Avena tarjoaa viljelijöille Suomessa täysin uudenlaisen basis-hinnoittelutavan

Avena tarjoaa viljelijöille Suomessa täysin uudenlaisen basis-hinnoittelutavan

Basis-sopimus tuo aiempaa markkinalähtöisemmän tavan vehnä- ja öljykasvisopimusten hinnoitteluun.

– Viljelijät voivat basis-sopimuksella aidosti seurata markkinahintojen ja oman sopimuksensa hinnan kehitystä sekä halutessaan hinnoitella sopimuksia pitkälle tulevaisuuteen. Vastaavia hinnoittelutapoja on käytössä yleisesti Euroopassa ja haluamme tarjota uudentyyppisen tavan vilja- ja öljykasvisopimusten hinnoitteluun myös suomalaisille viljelijöille, Avenan toimitusjohtaja Antti Snellman kertoo

Tavat käydä vilja- ja öljykasvikauppaa monipuolistuvat

Uusi basis-sopimus monipuolistaa tapoja käydä vilja- ja öljykasvikauppaa. Avena tarjoaa vilja- ja öljykasvisopimusten hinnoitteluun uuden basis-sopimuksen lisäksi entuudestaan tutut sopimusmallit: osto päivän hinnalla, termiinisopimus ja tilahintasopimus.

– Suomessa yksittäisten tilojen koko kasvaa ja uskomme, että uusille hinnoittelutavoille on todennäköisesti jatkossa enemmän tarvetta myös riskienhallinnan kannalta. Avena haluaa myös tulevaisuudessa olla kehittämässä uudenlaisia tapoja käydä vilja- ja öljykasvikauppaa suomalaisen viljelijän kumppanina, Snellman sanoo.

Basis-hinnat löytyvät uudistetusta Avenakaupasta

Avena on avannut uudistetun Avenakaupan suomalaisille viljelijöille. Avenakauppaan rekisteröityneet viljelijät näkevät mm. basis-hinnat vehnän ja öljykasvien eri toimitusjaksoille ja -paikoille sekä muut ostohinnat toimituspaikoittain ja -jaksoittain. Myös viljojen ja öljykasvien myynti Avenalle onnistuu sivuston kautta.

– Uudistettu Avenakauppa on nykyaikainen palvelusivusto asiakkaillemme. Viljelijät hyödyntävät toivottavasti ahkerasti myös uutta mahdollisuutta jättää Avenalle tarjous vilja- tai öljykasvierästä. Avenakauppaan kannattaa siis rekisteröityä ja hyödyntää myös muita sen asiakkaillemme tarjoamia palveluja ahkerasti”, Snellman summaa.

 

Basis-sopimus:

  • Termillä ”basis” tarkoitetaan tiettynä hetkenä, tietyssä toimituspaikassa vallitsevan ostohinnan ja futuurin noteeraushinnan eroa.
  • Basis-sopimuksessa viljelijä valitsee vehnälle tai öljykasvierälle toimituspaikan ja -jakson, jonka basis-hinnan hän kiinnittää. Sopimus hinnoitellaan loppuun viljelijän haluamana ajankohtana vehnä- tai rapsifutuurin sen hetkisen noteeraushinnan mukaan.
  • Basis-sopimuksella viljelijä sitoo oman myyntihintansa tiettyyn futuuriin, mutta ei tee itse futuurikauppaa pörssissä, vaan Avena tekee sen hänen puolestaan.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Antti Snellman,
Hankintapäällikkö Pekka Hyssy
(etunimi.sukunimi@avena.fi)
Uudistettu Avenakauppa: www.avenakauppa.fi

 

Apetit-konsernin Viljakauppa- ja Öljykasvituotteet -liiketoiminnoista vastaava Avena Nordic Grain Oy on Suomen johtava vilja-, öljy- ja palkokasvi- sekä rehuraaka-ainekauppias sekä kasviöljyjen ja puristeiden valmistaja ja toimittaja. Yhtiön päätoimipaikka sijaitsee Helsingissä ja toimipisteet palvelevat myös Vaasassa, Porissa, Salossa, Kirkkonummella, Loimaalla, Hämeenlinnassa, Kouvolassa ja Porvoossa. Yhtiön öljynpuristamo sijaitsee Kirkkonummella. Avena on suomalaisen viljelijän kotimainen kumppani, joka tarjoaa viljelijöille ammattitaitoista palvelua kaikissa vilja- ja öljykasvikaupan asioissa.

Liittyvät artikkelit

Apetit Oyj:n tilinpäätös sekä selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmä...

Julkaistu kokonaisuus sisältää hallituksen toimintakertomuksen, konsernitilinpäätöksen ja emoyhtiön tilinpäätöksen, tilintarkastuskertomuksen, hallintoneuvoston lausunnon, selvityksen Apetit Oyj:n hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä vuosi- ja vastuullisuusraportin. Lataa Apetitin vuosikertomus 2017 tästä. Lisätietoja: Sanna Väisänen, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 402 4041

Webcast Apetitin puolivuotiskatsauksen julkistamisesta

Apetitin puolivuotiskatsauksen tiedotustilaisuuden webcast:

Apetit täsmentää strategisia tavoitteitaan - painopistealueet ovat uudis...

