Apetit Vegepops porkkana-mango on Vuoden Suomalainen Elintarvike 2018 -kilpailun finalisti

Apetit Vegepops porkkana-mango on Vuoden Suomalainen Elintarvike 2018 -kilpailun finalisti

Apetit Vegepops porkkana-mango syntyi, kun kasvistalo Apetit ja jäätelöiden taitaja Froneri Finland toivat yhteistyössä kasvistrendin jäätelöaltaisiin. Apetit Vegepops -kasvishedelmäjäissä maukkaat ja värikkäät juurekset, hedelmät ja marjat sulautuvat herkulliseksi kokonaisuudeksi, joka jäädytetään puikon muotoon.

– Haluamme tukea ihmisiä lisäämään kasvisten käyttöä ja tuoda tarjolle myös herkuttelu- ja välipalatuotteita, joissa voidaan hyödyntää maukkaita ja puhtaita kotimaisia kasviksia. Syntyi ajatus kasviksien hyvien ominaisuuksien tuomisesta jäätelöaltaisiin, ja Froneri Finland tarttui kanssamme ideaan. Tuloksena oli todellinen hyvän omantunnon herkku, Apetitin senior tuoteryhmäpäällikkö Riikka Haarasilta-Suutarinen kertoo.

Apetit Vegepops on hauska ja herkullinen tapa lisätä kasvisten käyttöä. Turengin jäätelötehtaalla valmistettava herkku sisältää 41 prosenttia kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Gluteeniton ja vegaaninen puikko soveltuu välipalaksi tai herkuksi moneen eri ruokavalioon ja moneen eri tilanteeseen.

– Kasvisbuumi on synnyttänyt paljon uusia tuotteita, mutta Vegepops on uniikki tapaus jäätelöaltaassa. Se syntyi rohkeasta yhteistyöstä kahden elintarvikealan yrityksen välillä. Lämmittää myös mieltä, että parhaimmat palautteet Vegepopseista ovat usein tulleet perheen pienimmiltä, Vegepopsien tuotekehityksessä työskennellyt Rosa Tauriainen Apetitilta kertoo.

Vegepops-tuoteperhe valmistautuu tulevaan kesään uuden makuvariantin siivittämänä. Sarjan uusin tulokas porkkana-vadelma on kuluttajien toivemaku, joka sopii niin pienille kuin suuremmillekin Vegepopsin ystäville.

Elintarviketeollisuusliiton järjestämä Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailu palkitsee vuosittain yrityksiä Suomessa kehitetyistä ja valmistetuista uutuustuotteista. Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailun voittajan valitsee ruoka-alan vaikuttajista koostuva raati. Kilpailun voittaja julkistetaan 15. toukokuuta järjestettävässä Elintarvikepäivässä.

 

****

Yhteystiedot:

Riikka Haarasilta-Suutarinen, senior tuoteryhmäpäällikkö
010 402 4011
​etunimi.sukunimi(a)apetit.fi

 

Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailun finalistit:

– Apetit Vegepops Porkkana-mango (Apetit Ruoka Oy)

– Fazer Sirkkaleipä (Fazer Leipomot)

– Myllärin Omenatarhan Granola (Helsingin Mylly)

– Kariniemen Kananpojan Kanapekoni (HKScan Finland Oy)

– Ilo Hummus Härkäpapu (Jokilaakson Juusto Oy)

– Lapin Lumous kylmäsavutartar (Kala-Lappi Oy)

– Superior Kinkku (Snellmanin Lihanjalostus Oy)

– Valio LuomuTM jogurttinen tuorepuuro 175g omena-kaneli-kaura laktoositon (Valio Oy)

– Berrypicker vadelma+puolukka täysjyvämuro (VersoBrands Oy)

 

Tietoa Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailusta: http://www.etl.fi/vuoden-suomalainen-elintarvike.html

Lisää Apetit Vegepopseista: http://vegepops.fi/

Liittyvät artikkelit

Apetit Oyj:n tilinpäätös sekä selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmä...

Julkaistu kokonaisuus sisältää hallituksen toimintakertomuksen, konsernitilinpäätöksen ja emoyhtiön tilinpäätöksen, tilintarkastuskertomuksen, hallintoneuvoston lausunnon, selvityksen Apetit Oyj:n hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä vuosi- ja vastuullisuusraportin. Lataa Apetitin vuosikertomus 2017 tästä. Lisätietoja: Sanna Väisänen, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 402 4041

Webcast Apetitin puolivuotiskatsauksen julkistamisesta

Apetitin puolivuotiskatsauksen tiedotustilaisuuden webcast:

Apetit täsmentää strategisia tavoitteitaan - painopistealueet ovat uudis...

