Apetit Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2017

Apetit Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2017

Loka-joulukuu, jatkuvat toiminnot

  • Jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 87,1 (80,4) miljoonaa euroa
  • Operatiivinen käyttökate (EBITDA) oli 2,7 (2,0) miljoonaa euroa
  • Operatiivinen liiketulos oli 1,2 (0,6) miljoonaa euroa
  • Kauden tulos oli 2,3 (1,9) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,38 (0,31) euroa

Tammi-joulukuu, jatkuvat toiminnot

  • Jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 314,0 (312,0) miljoonaa euroa
  • Operatiivinen käyttökate (EBITDA) oli 6,8 (5,8) miljoonaa euroa
  • Operatiivinen liiketulos oli 1,3 (0,8) miljoonaa euroa
  • Kauden tulos oli 2,9 (2,0) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,46 (0,33) euroa

Loka-joulukuu, konserni, sisältäen lopetetut toiminnot*

  • Konsernin liikevaihto oli 91,6 (100,1) miljoonaa euroa
  • Operatiivinen liiketulos oli 1,3 (1,6) miljoonaa euroa
  • Kauden tulos oli 2,4 (2,4) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,38 (0,38) euroa

Tammi-joulukuu, konserni, sisältäen lopetetut toiminnot*

  • Konsernin liikevaihto oli 368,1 (386,5) miljoonaa euroa
  • Operatiivinen liiketulos oli 1,7 (0,9) miljoonaa euroa
  • Kauden tulos oli -0,6 (1,2) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos -0,10 (0,19) euroa

Hallituksen osinkoehdotus yhtiökokoukselle on 0,70 euroa osakkeelta.

* Lopetetut toiminnot: Apetit Oyj sopi 29.6.2017 kalaliiketoiminnan myymisestä norjalaiselle Insula AS:lle. Kauppa toteutui 31.10.2017. Tässä tilinpäätöstiedotteessa siirtynyt liiketoiminta raportoidaan lopetettuna toimintona. Konsernin vuoden 2017 liikevaihtoon ja tulokseen sisältyy kalaliiketoiminnan osalta vain tammi-lokakuun osuus.

Vuosien 2017 ja 2016 luvut on tilintarkastettu. Vuosineljännesten lukuja ei ole tilintarkastettu. Suluissa olevat luvut viittaavat vuoden 2016 vastaavaan ajanjaksoon ja vertailukaudella tarkoitetaan edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa, ellei toisin ole mainittu.

Toimitusjohtaja Juha Vanhainen:

”Vuonna 2017 Apetit lunasti paikkansa kasvisten ykkösenä, Suomen johtavana brändinä kasvipohjaisissa ruokaratkaisuissa. Tunnettuuden vahvistumista tuki se, että yhtiö lanseerasi uutuustuotteita ennätystahtiin sekä laajentui uusiin tuoteryhmiin. Myös olemassa olevien tuotteiden myynti kasvoi katsauskaudella.

Katsauskaudella satokauden sää jatkui viileänä kasvukauden alusta asti. Kasvukauden loppu oli poikkeuksellisen runsassateinen, mikä viivästytti ja hankaloitti viljojen ja öljykasvien puintia sekä juuresten nostoa. Kotimainen öljykasvisato jäi edellisvuotta selvästi pienemmäksi. Satokauden vaikeudet laskivat myös viljakaupan vientivolyymeja merkittävästi. Kotimaisten avomaakasvisten saatavuus on ollut osin rajoitettua; niitä onkin jouduttu korvaamaan kalliimmilla tuontikasviksilla tai rajoittamaan tiettyjen, erityisesti kotimaisesta porkkanasta valmistettujen, tuotteiden valmistusta.

Vaikeasta satokaudesta huolimatta Apetit pystyi parantamaan operatiivista liiketulosta ja kasvattamaan liikevaihtoa jatkuvissa toiminnoissa. Erityinen ilonaihe on Ruokaratkaisut-liiketoiminnan tuloskäänne parempaan. Tuloskäännettä tukivat erityisesti pakaste- ja tuoretuotteiden myynnin kasvu. Myös viennissä nähtiin kasvua edelliseen vuoteen verrattuna Ruokaratkaisujen kokonaisviennin kasvaessa. Joulukuussa Apetit ilmoitti käynnistävänsä myyntiä Venäjälle ja toimittavansa useita eri pakastetuotteita Pietarin alueelle.

