Toimitusjohtajan katsaus H1/2021

Toimitusjohtajan katsaus H1/2021

Toimitusjohtaja Esa Mäki:

”Apetit-konsernin liikevaihto laski ja kannattavuus heikkeni vertailukauteen nähden Viljakaupan edelleen heikentyneen tuloksen seurauksena. Öljykasvituotteissa vahva tuloskehitys jatkui vuoden toisella neljänneksellä. Ruokaratkaisujen tulos parani vertailukauteen nähden, jääden kuitenkin kausiluontoisesti lievästi miinukselle. Myönteistä on, että jalostavien liiketoimintojen tuloskehitys näyttää koko alkuvuoden osalta hyvältä.

Ruokaratkaisuissa vähittäiskauppakysyntä jatkui vahvana toisella neljänneksellä; myyntiä piristivät erityisesti keväällä lanseeratut grillikauteen suunnatut kasvissekoitukset. Food service -kanavassa on myös nähty selkeää palautumista koronapandemian vaikutuksista. Erityisen ilahduttavaa on se, että kannattavuus parani selvästi kaikissa myyntikanavissa.

Ilmoitimme toukokuussa investoivamme noin 2 miljoonaa euroa uuteen pakastepizzalinjastoon Pudasjärven tehtaalla. Investointi kattaa koko tuotantolaitteiston uudistamisen nykyisessä tehdasrakennuksessa. Investoinnin myötä Apetitin pakastepizzaperhe kokee merkittäviä uudistuksia ennen kaikkea maun ja rakenteen osalta: haluamme tarjota suomalaisille entistä herkullisempaa pakastepizzaa, mahdollisimman kotimaisista raaka-aineista. Uudistunut pizzavalikoima tuodaan markkinoille ensi vuoden aikana.

Ruotsin vähittäiskauppamyynti on jatkanut kasvuaan tavoitteidemme mukaisesti koko alkuvuoden, ja viime aikoina olemme nähneet pientä piristymistä myös Ruotsin ammattikeittiöpuolella. Ruoan viennin arvo kasvoi kolmanneksella tammi-kesäkuussa ja oli noin 2,5 miljoonaa euroa.

Öljykasvituotteiden kysyntä oli vahvaa kaikissa tuoteryhmissä myös toisella vuosineljänneksellä, ja lopputuotteiden hinnat nousivat selvästi kohonneen raaka-ainekustannuksen myötä. Myös Food service -kanavan kysyntä palautui kauden lopulla koronapandemiaa edeltävälle tasolle. Erinomaiseen tulokseen vaikutti kysynnän lisäksi hyvä jalostusmarginaali.

Rypsi-ingredientin osalta olemme keskittyneet tuotekehityshankkeen kaupallistamiseen. Elo-syyskuussa käynnistämme ingredientin koetuotannon alihankkijan tiloissa. Tuotanto toimitetaan loppuvuodesta sekä asiakkaiden tuotantotestaukseen että myyntiin. Alkuvaiheessa ingredientin lopputuotekäyttö keskittyy kasviproteiinituotteisiin sekä gluteenittomaan leivontaan. Tavoitteenamme on käynnistää kaupallisen mittakaavan tuotanto vuoden 2022 aikana.

Kantvikin bioenergialaitos otettiin käyttöön elokuun alussa: se pienentää merkittävästi sekä konsernin hiilidioksidipäästöjä että energiakustannuksia. Rypsinsiemenen puristaminen kasviöljyksi on konsernin energiaintensiivisin tuotantoprosessi.

Viljakaupan tulosta heikensi kansainväliseen vehnäkauppaan liittynyt vaikea markkinatilanne sekä epäonnistunut reagointi vaikeasti ennakoitaviin markkinamuutoksiin. Venäjän asettamien vientimaksujen aiheuttaman tarjontapiikin jälkeen vehnän kansainvälinen kysyntä oli erittäin heikkoa maalis-huhtikuussa. Tämän johdosta Baltian maissa olleet suuret vehnävarastot toimitettiin kokonaisuudessaan asiakkaille merkittävällä tappiolla touko-kesäkuussa. Lisäksi viljan vienti kotimaasta on alkuvuonna jäänyt normaalia vähäisemmäksi edellisvuoden pienen sadon johdosta.

