Apetit mukana Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanjassa

Apetit mukana Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanjassa

Apetit on mukana Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanjassa yhdessä K-ryhmän, Suomalaisen Työn Liiton, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kotimaiset kasvikset ry:n kanssa. Kampanjassa kannustamme ostamaan suomalaista ruokaa, käyttötavaroita ja rautakaupan tuotteita. Tavoitteena on kohdistaa ostot suomalaiseen työhön, jotta työllistämme ja pidämme Suomen pyörät pyörimässä.

”Kotimainen työ ja kotimaiset raaka-aineet ovat oleellinen osa Apetitia. Olemme erityisen ylpeitä ainutlaatuisesta arvoketjustamme, jossa olemme vahvasti sitoutuneet suomalaiseen alkutuotantoon sekä kaikkien tuoteryhmiemme kotimaisuusasteesta. Apetit-konsernin kaikki kolme tuotantolaitosta myös sijaitsevat Suomessa.”, Apetitin kaupallinen johtaja Timo Partola sanoo.

Suomalaisten tilanteet ovat tällä hetkellä erilaisia, mutta jokainen voi olla osa hyvän ketjua ja tehdä mahdollisuuksiensa mukaan joko pienen tai suuren valinnan suomalaisen työn puolesta, joten kaikilla valinnoilla on merkitystä.

Kampanjayhteistyön kantava teema ”Ole osa hyvän ketjua” tekee kaikista toimijoista, eli tavarantoimittajista ja valmistajista aina kuluttajiin ja ostajiin saakka aktiivisia toimijoita yhteisen kriisin ratkaisussa. Jokainen ketjun osa on tärkeä. Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala toivottaa Apetitin tervetulleeksi osaksi tätä ketjua ja mukaan kampanjaan.

”Tämä yhteistyö hakee voimansa koronakriisin aikana esiin nousseesta yhteisöllisyyden tunteesta ja suomalaisten auttamisen halusta. Ostamalla työtä Suomeen välittää myös niistä ihmisistä, jotka tekevät suomalaista työtä. Nyt tarvitaan kaikki toimimaan hyvän asian puolesta”, Lausala korostaa.

Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen on Suomalaisen Työn Liiton, K-ryhmän, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kotimaiset kasvikset ry:n sekä yritysten yhteisviestintäkampanja suomalaisen työn puolesta. Se kannustaa suomalaiset ostamaan suomalaisia elintarvikkeita, käyttötavaroita sekä rakentamisen ja talotekniikan tuotteita. Kampanjan aihetunnisteet ovat: #oleosahyvänketjua ja #ostatyötäsuomeen. Lisäksi merkkien aihetunnisteet ovat: #Avainlippu #DesignfromFinland #hyvääsuomesta #puhtaastikotimainen

 

Lisätietoja:

Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623,

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetit-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 313 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi.

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä ja vaikuttaa ostopäätöksiin, jotta työpaikat säilyvät ja uusia syntyy. www.suomalainentyo.fi

