Apetit mukana Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanjassa

Apetit mukana Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanjassa

Apetit on mukana Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanjassa yhdessä K-ryhmän, Suomalaisen Työn Liiton, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kotimaiset kasvikset ry:n kanssa. Kampanjassa kannustamme ostamaan suomalaista ruokaa, käyttötavaroita ja rautakaupan tuotteita. Tavoitteena on kohdistaa ostot suomalaiseen työhön, jotta työllistämme ja pidämme Suomen pyörät pyörimässä.

”Kotimainen työ ja kotimaiset raaka-aineet ovat oleellinen osa Apetitia. Olemme erityisen ylpeitä ainutlaatuisesta arvoketjustamme, jossa olemme vahvasti sitoutuneet suomalaiseen alkutuotantoon sekä kaikkien tuoteryhmiemme kotimaisuusasteesta. Apetit-konsernin kaikki kolme tuotantolaitosta myös sijaitsevat Suomessa.”, Apetitin kaupallinen johtaja Timo Partola sanoo.

Suomalaisten tilanteet ovat tällä hetkellä erilaisia, mutta jokainen voi olla osa hyvän ketjua ja tehdä mahdollisuuksiensa mukaan joko pienen tai suuren valinnan suomalaisen työn puolesta, joten kaikilla valinnoilla on merkitystä.

Kampanjayhteistyön kantava teema ”Ole osa hyvän ketjua” tekee kaikista toimijoista, eli tavarantoimittajista ja valmistajista aina kuluttajiin ja ostajiin saakka aktiivisia toimijoita yhteisen kriisin ratkaisussa. Jokainen ketjun osa on tärkeä. Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala toivottaa Apetitin tervetulleeksi osaksi tätä ketjua ja mukaan kampanjaan.

”Tämä yhteistyö hakee voimansa koronakriisin aikana esiin nousseesta yhteisöllisyyden tunteesta ja suomalaisten auttamisen halusta. Ostamalla työtä Suomeen välittää myös niistä ihmisistä, jotka tekevät suomalaista työtä. Nyt tarvitaan kaikki toimimaan hyvän asian puolesta”, Lausala korostaa.

Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen on Suomalaisen Työn Liiton, K-ryhmän, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kotimaiset kasvikset ry:n sekä yritysten yhteisviestintäkampanja suomalaisen työn puolesta. Se kannustaa suomalaiset ostamaan suomalaisia elintarvikkeita, käyttötavaroita sekä rakentamisen ja talotekniikan tuotteita. Kampanjan aihetunnisteet ovat: #oleosahyvänketjua ja #ostatyötäsuomeen. Lisäksi merkkien aihetunnisteet ovat: #Avainlippu #DesignfromFinland #hyvääsuomesta #puhtaastikotimainen

 

Lisätietoja:

Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623,

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetit-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 313 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi.

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä ja vaikuttaa ostopäätöksiin, jotta työpaikat säilyvät ja uusia syntyy. www.suomalainentyo.fi