Covid-19-pandemiaan liittyneet poikkeusjärjestelyt jatkuvat konsernissa; seuraamme tilannetta aktiivisesti ja reagoimme mahdollisiin muutoksiin. Olemme läpi pandemian onnistuneet tavoitteessamme turvata henkilöstömme terveys ja turvallisuus sekä varmistaa toiminnan häiriöttömyys koko ruokaketjussa.

Meneillään olevaa viljelykautta on ensisijaisesti leimannut kuumuus ja kuivuus. Siitä huolimatta syysöljykasvit ovat menestyneet erinomaisesti. Kokonaisuudessaan kotimaisten öljykasvien viljelyala kasvoi tänä vuonna lähes kolmanneksella viime vuodesta ja satonäkymät ovat myönteiset. Apetitin systemaattinen työ öljykasvien viljelypinta-alan ja -innokkuuden lisäämiseksi jatkuu: öljykasvien sopimusviljely on lähes kaksinkertaistunut edellisvuodesta. Kotimaisen viljasadon puolestaan odotetaan jäävän keskimääräistä heikommaksi. Baltiassa sadosta odotetaan kohtuullista, mutta edellisvuoden ennätyssatoa selkeästi pienempää. Avomaan kasvisten sadosta odotetaan hernettä lukuun ottamatta kohtalaista.

Yritysvastuu on keskeinen osa Apetitin liiketoimintaa kaikkialla arvoketjussa, pellolta pöytään saakka. Esimerkkinä tästä kehitämme jatkuvasti olemassa olevia sekä uusia tuotteita, jotka vastaavat kasvavaan kuluttajakysyntään kestävien ruokavalintojen osalta. Syksyn aikana vahvistamme lähikalastrategiaamme laajentamalla tuoteperhettä Itämeren kalapuikolla, joka valmistetaan herkullisesta Itämeren silakasta. Kotimaisen kalan käytön kasvattamisella on merkittävä vaikutus sekä sisävesiemme että Itämeren hyvinvointiin: esimerkiksi vuonna 2020 käyttämällämme särjellä poistimme järvistä fosforia määrän, joka olisi kasvattanut 60 000 ämpärillisen verran sinilevää. Kestävillä ruokavalinnoillamme on merkitystä.”

Liittyvät artikkelit

Avena Kantvikin tehtaalta hajuhaittoja lähialueelle - toimenpiteet hajuhait...

Avena Kantvik Oy, tiedote 8.12.2021 klo 8.00 Avena Kantvikin tehtaan lähiympäristössä on viime aikoina tunnistettu hajuhaittoja. Hajuhaittojen lähde on kasviöljynpuristamon vuonna 2020 joulukuussa käyttöönotettu hajukaasupesuri. Uusi hajukaasupesuri on osa Avena Kantvikin tehtaan uutta kokonaisvaltaista energiaratkaisua, jossa fossiilisten polttoaineiden käytöstä on pääosin luovuttu ja siirrytty uusiutuviin energialähteisiin syksyllä 2021 käyttöönotetussa bioenergialaitoksessa. Uusi energiaratkaisu pienentää Avena Kantvikin hiilidioksidipäästöjä merkittävästi. Aikaisemmin hajukaasut on poltettu, mutta nykyinen energiaratkaisu ei mahdollista hajukaasujen polttamista, vaan hajukaasut käsitellään pesurilla. Hajukaasupesurin optimointia on suoritettu viime kevään ja kesän aikana. Pesuri poistaa suunnitellusti tehtaan kasviöljynpuristusprosessissa syntyvät rikkivedyt lähes 100-prosenttisesti. Avenan hajukaasukaasupesurissa ei ole ollut toimintahäiriötä. Hajukaasupesurin mittalaitteet kalibroidaan säännöllisesti ja pesurin toimintaa valvotaan reaaliaikaisesti. Avena Kantvikin tuotantoprosessi on jatkuvatoimista ja muutokset prosessissa ovat hyvin vähäisiä. Muutoksia, jotka voisivat vaikuttaa hajujen muodostumisen eri vuorokauden aikoina ei ole. Avenan tehdas ei ole täysin hajuton ja sääolot vaikuttavat oleellisesti hajujen leviämiseen. On mahdollista, että sääolojen vaikutuksesta hajuja voi kantautua lähialueelle. Tuotantolaitoksen hajukaasupäästöt eivät kuitenkaan aiheuta terveyshaittaa. Avena tekee viikoittaista omavalvontaa Kantvikin alueella, ja on kuntaan ja tehtaalle tulleiden yhteydenottojen myötä laajentanut omavalvontaa lähialueilla. Uusi energiaratkaisu hajukaasupesureineen vaatii vielä optimointia ja toimenpiteet hajuhaittojen pienentämiseksi ovat käynnissä. Avena etsii laitevalmistajien kanssa parhaillaan sopivaa ratkaisua tilanteen korjaamiseksi ja tavoitteena on käynnistää vaihtoehtoisten tekniikoiden testaaminen tammikuussa 2022. Avena tekee asian osalta yhteistyötä Kirkkonummen kunnan ympäristövalvonnan, ELY-keskuksen ja Espoon seudun ympäristöterveyden kanssa. Tavoitteena on vähentää hajuhaittoja mahdollisimman pian. Avena Kantvik pahoittelee mahdollisia hajuhaittoja prosessin optimoinnin ajan. Lisätietoja ja poikkeavia hajuhavaintoja voi toimittaa: Avena Kantvik Oy, Toni Oravakangas, puh. 010 402 2352 tai