Liittyvät artikkelit

Tuotemuutoksia kotimaisen porkkanaraaka-aineen pulan vuoksi

Osassa Apetitin pakastetuotteita joudutaan tekemään tuotemuutoksia kotimaisen raaka-aineen, oranssin porkkanan, pulan vuoksi. Muutokset koskevat tiettyjä Apetit-brändin vähittäiskaupassa myytäviä tuotteita sekä ammattikeittiö- ja teollisuustuotteita.  Tuotemuutoksilla haluamme varmistaa kotimaisen raaka-aineen riittävyyden mahdollisimman moneen täysin kotimaiseen tuotteeseen sekä tuotteiden saatavuuden jatkossakin.  Oranssin porkkanan viime vuoden kotimainen sato oli aiempia vuosia pienempi.  Tuotemuutoksia koskevien tuotteiden kotimaisuusaste on haluttu pitää mahdollisimman alkuperäisellä tasolla raaka-ainepulasta huolimatta. Tämän vuoksi kotimainen oranssi porkkana on tuotemuutoksia koskevissa tuotteissa korvattu mahdollisuuksien mukaan kotimaisella keltaisella porkkanalla.  Muutokset ja tuotteiden uudet koostumukset tullaan päivittämään Apetitin verkkosivuille sitä mukaan, kun muutokset astuvat voimaan.   Tuotemuutoksia kokeneet tuotteet ovat saatavilla toukokuun alusta alkaen.  Tuotemuutokset koskevat seuraavia tuotteita:  Apetit Vihannessekoitus 250 g  Kotimaisen oranssin porkkanan määrää vähennetään, tilalle lisätään kotimaista keltaista porkkanaa ja ulkomaista oranssia porkkanaa  Apetit Puutarhurin sekoitus 300 g  Kotimaisen oranssin porkkanan määrää vähennetään, tilalle lisätään kotimaista keltaista porkkanaa  ***  Apetit Paola 10 kg  Kotimainen oranssi porkkana korvataan kokonaan kotimaisella keltaisella porkkanalla  Apetit Puutarhurin sekoitus 4,5 kg  Kotimaisen oranssin porkkanan määrää vähennetään, tuotteeseen lisätään kotimaista keltaista porkkanaa  Apetit Vegemix 1,5 kg  Kotimaisen oranssin porkkanan määrää vähennetään, tuotteeseen lisätään kotimaista keltaista porkkanaa Apetit Kotimaiset Pienet Juureskuutiot 1,5 kg  Kotimaisen oranssin porkkanan määrää vähennetään, tuotteeseen lisätään kotimaista keltaista porkkanaa  Apetit Keittojuures ilman lanttua 13 kg  Kotimaisen oranssin porkkanan määrää vähennetään, tuotteeseen lisätään kotimaista keltaista porkkanaa  Pahoittelemme tuotemuutoksista mahdollisesti aiheutuvaa vaivaa. 

