuden parantaminen ja jalostusasteen kasvattaminen. Strategisia painopisteitä ovat: Öljynpuristustuotannon tehostaminen Kotimaisen rypsinviljelyn kehittäminen Uudet innovaatiot ja niiden nopea kaupallistaminen Kotimaisen kasviproteiiniomavaraisuuden kehittäminen Viljakauppa-liiketoiminnan tavoitteena on kauppavolyymien kasvattaminen päähankinta-alueilla ja käyttöpääoman tehokas käyttö. Strategisia painopisteitä ovat: Markkinaosuuden kasvattaminen Baltian hankinta-alueella Vahvat arvoketjukumppanuudet Suomessa Edistyneimmät digitaaliset palvelut logistiikan ja viljakaupan tueksi Uusien hankinta-alueiden kartoittaminen   Apetit Oyj Juha Vanhainen