Työ käyttöpääoman hallinnan tehostamiseksi jatkui tuloksellisesti vuonna 2017. Tämän ansiosta konsernin sitoutuneen käyttöpääoman määrä laski 22,5 miljoonaa euroa tilikauden aikana. Käyttöpääoman tehostamisen ja kalaliiketoiminnan myynnin seurauksena konserni oli vuoden lopussa nettovelaton. Taserakenne luokin hyvät edellytykset investoinneille ja mahdollisille strategiaan sopiville toimialaratkaisuille.

Apetitin strategiaa erikoistua ja kasvaa kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijänä tukee myös Kalanjalostusliiketoiminnasta luopuminen. Kalanjalostusliiketoimintamme myynti Insula AS:lle Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa saatiin päätökseen lokakuun lopussa.

Kuluvan vuoden aikana jatkamme strategiamme mukaisia panostuksia myynnin kasvattamiseen ja tuotekehitykseen. Vallitsevat ruokatrendit ovat tässä puolellamme: kuluttajat arvostavat enenevässä määrin hyvinvointia, makua ja helppoutta. Myös kasvispainotteisuus, luomu ja kotimaisuus nousevat korkealle kuluttajien tehdessä ostopäätöksiä.”

AVAINLUVUT

Milj. euroa

10-12
2017

10-12
2016

Muutos

1-12
2017

1-12
2016

Muutos

Jatkuvat toiminnot

 

 

 

 

 

 

Liikevaihto

87,1

80,4

8 %

314,0

312,0

  1 %

Operatiivinen käyttökate (EBITDA)

2,7

2,0

 

6,8

5,8

 

Operatiivinen liiketulos

1,2

0,6

 

1,3

0,8

 

Liiketulos

1,2

0,6

 

1,1

0,8

 

Osuus osakkuusyhtiö Sucroksen tuloksesta

1,4

1,5

 

1,0

0,7

 

Kauden tulos

2,3

1,9

 

2,9

2,0

 

Osakekohtainen tulos, euroa

0,38

0,31

 

0,46

0,33

 

Käyttöpääoma, vuoden lopussa

 

 

 

30,0

52,9

 

Konserni
(sis. lopetetut toiminnot)

 

 

 

 

 

 

Liikevaihto

91,6

100,1

-8 %

368,1

386,5

-5 %

Operatiivinen liiketulos

1,3

1,6

 

1,7

0,9

 

Liiketulos

1,2

1,2

 

-2,5

0,6

 

Kauden tulos

2,4

2,4

 

-0,6

1,2

 

Osakekohtainen tulos, euroa

0,38

0,38

 

-0,10

0,19

 

Oma pääoma / osake, euroa

 

 

 

18,10

19,00

 

Operatiivinen sidotun pääoman tuottoprosentti (ROCE-%)

 

 

 

2,4 %

1,2 %

 

Liiketoiminnan rahavirta

 

 

 

20,0

21,9

 

Omavaraisuusaste

 

 

 

72,6 %

64,1 %

 

Nettovelkaantumisaste (gearing)

 

 

 

-9,6 %

12,4 %

 

Investoinnit

 

 

 

5,9

9,7

 

 

TULOSOHJEISTUS VUODELLE 2018 

Konsernin koko vuoden operatiivisen liiketuloksen arvioidaan olevan vertailuvuoden jatkuvien toimintojen tulosta parempi (vuonna 2017: 1,3 miljoonaa euroa). Toiminnan kausiluontoisuuden johdosta tuloskertymä painottuu vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Alkuvuoden myyntivolyymeja ja tulosnäkymiä varjostaa vuoden 2017 heikko sato.

VOITONJAKOEHDOTUS

Emoyhtiön voitonjakokelpoiset varat 31.12.2017 olivat tilikauden voiton, 838 688,75 euroa, lisäämisen jälkeen 62 596 445,91 euroa.

Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että osinkoa maksetaan 0,70 euroa osaketta kohden. Hallitus ehdottaa, että osinkoina jaetaan yhteensä 4 344 305,00 euroa ja omaan pääomaan jätetään 58 252 140,91 euroa. Yhtiön taloudellisessa asemassa ei tilikauden päättymisen jälkeen ole tapahtunut olennaisia muutoksia. Yhtiön maksuvalmius on hyvä, eikä ehdotettu osingonjako vaaranna hallituksen näkemyksen mukaan yhtiön maksukykyä.

Yhtiön hallussa oleville omille osakkeille ei makseta osinkoa.

YHTIÖKOKOUS

Yhtiökokous pidetään tiistaina 27.3.2018 Säkylässä.

VUOSIKERTOMUKSEN JULKAISEMINEN

Vuoden 2017 vuosikertomus, joka sisältää hallituksen toimintakertomuksen, tilinpäätöksen vuodelta 2017, yritysvastuuraportin sekä erillisen selvityksen Apetit Oyj:n hallinto- ja ohjausjärjestelmästä julkaistaan viikolla 10 yhtiön internetsivuilla www.apetitgroup.fi.

TIEDOTUSTILAISUUS ANALYYTIKOILLE JA MEDIALLE

Analyytikoille ja medialle suunnattu tiedotustilaisuus pidetään tänään klo 10.00 Scandic Simonkentän Espa-kabinetissa (osoite: Simonkatu 9, Helsinki). Tilaisuudessa toimitusjohtaja Juha Vanhainen esittelee tilinpäätöstiedotteen. Tiedotustilaisuuden esitysmateriaali on ladattavissa yhtiön kotisivuilla heti tilaisuuden jälkeen.

 

Apetit Oyj

Juha Vanhainen

 

Lisätietoja:

Juha Vanhainen, toimitusjohtaja, puh. 010 402 00

 

Apetit on kasvisten ykkönen, vahvasti kotimaiseen ruoan alkutuotantoon toimintansa perustava elintarvikeyhtiö. Luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rehupuristeita sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Haluamme olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetitin liikevaihto vuonna 2017 oli 314 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 557. Lue meistä lisää osoitteessa apetitgroup.fi.

 