Liiketoimintakatsaus Q1 2022

Toimitusjohtaja Esa Mäki: ”Voimakas tuotantopanosten hintojen nousu painoi jatkuvien toimintojen ensimmäisen neljänneksen tulosta. Ruokaratkaisuissa kannattavuutta heikensivät erityisesti kohonneet energiakustannukset. Öljykasvituotteiden kannattavuutta rasittivat puolestaan korkeat raaka-aine- ja rahtikustannukset. Kohonneiden kustannusten vieminen myyntihintoihin tulee jatkumaan molemmissa liiketoiminnoissa.   Ilmoitimme joulukuun lopussa, että Apetit sopi Viljakauppa-liiketoiminnan Baltian toimintojen myymisestä Scandagra-konsernille. Liiketoimintakauppa sisälsi Avenan Viron ja Liettuan yhtiöiden liiketoiminnan. Molempien yhtiöiden liiketoimintakaupat toteutuivat suunnitellusti maaliskuun aikana. Samassa yhteydessä päätimme sulkea Latvian yhtiön ja ajaa alas sen liiketoiminnan. Latvian yhtiö on pääasiassa toiminut Liettuassa hankitun vehnän ja öljykasvien logistisena tukena. Maaliskuussa ilmoitimme Viljakauppa-liiketoiminnan Suomen toimintojen myymisestä Berner Oy:lle. Järjestely toteutetaan liiketoimintakauppana sisältäen Avenan kotimaan viljakauppaliiketoiminnan sekä viljavarastot ja satamaoperaatiot Suomessa. Kaupan odotetaan toteutuvan toisen vuosineljänneksen aikana. Toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisen hyväksyntää. Toteutuessaan Viljakauppa-liiketoiminnasta luopuminen parantaa Apetitin kannattavuutta ja mahdollistaa keskittymisen jalostavien liiketoimintojen eli Ruokaratkaisuiden ja Öljykasvituotteiden kasvattamiseen ja kehittämiseen. Viljakaupan toimintaympäristö ja kilpailutilanne on muuttunut rajusti viime vuosina. Toimintaedellytykset ovat tulleet jatkuvasti haastavammaksi puhtaasti viljakauppiaana toimivalle yritykselle. Tulevalla viljelykaudella lähdemme viljelyttämään vakiintunutta määrää eli reilua 30 miljoonaa kiloa kotimaisia kasviksia. Sopimusviljelytyksen ohessa jatkamme koetilallamme useita hankkeita, joissa muun muassa etsimme keinoja maaperän kasvukunnon ja vesitalouden parantamiseen sekä kehitämme eri palkokasvien, kuten kikherneen viljelyä, vastaamaan teollisuuden tarpeita. Näin meillä on mahdollisuus edelleen kasvattaa kotimaisuusastettamme ja omavaraisuuttamme erikoiskasvien osalta. Jatkamme työtämme öljykasvien viljelypinta-alan ja satotason kasvattamiseksi kotimaassa. Öljykasvien voimakkaan hinnannousun myötä viljelyn kannattavuus on myös viljelijän näkökulmasta houkuttelevalla tasolla ja raaka-aineella on varma kysyntä kotimaisessa elintarviketeollisuudessa. Korkealaatuista rypsiöljyä arvostetaan ja kysytään kaikissa myyntikanavissa: teollisuudessa, ammattikeittiöissä ja vähittäiskaupassa. Myös pientuotannossa oleva rypsi-ingredientti BlackGrain vastaa tarpeeseen lisätä kasvipohjaisia proteiineja. Olemme kehitystyössämme edistäneet valmistuksen siirtämistä teolliseen mittakaavaan. Apetit on yritysvastuuohjelmassaan ottanut tavoitteekseen oman toiminnan CO2-päästöjen vähentämisen 75 prosentilla vuoteen 2025 mennessä. Merkittävimmät päästövähennykset syntyvät viime vuonna käyttöön otetusta Kantvikin kasviöljynpuristamon yhteyteen valmistuneesta bioenergialaitoksesta sekä Säkylään toteutettavasta uudesta energiaratkaisusta. Säkylän pakastetehtaalle toteutettavan lämmön talteenottoon ja uusiutuvan energian käyttöön perustuva energiaratkaisu pienentää tehtaan CO2-päästöjä jopa 80 prosenttia. Uusi energiaratkaisu on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2023 toisella neljänneksellä. Tähän mennessä olemme vähentäneet konsernin päästöjä yli 50 prosentilla yritysvastuuohjelmamme vertailuvuodesta. Fossiilisista energialähteistä luopuminen ja kiinteä sähkön hinta tasaavat myös konsernin energiakustannuksia merkittävästi lähivuosina. Apetit on kokonaisuutena onnistunut tavoitteessaan turvata henkilöstön terveys ja turvallisuus sekä varmistaa toiminnan häiriöttömyys koko ruokaketjussa koronapandemian aikana. Pandemiasta aiheutuneet sairaspoissaolot ovat kuitenkin merkittävästi lisääntyneet alkuvuoden aikana. Apetit jatkaa työtä kestävän ruokaketjun edistämiseksi kannattavasti.”