Toimitusjohtajan katsaus Q3/2021

Toimitusjohtaja Esa Mäki, heinä-syyskuu 2021: ”Apetit-konsernin liikevaihto vuoden kolmannella neljänneksellä laski kannattavuuden kuitenkin parantuessa lievästi vertailukauteen nähden. Öljykasvituotteissa raaka-aineen hinnan poikkeuksellinen ja nopea nousu on kesästä alkaen pienentänyt jalostusmarginaalia. Viljakaupan liikevaihto laski selvästi heikon sadon vuoksi pienentyneiden volyymien johdosta ja kannattavuus jäi hieman vertailukaudesta. Ruokaratkaisuissa tuloskehitys on puolestaan jatkunut vahvana. Ruokaratkaisuissa vähittäiskauppakysyntä oli hyvällä tasolla. Myös Food service -kanava on jatkanut palautumistaan pandemian ajan matalasta tasosta. Itämeripäivänä Suomen kouluissa ja päiväkodeissa lanseerattu Itämeren kalapuikko lisäsi yksittäisenä tuotteena kanavan myyntiä merkittävästi. Näiden lisäksi vienti erityisesti Ruotsiin on kasvanut edelleen. Logistiikan, energian ja pakkausmateriaalien hintojen nousu aiheuttaa korotuspaineita myyntihintoihin. Valmistelevat työt, kuten suunnittelu sekä laite- ja komponenttitilaukset Pudasjärven pizzatehtaan investoinnin osalta ovat edenneet suunnitellussa aikataulussa. Investointi kattaa koko tuotantolaitteiston uudistamisen nykyisessä tehdasrakennuksessa. Samanaikaisesti edistämme valikoimauudistusta tuotekehityksessä: tavoitteenamme on tarjota suomalaisille entistä herkullisempaa pakastepizzaa, mahdollisimman kotimaisista raaka-aineista. Uudistunut pizzavalikoima tuodaan markkinoille ensi vuoden aikana. Tuotannon tehokkuuden parantaminen on keskeinen osa toimintaamme ja kannattavuuden parantamista. Säkylässä olemme investoineet raaka-aineiden käsittelyyn uusimalla kasvisten pesuun käytettävän laitteiston. Uudet harjapesurit pienentävät merkittävästi vedenkäyttöä. Investointi on merkittävää myös raaka-ainetehokkuuden näkökulmasta: tehokkaamman pesun ansiosta kasviksista jää enemmän prosessoitavaa tuotantoon. Uudistamme herneen vastaanottoa tuotantolinjan alkupäässä investoimalla puhdistus- ja prosessointilaitteistoon kapasiteetin lisäämiseksi. Herne tulee saada pellolta pakkaseen kahdessa tunnissa, mikä luonnollisesti rajaa viljelyaluetta tehtaan lähiympäristöön, mutta on myös suoraan riippuvainen tuotannon kyvykkyydestä herneen nopeaan käsittelyyn. Herne on Apetitin merkittävin vientituote; sitä viedään erityisesti Italiaan ja Ruotsiin. Investointi tukee mahdollisuuksiamme kasvattaa herneen vientiä tulevaisuudessa. Ruoan vähittäiskauppamyynti Ruotsissa on kehittynyt