RypsiRapsi 2025 – Nostetta öljykasvien viljelyyn

RypsiRapsi 2025 – Nostetta öljykasvien viljelyyn

Rypsin ja rapsin viljely on ollut Suomessa viime vuosina suurten haasteiden edessä. Laajassa käytössä olleiden peittausaineiden kielto EU:ssa ja suuret tuholaispaineet ovat luoneet epävarmuutta ja vähentäneet viljelyhalukkuutta, mikä on johtanut viljelypinta-alojen merkittävään laskuun. Öljykasvien satotaso ei myöskään ole kehittynyt toivotulla tavalla. Siksi ProAgria Keskusten Liitto ja Satafood Kehittämisyhdistys ry toteuttavat yhdessä aktiivisten toimijoiden kanssa RypsiRapsi 2025 -hankkeen tavoitteenaan kehittää ja lisätä rypsin ja rapsin viljelyä Suomessa.

Rypsin ja rapsin edut viljelykierrossa ovat hyvin tiedossa, kuten myös öljykasvien tärkeys pölyttäjille ja luonnon monimuotoisuudelle. Valitettavasti nämä tekijät eivät yksin riitä palauttamaan öljykasvien suosiota. Tärkein kestävä keino öljykasvien viljelyn uuteen kasvuun on löytää tavat viljelyvarmuuden ja satotasojen nostamiseksi. Kemiallisen kasvinsuojelun rinnalle on löydettävä uusia ratkaisuja. Myös lajikkeiston uudistumista ja viljelytekniikan kehitystä tulee viedä eteenpäin. Syysöljykasvien viljelyn vakiinnuttaminen ja viljelyvarmuuden parantaminen tuovat osaltaan ratkaisuja asiaan.

RypsiRapsi 2025 – uuden vuosikymmenen viljelystrategia öljykasveille

RypsiRapsi 2025 -hankkeen tavoitteena on kehittää syys- ja kevätmuotoisten rypsin ja rapsin viljelyä Suomessa koko öljykasviketjun tehokkaalla yhteistyöllä. Kohderyhmänä ovat viljelijät, neuvonta ja teollisuus. Hanke palvelee koko Suomen öljykasvisektoria. Tärkeimpinä tavoitteina on parantaa uusin viljelyteknisin keinoin öljykasvien viljelyvarmuutta ja kannattavuutta sekä nostaa keskimääräistä satotasoa 2 000 kiloon hehtaarilta kevätöljykasveilla ja 2 500 kiloon hehtaarilta syysöljykasveilla vuoteen 2025 mennessä.

RypsiRapsi 2025 -hankkeen toteuttavat ProAgria Keskusten Liitto ja Satafood Kehittämisyhdistys ry. Lisäksi aktiivisina toimijoina hankkeessa ovat Avena Nordic Grain Oy, Viljelijän Berner Oy, Nylands Svenska Lantbrukssällskap rf, Vilja-alan yhteistyöryhmä VYR, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. Hankkeen rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Lisäksi hanketta rahoittavat Niemi-säätiö ja Kylvösiemensäätiö.

Osallistu ja ehdota aiheita koetoimintaan!

Hankkeessa toteutetaan käytännön ratkaisuja esille tuova koe- ja havaintokoetoiminta, johon kaikilla viljelijöillä on mahdollisuus esittää ideoita testattavista aiheista. Mukaan voi myös ilmoittautua oman havaintokokeen järjestäjänä. Koe- ja havaintokoetoiminnasta viestitään kesän mittaan sosiaalisen median kanavissa sekä hankkeelle avattavilla verkkosivuilla. Tilanteen salliessa toimintaan tutustutaan pellonpiennartapahtumissa.

Hankkeen puitteissa tuodaan esille onnistuneita ratkaisuja öljykasvien viljelytekniikasta meillä ja muualla. Hankkeessa järjestetään tapahtumia ja koulutuksia, tehdään selvityksiä öljykasvien viljelyn menestysresepteistä ja tiedotetaan aktiivisesti öljykasvien ympärillä tapahtuvasta koetoiminnasta ja tuloksista sekä kasvukauden kulusta ja havainnoista rypsi- ja rapsikasvustoissa.

rypsirapsi.fi aukeaa lähiaikoina!

Hankkeen Facebook-sivusto: https://www.facebook.com/rypsirapsi2025/

Lisätietoja:

Sari Peltonen, ProAgria Keskusten Liitto

, puh. 050 341 4406

Fanni Heinonen, Avena Nordic Grain Oy

, puh. 044 509 0491

Max Schulman, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

, puh. 040 825 2112

Rikard Korkman, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC

, puh. 040 518 9297

Jukka Saarinen, Satafood Kehittämisyhdistys ry

, puh. 040 555 3683

Liittyvät artikkelit

Apetit Järvikalatuotteet tauolla raaka-ainepulan vuoksi

Apetit Järvikalatuotteet ovat tauolla raaka-ainepulan sekä ison kysynnän vuoksi tulevaan syksyyn saakka. Tauko koskee seuraavia tuotteita: Apetit Kotimainen Järvikalapihvi, Apetit Kotimainen Järvikalapuikko. Apetit Järvikalatuotteiden raaka-aineet pyydetään kotimaisista järvistä, luonnollisista kalakannoista. Sekä syksyn 2019 että kevään 2020 kalastuskauden saaliit ovat olleet heikkoja. Lämmin talvi ja kylmä kevät ovat vaikuttaneet kalojen käyttäytymiseen: kalat eivät ole parveutuneet normaaliin tapaan, mikä puolestaan on vaikuttanut huomattavasti kalastuskausien saaliiseen. Apetit työskentelee yhdessä kalastajien kanssa turvatakseen mahdollisimman hyvin tulevien kausien saaliin olosuhteista riippumatta. Tavoitteenamme on, että ison kysynnän saavuttaneet Järvikala-tuotteet palaavat kauppojen valikoimiin syksyllä. Lue lisää vastuullisista Apetit Järvikalatuotteista täältä.