Painopistealueet ovat uudistuminen, kansainvälistyminen sekä tehokkuuden parantaminen. Apetitin tavoitteena on olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä ja Suomen tunnetuin kasvipohjaiseen syömiseen erikoistunut brändi. Tutkimusten mukaan kuluttajat haluavat lisätä kasvisten käyttöä ja kasviproteiinien kysyntä jatkaa vahvaa kasvua. Myös terveellisyys, vastuullisuus, luomu ja hyvinvointi jatkavat trendeinä kasvuaan. Lisäksi helppouden merkitys kuluttajan hektisessä arjessa korostuu. ”Syömisen trendit tukevat erinomaisesti Apetitia ja valittua strategiaa. Jatkammekin edellisen strategiakauden työtä vahvistaaksemme asemaamme kasvispohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijänä. Kovan työn, rohkeiden strategisten valintojen sekä jatkuvan uudistumisen ansiosta Apetit on nyt lunastanut aseman kasvisten ykkösenä”, sanoo toimitusjohtaja Juha Vanhainen. ”Kasvistrendin jatkaessa kasvuaan olemme lisänneet tutkimus- ja kehityspanoksia systemaattisesti, mikä on näkynyt uusien tuotteiden määrän merkittävänä kasvuna ja määrätietoisena laajentumisena uusiin tuoteryhmiin. Myös ruuan kansainvälinen kauppa on kasvanut. Nyt tehdyssä strategiatyössä olemme nostaneet keskiöön aikaisempaa nuorempia kohderyhmiä, joille tulemme lanseeraamaan uusia, heidän toiveisiin ja tarpeisiin sopivia tuotteita.” Apetit on lanseerannut digitaalisia palveluita kuluttajille kasvisten käytön lisäämiseksi avaamalla Kasvimaani.fi -verkkopalvelun ja reseptisuosituksia tarjoavan Njam-mobiilisovelluksen sekä uudistanut viljelijöille kohdennetun Avenakauppa.fi -palvelusivuston. ”Ensimmäisiä askeleita ruuan kansainvälisen kaupan ja digitaalisten palvelujen osalta on nyt otettu. Tavoitteena on, että pitkällä aikavälillä ne tukevat merkittävästi Apetitin liiketoiminnan kehittymistä”, Vanhainen toteaa. Apetitin strategiset painopisteet 2018–2020 Apetit keskittyy toiminnassaan jatkuvaan uudistumiseen lisäämällä tuote- ja palvelukehitystä, entistä voimakkaampaan kansainvälistymiseen kasvattamalla ruuan kansainvälistä kauppaa ja kartoittamalla mahdollisia uusia hankinta-alueita viljakaupassa samalla vahvistaen jalansijaa Baltiassa sekä tehokkuuden parantamiseen kaikissa liiketoiminnoissaan. Apetitin taloudelliset tavoitteet vuodelle 2020: Käyttökatteen (EBITDA) vähintään kaksinkertaistaminen (2017: jatkuvat toiminnot 6,8 me) Operatiivinen sidotun pääoman tuottoprosentti (ROCE %) > 8 % (2017: 2,4 %) Asetettujen strategisten tavoitteiden toteutuminen perustuu tavanomaiseen satokehitykseen, systemaattiseen toiminnan tehostamiseen, innovatiivisiin ja oikea-aikaisiin tuotelanseerauksiin sekä ruuan kansainvälisen kaupan kehittymiseen. Yhtiö on avoin strategiaan sopiville toimialaratkaisuille. Päivitetty osinkopolitiikka Apetit Oyj:n hallituksen tavoitteena on, että yhtiön osake on omistajilleen hyvätuottoinen ja arvonsa säilyttävä sijoitus. Osinkona yhtiö jakaa vähintään 50 prosenttia tilikauden voitosta. Liiketoiminta-alueiden strategiset painopistealueet 2018-2020: Ruokaratkaisut-liiketoiminnan tavoitteena on kasvaa kannattavasti markkinoita nopeammin kotimaassa. Strategisia painopistealueita ovat: Pakasteen ja tuoretuotteiden vahva uudistaminen sekä keihäänkärkituotteiden luominen kansainvälisille markkinoille Lasten ja nuorten kasvisten syönnin lisääminen ja tukeminen Kannattavuuden selkeä parantaminen Vastuullinen arvoketju entistä vahvemmaksi kilpailutekijäksi Öljykasvituotteet-liiketoiminnan tavoitteena on kannattavuuden parantaminen ja jalostusasteen kasvattaminen. Strategisia painopisteitä ovat: Öljynpuristustuotannon tehostaminen Kotimaisen rypsinviljelyn kehittäminen Uudet innovaatiot ja niiden nopea kaupallistaminen Kotimaisen kasviproteiiniomavaraisuuden kehittäminen Viljakauppa-liiketoiminnan tavoitteena on kauppavolyymien kasvattaminen päähankinta-alueilla ja käyttöpääoman tehokas käyttö. Strategisia painopisteitä ovat: Markkinaosuuden kasvattaminen Baltian hankinta-alueella Vahvat arvoketjukumppanuudet Suomessa Edistyneimmät digitaaliset palvelut logistiikan ja viljakaupan tueksi Uusien hankinta-alueiden kartoittaminen   Apetit Oyj Juha Vanhainen