odotustemme mukaisesti. Syksyn aikana lanseeraamme wok-vihannekset sekä uuden vihannessekoituksen Ruotsin markkinoille. ICA:n lisäksi olemme kuluvan vuoden aikana saaneet jalansijaa myös muissa Ruotsin vähittäiskauppaketjuissa. Ruoan viennin arvo kasvoi ja oli tammi-syyskuussa 4,4 (3,9) miljoonaa euroa, vaikka herneen vientimäärä jää merkittävästi viime vuodesta. Avomaan kasvisten sadosta näyttää tulevan kokonaisuudessaan kohtalainen. Varhaiskasvien, kuten herneen ja pinaatin, sato kärsi kuumasta ja kuivasta kesästä. Öljykasvituotteissa raaka-aineiden hinnannousu on ollut poikkeuksellisen suurta: raaka-aineen hinnat ovat nousseet vuodessa noin 70 prosenttia. Kovinta nousutahti on ollut kesän jälkeen. Korkealle kohonneen raaka-ainekustannuksen lisäksi Öljykasvituotteiden kannattavuutta painavat kasvaneet rahtikustannukset. Raaka-aine- ja rahtikustannusten ei odoteta laskevan lähitulevaisuudessa, mikä heikentääkin Öljykasvituotteiden näkymiä loppuvuoden aikana. Rypsi-ingredientin pientuotannon ylösajo laitteiston testaamiseksi alihankkijan tiloissa alkoi syyskuussa. Pientuotannon käynnistyminen mahdollistaa aiempaa suuremmat volyymit ja asiakkaamme pääsevät testaamaan ingredienttiä myös omissa tuotteissaan. Asiakastoimitusten lisäksi jatkamme omaa testaustamme ingredientin loppukäyttökohteista sekä tuoteperheen mahdollisesta laajentamisesta. Ingredienttiä tullaan käyttämään myös Apetitin kasvispyöryköissä, jotka lanseerataan ammattikeittiöille vuoden 2022 alussa. Samanaikaisesti suunnittelemme kaupallisen mittakaavan tuotannon käynnistämistä. Viimeisimpien satoarvioidemme mukaan rypsi- ja rapsisato kasvaa reilun kolmanneksen. Syysrypsin viljelypinta-ala kasvoi edelliseen satokauteen verrattuna, mitä voi pitää hyvänä uutisena: syysöljykasvit ovat kevätöljykasveja satoisampia ja kestävämpiä tuholaisille. Iloksemme onnistuimme myös omassa tavoitteessamme kasvattaa sopimusviljelijöiden määrää ja sopimusalaa. Viljojen osalta Suomen satotaso jää heikoksi ja myös Baltiassa selvästi viime vuotta pienemmäksi. Tietyistä  viljalaaduista on jopa selkeää puutetta. Viljojen hinnat ovat nousseet sekä kotimaassa että maailmanmarkkinoilla voimakkaasti erityisesti loppukesästä alkaen. Covid-19-pandemiaan liittyneitä poikkeusjärjestelyjä on purettu konsernissa valtakunnallisten suositusten mukaisesti. Olemme läpi pandemian onnistuneet hyvin tavoitteessamme turvata henkilöstömme terveys ja turvallisuus sekä varmistaa toiminnan häiriöttömyys koko ruokaketjussa.”