Apetit Oyj Tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2017

Esitysaineisto

Liittyvät artikkelit

RypsiRapsi 2025 - Nostetta öljykasvien viljelyyn

Rypsin ja rapsin viljely on ollut Suomessa viime vuosina suurten haasteiden edessä. Laajassa käytössä olleiden peittausaineiden kielto EU:ssa ja suuret tuholaispaineet ovat luoneet epävarmuutta ja vähentäneet viljelyhalukkuutta, mikä on johtanut viljelypinta-alojen merkittävään laskuun. Öljykasvien satotaso ei myöskään ole kehittynyt toivotulla tavalla. Siksi ProAgria Keskusten Liitto ja Satafood Kehittämisyhdistys ry toteuttavat yhdessä aktiivisten toimijoiden kanssa RypsiRapsi 2025 -hankkeen tavoitteenaan kehittää ja lisätä rypsin ja rapsin viljelyä Suomessa. Rypsin ja rapsin edut viljelykierrossa ovat hyvin tiedossa, kuten myös öljykasvien tärkeys pölyttäjille ja luonnon monimuotoisuudelle. Valitettavasti nämä tekijät eivät yksin riitä palauttamaan öljykasvien suosiota. Tärkein kestävä keino öljykasvien viljelyn uuteen kasvuun on löytää tavat viljelyvarmuuden ja satotasojen nostamiseksi. Kemiallisen kasvinsuojelun rinnalle on löydettävä uusia ratkaisuja. Myös lajikkeiston uudistumista ja viljelytekniikan kehitystä tulee viedä eteenpäin. Syysöljykasvien viljelyn vakiinnuttaminen ja viljelyvarmuuden parantaminen tuovat osaltaan ratkaisuja asiaan. RypsiRapsi 2025 - uuden vuosikymmenen viljelystrategia öljykasveille RypsiRapsi 2025 -hankkeen tavoitteena on kehittää syys- ja kevätmuotoisten rypsin ja rapsin viljelyä Suomessa koko öljykasviketjun tehokkaalla yhteistyöllä. Kohderyhmänä ovat viljelijät, neuvonta ja teollisuus. Hanke palvelee koko Suomen öljykasvisektoria. Tärkeimpinä tavoitteina on parantaa uusin viljelyteknisin keinoin öljykasvien viljelyvarmuutta ja kannattavuutta sekä nostaa keskimääräistä satotasoa 2 000 kiloon hehtaarilta kevätöljykasveilla ja 2 500 kiloon hehtaarilta syysöljykasveilla vuoteen 2025 mennessä. RypsiRapsi 2025 -hankkeen toteuttavat ProAgria Keskusten Liitto ja Satafood Kehittämisyhdistys ry. Lisäksi aktiivisina toimijoina hankkeessa ovat Avena Nordic Grain Oy, Viljelijän Berner Oy, Nylands Svenska Lantbrukssällskap rf, Vilja-alan yhteistyöryhmä VYR, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. Hankkeen rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Lisäksi hanketta rahoittavat Niemi-säätiö ja Kylvösiemensäätiö. Osallistu ja ehdota aiheita koetoimintaan! Hankkeessa toteutetaan käytännön ratkaisuja esille tuova koe- ja havaintokoetoiminta, johon kaikilla viljelijöillä on mahdollisuus esittää ideoita testattavista aiheista. Mukaan voi myös ilmoittautua oman havaintokokeen järjestäjänä. Koe- ja havaintokoetoiminnasta viestitään kesän mittaan sosiaalisen median kanavissa sekä hankkeelle avattavilla verkkosivuilla. Tilanteen salliessa toimintaan tutustutaan pellonpiennartapahtumissa. Hankkeen puitteissa tuodaan esille onnistuneita ratkaisuja öljykasvien viljelytekniikasta meillä ja muualla. Hankkeessa järjestetään tapahtumia ja koulutuksia, tehdään selvityksiä öljykasvien viljelyn menestysresepteistä ja tiedotetaan aktiivisesti öljykasvien ympärillä tapahtuvasta koetoiminnasta ja tuloksista sekä kasvukauden kulusta ja havainnoista rypsi- ja rapsikasvustoissa. rypsirapsi.fi aukeaa lähiaikoina! Hankkeen Facebook-sivusto: https://www.facebook.com/rypsirapsi2025/ Lisätietoja: Sari Peltonen, ProAgria Keskusten Liitto , puh. 050 341 4406 Fanni Heinonen, Avena Nordic Grain Oy , puh. 044 509 0491 Max Schulman, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry , puh. 040 825 2112 Rikard Korkman, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC , puh. 040 518 9297 Jukka Saarinen, Satafood Kehittämisyhdistys ry , puh. 040 555 3683