Liittyvät artikkelit

Toimitusjohtajan katsaus Q3/2020

Toimitusjohtaja Esa Mäki: ”Apetit-konsernin positiivinen tuloskehitys jatkui kolmannella neljänneksellä: kaikki liiketoiminnot paransivat kannattavuuttaan vertailukauteen nähden. Tähänastiseen tuloskehitykseen voi olla tyytyväinen. Loppuvuoteen sisältyy epävarmuustekijöitä muun muassa Covid-19-pandemiaan liittyen. Pidämme tulosohjeistuksemme vuodelle 2020 ennallaan: arvioimme edelleen tekevämme voitollisen ja edellisvuotta paremman liiketuloksen. Covid-19-pandemian vaikutukset vuoden kolmannella neljänneksellä näkyivät ennen kaikkea Ruokaratkaisujen Food Service -kanavassa, jonka liikevaihto myynnin osittaisesta palautumisesta huolimatta jäi edellisvuodesta. Ruokaratkaisujen muissa kanavissa myynti kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna. Öljykasvituotteissa ja Viljakaupassa Covid-19-pandemian vaikutukset jäivät vähäisiksi. Haastavassa toimintaympäristössä on ollut ensiarvoisen tärkeää, että henkilökuntamme on pysynyt terveenä ja olemme onnistuneet pitämään operatiivisen toiminnan normaalina. Haluankin tässä yhteydessä esittää lämpimät kiitokseni koko Apetitin henkilökunnalle. Päättyvällä satokaudella avomaan kasvisten sadosta on tulossa tavanomainen. Alkukesän vaihtelevat säät olivat haasteelliset; kevään viileys, alkukesän sateettomuus ja kesäkuun hellejakso vaikeuttivat etenkin herneen kasvukautta. Vaikean kasvukauden takia jäimmekin herneelle asetetusta tavoitteesta 1,3 miljoonaa kiloa. Herne muodostaa ruoan viennistä merkittävän osan, ja sen vientitoimitukset edellisestä vuodesta poiketen toteutuivat tänä vuonna kokonaisuudessaan jo kolmannella neljänneksellä. Apetit on strategiassaan ottanut tavoitteekseen vahvistaa ruoan vientiä erityisesti Ruotsiin. Syyskuun loppuun mennessä ruoan kokonaisvienti on kaksinkertaistunut vertailukauteen nähden. Keväällä saimme kahdeksan Apetit-brändillä myytävää tuotetta Ruotsin suurimman vähittäiskauppaketjun ICA:n valikoimiin. Nyt syksyllä ICA:n valikoima laajentui kuudella uudella Apetit-tuotteella. Selkeänä tavoitteenamme onkin jatkaa asemamme vahvistamista Ruotsissa edelleen: vähittäiskaupan lisäksi haemme nyt kasvua Food service -kanavassa paikallisen yhteistyön kautta. Suomen viljasato on LUKE:n satoarvion mukaan 3,4 milj. tonnia, mikä jää edellisestä vuodesta noin 15 prosenttia. Pienehkö viljasato vähentää vientiylijäämää Suomesta edelliseen vuoteen verrattuna. Öljykasvisato on jäämässä poikkeuksellisen pieneksi laskeneen viljelyalan ja matalien hehtaarisato-odotusten johdosta. Baltiassa sekä vilja- että öljykasvisadot ovat puolestaan erinomaiset, mikä kompensoi erityisesti kotimaan ennätysheikkoa öljykasvisatoa. Apetit jatkaa systemaattista työtä öljykasvien viljelyinnokkuuden kasvattamista kotimaassa viljelypinta-alan ja satotason nostamiseksi. Kantvikin öljynpuristamon yhteyteen rakenteilla olevan bioenergialaitoksen käyttöönotto viivästyy tammi-helmikuulle 2021 laitetoimittajaan liittyen. Alkuperäisenä tavoitteena oli ottaa bioenergialaitos käyttöön loppuvuoden 2020 aikana. Valmistuessaan bioenergialaitos pienentää Kantvikin öljynpuristamon energiakustannuksia sekä koko konsernin hiilidioksidipäästöjä merkittävästi. Päätöstä rypsi-ingredientin uuselintarvikeluvasta odotetaan tämänhetkiseen tietoon perustuen vielä tämän vuoden puolella. Olemme syksyn aikana päättäneet investoida pientuotantolaitteistoon alihankkijan toimitiloissa. Pientuotannon käynnistyttyä pääsemme testaamaan rypsi-ingredienttiä aiempaa laajemmin potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Työ uusien ingredienttien kehittämiseksi on edennyt suunnitellusti. Jatkamme myös mahdollisten vaihtoehtojen arviointia rypsi-ingredientin kaupallistamiseen liittyen.      Toteutamme strategiaamme systemaattisesti tavoitteenamme luoda Apetitista menestyvä kasvipohjaisiin tuotteisiin keskittyvä suomalainen yhtiö.”