Painopistealueet ovat uudistuminen, kansainvälistyminen sekä tehokkuuden parantaminen. Apetitin tavoitteena on olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä ja Suomen tunnetuin kasvipohjaiseen syömiseen erikoistunut brändi. Tutkimusten mukaan kuluttajat haluavat lisätä kasvisten käyttöä ja kasviproteiinien kysyntä jatkaa vahvaa kasvua. Myös terveellisyys, vastuullisuus, luomu ja hyvinvointi jatkavat trendeinä kasvuaan. Lisäksi helppouden merkitys kuluttajan hektisessä arjessa korostuu. ”Syömisen trendit tukevat erinomaisesti Apetitia ja valittua strategiaa. Jatkammekin edellisen strategiakauden työtä vahvistaaksemme asemaamme kasvispohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijänä. Kovan työn, rohkeiden strategisten valintojen sekä jatkuvan uudistumisen ansiosta Apetit on nyt lunastanut aseman kasvisten ykkösenä”, sanoo toimitusjohtaja Juha Vanhainen. ”Kasvistrendin jatkaessa kasvuaan olemme lisänneet tutkimus- ja kehityspanoksia systemaattisesti, mikä on näkynyt uusien tuotteiden määrän merkittävänä kasvuna ja määrätietoisena laajentumisena uusiin tuoteryhmiin. Myös ruuan kansainvälinen kauppa on kasvanut. Nyt tehdyssä strategiatyössä olemme nostaneet keskiöön aikaisempaa nuorempia kohderyhmiä, joille tulemme lanseeraamaan uusia, heidän toiveisiin ja tarpeisiin sopivia tuotteita.” Apetit on lanseerannut digitaalisia palveluita kuluttajille kasvisten käytön lisäämiseksi avaamalla Kasvimaani.fi -verkkopalvelun ja reseptisuosituksia tarjoavan Njam-mobiilisovelluksen sekä uudistanut viljelijöille kohdennetun Avenakauppa.fi -palvelusivuston. ”Ensimmäisiä askeleita ruuan kansainvälisen kaupan ja digitaalisten palvelujen osalta on nyt otettu. Tavoitteena on, että pitkällä aikavälillä ne tukevat merkittävästi Apetitin liiketoiminnan kehittymistä”, Vanhainen toteaa. Apetitin strategiset painopisteet 2018–2020 Apetit keskittyy toiminnassaan jatkuvaan uudistumiseen lisäämällä tuote- ja palvelukehitystä, entistä voimakkaampaan kansainvälistymiseen kasvattamalla ruuan kansainvälistä kauppaa ja kartoittamalla mahdollisia uusia hankinta-alueita viljakaupassa samalla vahvistaen jalansijaa Baltiassa sekä tehokkuuden parantamiseen kaikissa liiketoiminnoissaan. Apetitin taloudelliset tavoitteet vuodelle 2020: Käyttökatteen (EBITDA) vähintään kaksinkertaistaminen (2017: jatkuvat toiminnot 6,8 me) Operatiivinen sidotun pääoman tuottoprosentti (ROCE %) > 8 % (2017: 2,4 %) Asetettujen strategisten tavoitteiden toteutuminen perustuu tavanomaiseen satokehitykseen, systemaattiseen toiminnan tehostamiseen, innovatiivisiin ja oikea-aikaisiin tuotelanseerauksiin sekä ruuan kansainvälisen kaupan kehittymiseen. Yhtiö on avoin strategiaan sopiville toimialaratkaisuille. Päivitetty osinkopolitiikka Apetit Oyj:n hallituksen tavoitteena on, että yhtiön osake on omistajilleen hyvätuottoinen ja arvonsa säilyttävä sijoitus. Osinkona yhtiö jakaa vähintään 50 prosenttia tilikauden voitosta. Liiketoiminta-alueiden strategiset painopistealueet 2018-2020: Ruokaratkaisut-liiketoiminnan tavoitteena on kasvaa kannattavasti markkinoita nopeammin kotimaassa. Strategisia painopistealueita ovat: Pakasteen ja tuoretuotteiden vahva uudistaminen sekä keihäänkärkituotteiden luominen kansainvälisille markkinoille Lasten ja nuorten kasvisten syönnin lisääminen ja tukeminen Kannattavuuden selkeä parantaminen Vastuullinen arvoketju entistä vahvemmaksi kilpailutekijäksi Öljykasvituotteet-liiketoiminnan tavoitteena on kannattavuuden parantaminen ja jalostusasteen kasvattaminen. Strategisia painopisteitä ovat: Öljynpuristustuotannon tehostaminen Kotimaisen rypsinviljelyn kehittäminen Uudet innovaatiot ja niiden nopea kaupallistaminen Kotimaisen kasviproteiiniomavaraisuuden kehittäminen Viljakauppa-liiketoiminnan tavoitteena on kauppavolyymien kasvattaminen päähankinta-alueilla ja käyttöpääoman tehokas käyttö. Strategisia painopisteitä ovat: Markkinaosuuden kasvattaminen Baltian hankinta-alueella Vahvat arvoketjukumppanuudet Suomessa Edistyneimmät digitaaliset palvelut logistiikan ja viljakaupan tueksi Uusien hankinta-alueiden kartoittaminen   Apetit Oyj Juha Vanhainen