Toimitusjohtajan katsaus Q4/2021

Toimitusjohtaja Esa Mäki: ”Apetit-konsernin liikevaihto viimeisellä neljänneksellä säilyi vertailukauden tasolla kannattavuuden kuitenkin heikentyessä. Kannattavuutta loppuvuodesta heikensivät erityisesti energiakustannusten nousu ja öljykasviraaka-aineen kesästä saakka jatkunut kallistuminen. Vuositasolla liikevoittomme jäi edellisvuodesta johtuen Viljakauppa-liiketoiminnan heikosta kannattavuudesta. Öljykasvituotteiden kannattavuutta rasitti ennätyskorkealle noussut raaka-aineen hinta ja kohonneet logistiikkakustannukset. Jalostusmarginaalin osalta tilanne säilyy haasteellisena alkuvuonna. Ruokaratkaisuissa kehitys on puolestaan pääosin ollut erittäin positiivista. Ruoan vähittäiskauppakysyntä jatkui vahvana vuoden loppuun saakka. Kysyntä Food service -kanavassa jatkoi myös palautumistaan. Ruoan viennissä vahvistimme asemaamme erityisesti Ruotsin vähittäiskaupassa uusien asiakkuuksien myötä. Vaikka hernesato jäi merkittävästi tavoitteesta, mikä teki loven viennin volyymeihin loppuvuodesta, kasvoi viennin kokonaisarvo vuositasolla 5 prosenttia. Kannattavuus parani kaikissa myyntikanavissa. Myös toimitusvarmuutemme on säilynyt erinomaisella tasolla. Öljykasvituotteet-liiketoiminnassa olemme jatkaneet systemaattista työtä uuden rypsipohjaisen kasviproteiinin kaupallistamiseksi kuluneen vuoden aikana. BlackGrain from Yellow Fields -nimellä kulkevan kasviproteiinin pientuotanto käynnistyi lokakuussa 2021. Pientuotannon käynnistyttyä asiakkaat pääsevät testaamaan BlackGrainia omassa tuotekehityksessään. Apetitilla BlackGrainia on kokeiltu kaupallisessa tuotteessa ensimmäisen kerran alkuvuodesta 2022 HoReCa-markkinoille lanseerattavissa uusissa Apetit Minijauhispyöryköissä.  Kantvikin bioenergialaitos otettiin tuotannolliseen käyttöön loppuvuodesta. Laitos pienentää merkittävästi sekä konsernin hiilidioksidipäästöjä että energiakustannuksia. Saamme hyödynnettyä bioenergialaitoksessa myös tuotannon sivujakeet, kuten siementen mukana tulevat oljet, täysimääräisesti. Sivujakeiden osuus polttoaineiden kokonaismäärästä on noin 10 prosenttia. Investoinnin kokonaisarvo oli noin 7 miljoonaa euroa. Olemme onnistuneet Kantvikin öljynpuristamon tuotannon tehokkuuden parantamisessa kauttaaltaan: öljynpuristamolla saavutettiin ennätykset sekä rypsin puristamisen että öljyn raffinoinnin eli puhdistamisen osalta. Kotimaisten öljykasvien viljelyn lisääntyminen tavoitteemme mukaisesti tukee työtämme Öljykasvituotteiden kannattavuuden parantamiseksi uudella satokaudella. Apetit-konsernin tytäryhtiö Avena Nordic Grain sopi joulukuussa Viljakauppa-liiketoiminnan Baltian toimintojen myymisestä Scandagra-konsernille, joka on johtava maatalousalan toimija Baltian maissa. Liiketoimintakauppa on strategiamme mukainen ja tervehdyttää merkittävästi Viljakaupan liiketoimintaa. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Vaihteleva koronatilanne on edellyttänyt meiltä joustavuutta ja kyvykkyyttä erilaisten poikkeusjärjestelyjen läpiviennissä. Kaikesta huolimatta olemme onnistuneet hyvin tavoitteessamme turvata henkilöstömme terveys ja turvallisuus sekä varmistaa toiminnan häiriöttömyys koko ruokaketjussa. Tästä suuri kiitos koko henkilökunnallemme. Apetit on vuoden 2021 keväällä julkaistussa yritysvastuuohjelmassaan asettanut tavoitteita arvoketjun jokaiseen vaiheeseen. Merkittävänä tavoitteena on oman toimintamme ilmastovaikutuksien pienentäminen, joiden osalta olemme tunnistaneet oleelliseksi vaikutukset energian käytöstä. Sekä Kantvikin että Säkylän merkittävät investoinnit uusiutuvan energian käyttöön sekä energia- ja materiaalitehokkuuden kehittämiseen pienentävät ilmastovaikutuksiamme merkittävästi. Niiden yhteenlaskettu vaikutus vie meitä isoin askelin kohti tavoitettamme, omien suorien CO2-päästöjemme vähentämistä 75 prosentilla vuoteen 2025 mennessä.”