Apetit mukana Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanjassa

Apetit on mukana Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanjassa yhdessä K-ryhmän, Suomalaisen Työn Liiton, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kotimaiset kasvikset ry:n kanssa. Kampanjassa kannustamme ostamaan suomalaista ruokaa, käyttötavaroita ja rautakaupan tuotteita. Tavoitteena on kohdistaa ostot suomalaiseen työhön, jotta työllistämme ja pidämme Suomen pyörät pyörimässä. ”Kotimainen työ ja kotimaiset raaka-aineet ovat oleellinen osa Apetitia. Olemme erityisen ylpeitä ainutlaatuisesta arvoketjustamme, jossa olemme vahvasti sitoutuneet suomalaiseen alkutuotantoon sekä kaikkien tuoteryhmiemme kotimaisuusasteesta. Apetit-konsernin kaikki kolme tuotantolaitosta myös sijaitsevat Suomessa.”, Apetitin kaupallinen johtaja Timo Partola sanoo. Suomalaisten tilanteet ovat tällä hetkellä erilaisia, mutta jokainen voi olla osa hyvän ketjua ja tehdä mahdollisuuksiensa mukaan joko pienen tai suuren valinnan suomalaisen työn puolesta, joten kaikilla valinnoilla on merkitystä. Kampanjayhteistyön kantava teema ”Ole osa hyvän ketjua” tekee kaikista toimijoista, eli tavarantoimittajista ja valmistajista aina kuluttajiin ja ostajiin saakka aktiivisia toimijoita yhteisen kriisin ratkaisussa. Jokainen ketjun osa on tärkeä. Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala toivottaa Apetitin tervetulleeksi osaksi tätä ketjua ja mukaan kampanjaan. ”Tämä yhteistyö hakee voimansa koronakriisin aikana esiin nousseesta yhteisöllisyyden tunteesta ja suomalaisten auttamisen halusta. Ostamalla työtä Suomeen välittää myös niistä ihmisistä, jotka tekevät suomalaista työtä. Nyt tarvitaan kaikki toimimaan hyvän asian puolesta”, Lausala korostaa. Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen on Suomalaisen Työn Liiton, K-ryhmän, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kotimaiset kasvikset ry:n sekä yritysten yhteisviestintäkampanja suomalaisen työn puolesta. Se kannustaa suomalaiset ostamaan suomalaisia elintarvikkeita, käyttötavaroita sekä rakentamisen ja talotekniikan tuotteita. Kampanjan aihetunnisteet ovat: #oleosahyvänketjua ja #ostatyötäsuomeen. Lisäksi merkkien aihetunnisteet ovat: #Avainlippu #DesignfromFinland #hyvääsuomesta #puhtaastikotimainen   Lisätietoja: Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041 Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetit-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 313 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi. Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä ja vaikuttaa ostopäätöksiin, jotta työpaikat säilyvät ja uusia syntyy. www.suomalainentyo.fi

Tuotteiden pääraaka-aineen alkuperämaata ilmoittavat pakkausmerkinnät 1.4.2...

Elintarvikkeen pääraaka-aineen alkuperämaan ilmoitusvelvollisuus muuttui 1.4.2020 alkaen Euroopan Komission asetuksella. Myös Apetit-tuotteissa alkuperämaata koskevat pakkausmerkinnät muuttuvat. Suurimpaan osaan Apetit-tuotteita ei tule muutoksia uudistuksessa. Apetit-vihannespakasteiden kotimaisuusaste on vuosittain noin 80 prosenttia, ja kotimaisuus selviää pakkauksista selkeästi. Pääraaka-aineen alkuperämaa selviää ainesosaluettelosta tai parasta ennen -leimauksesta Jos Apetit-tuotteen pääraaka-aineen alkuperämaa ei ole Suomi, selviää alkuperämaa jatkossa parasta ennen -leimauksen yhteydestä. Leimauksessa viitataan tähdellä tuotteen ainesosaluetteloon ja tiettyyn pääraaka-aineeseen. Pääraaka-aineen määritelmä täyttyy, kun pääraaka-ainetta on tuotteessa yli 50 prosenttia tai pääraaka-aine ilmoitetaan tuotteen nimessä (esimerkiksi Apetit Kasvislisäke lehtikaalilla). Kotimaisuutta ilmaisevat merkinnät Apetit-tuotteissa Apetitin oman Kotimainen-tuotesarjan tuotteissa pääraaka-aine on aina täysin kotimaista. Apetit Kotimainen -tuotteissa kasvikset ovat aina 100-prosenttisesti kotimaisia ja tuotteen muut ainesosat Hyvää Suomesta -vaatimusten mukaisia.   Hyvää Suomesta -merkki lupaa suomalaisen raaka-aineen ja työn. Hyvää Suomesta -merkin tuotteissa vain yhdenlaista raaka-ainetta sisältävissä tuotteissa raaka-aine on aina 100-prosenttisesti kotimaista, monen raaka-aineen tuotteissa 75-100 prosenttia raaka-aineesta on kotimaista ja lopputuotteen valmistus ja pakkaaminen tehdään Suomessa.