Toimitusjohtajan katsaus H1/2020

Toimitusjohtaja Esa Mäki: ”Onnistuimme positiivisessa tuloskäänteessä kaikkien liiketoimintojen parantaessa kannattavuuttaan vuoden toisella neljänneksellä: edelliseen vuoteen verrattuna jatkuvien liiketoimintojen liiketulos parani 4 miljoonaa euroa. Viljakaupassa voitollinen neljännes on viimeksi saavutettu vuonna 2017. Konsernin positiivinen tuloskehitys perustui ennen kaikkea kaupallisiin onnistumisiin niin kotimaassa kuin viennissäkin, tuotannon joustavaan sopeuttamiseen poikkeusoloissa, kaupankäynnin kyvykkyyden palautumiseen viljakaupassa sekä toiminnan tehostamiseen kaikessa tekemisessä. Covid-19-pandemian vaikutukset eri liiketoiminnoille ovat vaihtelevia. Ruokaratkaisuissa myynti vähittäiskaupassa säilyi korkealla tasolla myös toisella neljänneksellä, vaikka kysyntäpiikki tasaantuikin poikkeusolojen alkutasosta. Food service -myynti palautui osittain alkukesän aikana, jääden kuitenkin merkittävästi vertailukaudesta. Myynnin rakenteen äkillinen muutos aiheutti ylimääräisiä kustannuksia tuotannossa. Öljykasvituotteissa kasviöljyjen kysyntä kasvoi erityisesti vähittäiskaupassa. Viljakaupassa pandemian vaikutukset ovat olleet vähäisiä lukuun ottamatta normaalia hieman voimakkaampaa markkinavaihtelua. Covid-19-pandemia on edellyttänyt ylimääräisiä ponnisteluja ruokaketjun jokaisessa vaiheessa, mutta suomalainen ruoantuotanto on osoittanut toimivuutensa myös poikkeusoloissa. Tämän seurauksena kotimaisen ruoan näkyvyys ja arvostus on lisääntynyt silminnähtävästi. Tässä yhteydessä kiitos joustavuudesta ja kyvykkyydestä toimia myös haastavissa olosuhteissa kuuluu sekä sidosryhmillemme että Apetitin henkilöstölle. Viljelykausi käynnistyi hitaasti kevään kylmän sään pitkittäessä kylvöjä ja kasvukauden alkua. Kesäkuun helteet ja kuivuus toivat mukanaan omat haasteensa erityisesti herneelle. Herneen aikaisimmat lajikkeet kärsivätkin kuumasta ja kuivasta säästä, ja herneen kokonaissato tuleekin jäämään tavoitteista. Yleisesti avomaan kasvisten sadosta odotetaan kohtalaista. Öljykasvien viljelyala jäi ennätysalhaiseksi ja kotimaisesta öljykasvisadosta odotetaan huonointa vuosikymmeniin. Kotimaan viljasato on kokonaisuudessaan jäämässä selvästi edellisvuotta heikommaksi. Baltian satonäkymät sekä viljoissa että öljykasveissa ovat hyvät. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen (EFSA) on antanut uuselintarvikeluvan myöntämistä puoltavan lausunnon rypsi-ingredientille heinäkuun lopussa. Tätä voidaan pitää erävoittona tässä pitkässä prosessissa, jota täysin uuden elintarvikekelpoisen tuotteen kehittäminen edellyttää. Lopullinen ratkaisu uuselintarvikeluvan saamisesta on odotettavissa viimeistään vuoden 2021 alussa. Apetit julkaisi toukokuussa uuden strategian kaudelle 2020–2022. Sen viisi painopistealuetta ovat Ydintoiminnot kuntoon, Vahva jalansija Ruotsiin, Kasvua kasvipohjaisista lisäarvotuotteista, Viljelijäkumppanuuksien kehittäminen ja Vastuullisia tekoja. Painopistealueidensa mukaisesti Apetit keskittyy parantamaan suorituskykyään kaikissa toiminnoissaan, vahvistamaan markkina-asemaansa Ruotsissa erityisesti ruoassa, kasvamaan uusien kasvipohjaisten lisäarvotuotteiden kautta, kehittämään ja syventämään viljelijäkumppanuuksia kaikissa liiketoiminnoissa sekä jatkuvasti parantamaan toimintansa vastuullisuutta käytännön tekojen kautta. Saavutettu kannattavuuskäänne antaa hyvät lähtökohdat uuden strategian toteuttamiselle ja siinä määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiselle. Visiomme mukaisesti tavoitteena on luoda Apetitista menestyvä kasvipohjaisiin tuotteisiin keskittyvä suomalainen yhtiö.”

Apetit Järvikalatuotteet tauolla raaka-ainepulan vuoksi

Apetit Järvikalatuotteet ovat tauolla raaka-ainepulan sekä ison kysynnän vuoksi tulevaan syksyyn saakka. Tauko koskee seuraavia tuotteita: Apetit Kotimainen Järvikalapihvi, Apetit Kotimainen Järvikalapuikko. Apetit Järvikalatuotteiden raaka-aineet pyydetään kotimaisista järvistä, luonnollisista kalakannoista. Sekä syksyn 2019 että kevään 2020 kalastuskauden saaliit ovat olleet heikkoja. Lämmin talvi ja kylmä kevät ovat vaikuttaneet kalojen käyttäytymiseen: kalat eivät ole parveutuneet normaaliin tapaan, mikä puolestaan on vaikuttanut huomattavasti kalastuskausien saaliiseen. Apetit työskentelee yhdessä kalastajien kanssa turvatakseen mahdollisimman hyvin tulevien kausien saaliin olosuhteista riippumatta. Tavoitteenamme on, että ison kysynnän saavuttaneet Järvikala-tuotteet palaavat kauppojen valikoimiin syksyllä. Lue lisää vastuullisista Apetit Järvikalatuotteista täältä.