Toimitusjohtajan katsaus Q1/2021

Toimitusjohtaja Esa Mäki:   ”Apetit-konsernin ensimmäinen vuosineljännes oli kahtiajakoinen: ennätyksellinen tuloskehitys Ruokaratkaisuissa ja Öljykasvituotteissa on erittäin ilahduttavaa, mutta Viljakaupan tulos on iso pettymys.   Ruokaratkaisujen myynnin kasvu on koko alkuvuoden ollut voimakkainta vähittäiskaupassa ja viennissä. Vähittäiskaupan vahvaa myyntiä ovat tukeneet kotona lisääntynyt syöminen koronapandemiasta aiheutuen, kiinnostavat tuoteuutuudet sekä kaupalliset onnistumiset. Lisäksi strategisesti tärkeä vienti Ruotsiin on kasvanut hyvin tavoitteemme mukaisesti: kasvua vertailukauteen nähden oli 31 prosenttia. Food service -kanava kärsii edelleen koronaan liittyvistä rajoitustoimista, esimerkiksi kouluruokailun ja lounasravintoloiden supistuneesta toiminnasta. Toimitusvarmuutemme on ollut erittäin korkealla tasolla. Myös henkilökuntamme on pysynyt suurelta osin terveenä vallitsevasta koronatilanteesta huolimatta.   Viljakaupan markkinatilanne on jatkunut erittäin haastavana koko alkuvuoden. Viljakaupan tulosta heikensivät kansainväliseen vehnäkauppaan liittyneet ennakoimattomat markkinamuutokset. Venäjän asettamat, helmi-maaliskuussa asteittain voimaan tulleet vientimaksut nostivat etenkin vehnän tarjontaa helmikuussa johtaen hintojen nopeaan laskuun. Tarjontapiikin jälkeen keväällä kansainvälinen kysyntä on heikentynyt ja vehnävarastojen arvoon tehtiin ensimmäisellä neljänneksellä merkittävä arvonalennus. Lisäksi viljan vienti kotimaasta on jäänyt normaalia vähäisemmäksi pienen sadon johdosta. Viljakaupan tilanteen ei odoteta paranevan ennen uutta satoa.  Rypsiöljyn kokonaismyynti kasvoi merkittävästi. Myynnin hyvä kasvu vähittäiskaupassa tukee strategiaamme jalostusasteen nostamiseksi. Myös rypsipuristeen kysyntä on ollut hyvällä tasolla. Tuotteiden markkinahintojen nousu paransi jalostusmarginaalia ensimmäisellä neljänneksellä. Selvitystyö liittyen rypsi-ingredientin kaupallistamiseen jatkuu. Ensimmäiset asiakastoimitukset sekä tuotesovellustestaukseen että koemyyntiin alkavat loppukesästä.  Apetit on jatkanut Kantvikin bioenergialaitoksen rakentamista uuden urakoitsijan kanssa maaliskuun alusta alkaen. Päivitetyn arvion mukaisesti bioenergialaitos otetaan kokonaisuudessaan käyttöön kesällä 2021. Toimittajavaihdos ja viivästyminen alkuperäisestä aikataulusta eivät olennaisesti vaikuta hankkeen kokonaiskustannuksiin. Valmistuessaan bioenergialaitos laskee konsernin energiakustannuksia sekä pienentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi. Apetit on jatkanut määrätietoista työtä kotimaisten öljykasvien viljelypinta-alan ja satotason kasvattamiseksi. Ensi syksyn sadolle on tehty aktiivisesti viljelysopimuksia ja olemmekin hyvässä vauhdissa saavuttaaksemme koko viljelykaudelle asetetun 50 prosentin kasvutavoitteen kotimaisten sopimusalojen osalta. Öljykasvien hintataso on nyt korkea, mikä onkin lisännyt viljelijöiden kiinnostusta öljykasvien viljelyyn.  Avomaan kasvisten osalta lähdemme viljelyttämään vakiintunutta määrää eli reilua 30 miljoonaa kiloa kotimaisia kasviksia. Vanhojen tuttujen lajikkeiden rinnalla olemme mukana hankkeessa, jossa tutkimme kukkakaalin ja erilaisten palkokasvien, kuten kikherneen, viljelyn kehittämistä elintarviketeollisuuden tarpeisiin. Kotimaisten raaka-aineiden käyttöasteemme on jo nyt erittäin korkea. Kehittämällä kukkakaalin ja palkokasvien tuotantoa saamme käyttöömme entistä enemmän kotimaisia kasviksia. Palkokasveilla on erityinen potentiaali myös maatilojen viljelykierroissa typpeä maahan lisäävinä kasveina.  Apetit julkaisi maaliskuussa päivitetyn yritysvastuuohjelman tavoitteineen. Yksi merkittävimmistä ja vaikuttavimmista tavoitteistamme on 75 prosentin hiilidioksidipäästöjen vähennys vuoteen 2025 mennessä. Se tullaan saavuttamaan siirtymällä uusiutuvien energiamuotojen käyttöön sekä parantamalla energiatehokkuuttamme. Ruokaan liittyvät kulutustottumukset ja -valinnat ovat merkittävässä roolissa kestävän kehityksen edistämiseksi ja sitä kautta ilmastovaikutuksiemme pienentämiseksi. Elintarviketeollisuuden yrityksenä meillä onkin hieno mahdollisuus, mutta samalla myös velvollisuus vaikuttaa. Vastuullisuustavoitteemme ovatkin sidottu kattavasti arvoketjumme eri vaiheisiin, pellolta pöytään saakka.  Apetit jatkaa strategiansa systemaattista toteuttamista ensisijaisena tavoitteena kannattavuuden parantaminen.”