Apetit mukana Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanjassa

Apetit on mukana Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen -kampanjassa yhdessä K-ryhmän, Suomalaisen Työn Liiton, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kotimaiset kasvikset ry:n kanssa. Kampanjassa kannustamme ostamaan suomalaista ruokaa, käyttötavaroita ja rautakaupan tuotteita. Tavoitteena on kohdistaa ostot suomalaiseen työhön, jotta työllistämme ja pidämme Suomen pyörät pyörimässä. ”Kotimainen työ ja kotimaiset raaka-aineet ovat oleellinen osa Apetitia. Olemme erityisen ylpeitä ainutlaatuisesta arvoketjustamme, jossa olemme vahvasti sitoutuneet suomalaiseen alkutuotantoon sekä kaikkien tuoteryhmiemme kotimaisuusasteesta. Apetit-konsernin kaikki kolme tuotantolaitosta myös sijaitsevat Suomessa.”, Apetitin kaupallinen johtaja Timo Partola sanoo. Suomalaisten tilanteet ovat tällä hetkellä erilaisia, mutta jokainen voi olla osa hyvän ketjua ja tehdä mahdollisuuksiensa mukaan joko pienen tai suuren valinnan suomalaisen työn puolesta, joten kaikilla valinnoilla on merkitystä. Kampanjayhteistyön kantava teema ”Ole osa hyvän ketjua” tekee kaikista toimijoista, eli tavarantoimittajista ja valmistajista aina kuluttajiin ja ostajiin saakka aktiivisia toimijoita yhteisen kriisin ratkaisussa. Jokainen ketjun osa on tärkeä. Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala toivottaa Apetitin tervetulleeksi osaksi tätä ketjua ja mukaan kampanjaan. ”Tämä yhteistyö hakee voimansa koronakriisin aikana esiin nousseesta yhteisöllisyyden tunteesta ja suomalaisten auttamisen halusta. Ostamalla työtä Suomeen välittää myös niistä ihmisistä, jotka tekevät suomalaista työtä. Nyt tarvitaan kaikki toimimaan hyvän asian puolesta”, Lausala korostaa. Ole osa hyvän ketjua – Osta työtä Suomeen on Suomalaisen Työn Liiton, K-ryhmän, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kotimaiset kasvikset ry:n sekä yritysten yhteisviestintäkampanja suomalaisen työn puolesta. Se kannustaa suomalaiset ostamaan suomalaisia elintarvikkeita, käyttötavaroita sekä rakentamisen ja talotekniikan tuotteita. Kampanjan aihetunnisteet ovat: #oleosahyvänketjua ja #ostatyötäsuomeen. Lisäksi merkkien aihetunnisteet ovat: #Avainlippu #DesignfromFinland #hyvääsuomesta #puhtaastikotimainen   Lisätietoja: Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041 Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetit-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 313 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi. Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä ja vaikuttaa ostopäätöksiin, jotta työpaikat säilyvät ja uusia syntyy. www.suomalainentyo.fi

Tuotteiden pääraaka-aineen alkuperämaata ilmoittavat pakkausmerkinnät 1.4.2...

Elintarvikkeen pääraaka-aineen alkuperämaan ilmoitusvelvollisuus muuttui 1.4.2020 alkaen Euroopan Komission asetuksella. Myös Apetit-tuotteissa alkuperämaata koskevat pakkausmerkinnät muuttuvat. Suurimpaan osaan Apetit-tuotteita ei tule muutoksia uudistuksessa. Apetit-vihannespakasteiden kotimaisuusaste on vuosittain noin 80 prosenttia, ja kotimaisuus selviää pakkauksista selkeästi. Pääraaka-aineen alkuperämaa selviää ainesosaluettelosta tai parasta ennen -leimauksesta Jos Apetit-tuotteen pääraaka-aineen alkuperämaa ei ole Suomi, selviää alkuperämaa jatkossa parasta ennen -leimauksen yhteydestä. Leimauksessa viitataan tähdellä tuotteen ainesosaluetteloon ja tiettyyn pääraaka-aineeseen. Pääraaka-aineen määritelmä täyttyy, kun pääraaka-ainetta on tuotteessa yli 50 prosenttia tai pääraaka-aine ilmoitetaan tuotteen nimessä (esimerkiksi Apetit Kasvislisäke lehtikaalilla). Kotimaisuutta ilmaisevat merkinnät Apetit-tuotteissa Apetitin oman Kotimainen-tuotesarjan tuotteissa pääraaka-aine on aina täysin kotimaista. Apetit Kotimainen -tuotteissa kasvikset ovat aina 100-prosenttisesti kotimaisia ja tuotteen muut ainesosat Hyvää Suomesta -vaatimusten mukaisia.   Hyvää Suomesta -merkki lupaa suomalaisen raaka-aineen ja työn. Hyvää Suomesta -merkin tuotteissa vain yhdenlaista raaka-ainetta sisältävissä tuotteissa raaka-aine on aina 100-prosenttisesti kotimaista, monen raaka-aineen tuotteissa 75-100 prosenttia raaka-aineesta on kotimaista ja lopputuotteen valmistus ja pakkaaminen tehdään Suomessa.