Apetit Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2017

Apetit Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2017

Loka-joulukuu, jatkuvat toiminnot

  • Jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 87,1 (80,4) miljoonaa euroa
  • Operatiivinen käyttökate (EBITDA) oli 2,7 (2,0) miljoonaa euroa
  • Operatiivinen liiketulos oli 1,2 (0,6) miljoonaa euroa
  • Kauden tulos oli 2,3 (1,9) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,38 (0,31) euroa

Tammi-joulukuu, jatkuvat toiminnot

  • Jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 314,0 (312,0) miljoonaa euroa
  • Operatiivinen käyttökate (EBITDA) oli 6,8 (5,8) miljoonaa euroa
  • Operatiivinen liiketulos oli 1,3 (0,8) miljoonaa euroa
  • Kauden tulos oli 2,9 (2,0) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,46 (0,33) euroa

Loka-joulukuu, konserni, sisältäen lopetetut toiminnot*

  • Konsernin liikevaihto oli 91,6 (100,1) miljoonaa euroa
  • Operatiivinen liiketulos oli 1,3 (1,6) miljoonaa euroa
  • Kauden tulos oli 2,4 (2,4) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,38 (0,38) euroa

Tammi-joulukuu, konserni, sisältäen lopetetut toiminnot*

  • Konsernin liikevaihto oli 368,1 (386,5) miljoonaa euroa
  • Operatiivinen liiketulos oli 1,7 (0,9) miljoonaa euroa
  • Kauden tulos oli -0,6 (1,2) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos -0,10 (0,19) euroa

Hallituksen osinkoehdotus yhtiökokoukselle on 0,70 euroa osakkeelta.

* Lopetetut toiminnot: Apetit Oyj sopi 29.6.2017 kalaliiketoiminnan myymisestä norjalaiselle Insula AS:lle. Kauppa toteutui 31.10.2017. Tässä tilinpäätöstiedotteessa siirtynyt liiketoiminta raportoidaan lopetettuna toimintona. Konsernin vuoden 2017 liikevaihtoon ja tulokseen sisältyy kalaliiketoiminnan osalta vain tammi-lokakuun osuus.

Vuosien 2017 ja 2016 luvut on tilintarkastettu. Vuosineljännesten lukuja ei ole tilintarkastettu. Suluissa olevat luvut viittaavat vuoden 2016 vastaavaan ajanjaksoon ja vertailukaudella tarkoitetaan edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa, ellei toisin ole mainittu.

Toimitusjohtaja Juha Vanhainen:

”Vuonna 2017 Apetit lunasti paikkansa kasvisten ykkösenä, Suomen johtavana brändinä kasvipohjaisissa ruokaratkaisuissa. Tunnettuuden vahvistumista tuki se, että yhtiö lanseerasi uutuustuotteita ennätystahtiin sekä laajentui uusiin tuoteryhmiin. Myös olemassa olevien tuotteiden myynti kasvoi katsauskaudella.

Katsauskaudella satokauden sää jatkui viileänä kasvukauden alusta asti. Kasvukauden loppu oli poikkeuksellisen runsassateinen, mikä viivästytti ja hankaloitti viljojen ja öljykasvien puintia sekä juuresten nostoa. Kotimainen öljykasvisato jäi edellisvuotta selvästi pienemmäksi. Satokauden vaikeudet laskivat myös viljakaupan vientivolyymeja merkittävästi. Kotimaisten avomaakasvisten saatavuus on ollut osin rajoitettua; niitä onkin jouduttu korvaamaan kalliimmilla tuontikasviksilla tai rajoittamaan tiettyjen, erityisesti kotimaisesta porkkanasta valmistettujen, tuotteiden valmistusta.

Vaikeasta satokaudesta huolimatta Apetit pystyi parantamaan operatiivista liiketulosta ja kasvattamaan liikevaihtoa jatkuvissa toiminnoissa. Erityinen ilonaihe on Ruokaratkaisut-liiketoiminnan tuloskäänne parempaan. Tuloskäännettä tukivat erityisesti pakaste- ja tuoretuotteiden myynnin kasvu. Myös viennissä nähtiin kasvua edelliseen vuoteen verrattuna Ruokaratkaisujen kokonaisviennin kasvaessa. Joulukuussa Apetit ilmoitti käynnistävänsä myyntiä Venäjälle ja toimittavansa useita eri pakastetuotteita Pietarin alueelle.

Työ käyttöpääoman hallinnan tehostamiseksi jatkui tuloksellisesti vuonna 2017. Tämän ansiosta konsernin sitoutuneen käyttöpääoman määrä laski 22,5 miljoonaa euroa tilikauden aikana. Käyttöpääoman tehostamisen ja kalaliiketoiminnan myynnin seurauksena konserni oli vuoden lopussa nettovelaton. Taserakenne luokin hyvät edellytykset investoinneille ja mahdollisille strategiaan sopiville toimialaratkaisuille.

Apetitin strategiaa erikoistua ja kasvaa kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijänä tukee myös Kalanjalostusliiketoiminnasta luopuminen. Kalanjalostusliiketoimintamme myynti Insula AS:lle Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa saatiin päätökseen lokakuun lopussa.

Kuluvan vuoden aikana jatkamme strategiamme mukaisia panostuksia myynnin kasvattamiseen ja tuotekehitykseen. Vallitsevat ruokatrendit ovat tässä puolellamme: kuluttajat arvostavat enenevässä määrin hyvinvointia, makua ja helppoutta. Myös kasvispainotteisuus, luomu ja kotimaisuus nousevat korkealle kuluttajien tehdessä ostopäätöksiä.”

AVAINLUVUT

Milj. euroa

10-12
2017

10-12
2016

Muutos

1-12
2017

1-12
2016

Muutos

Jatkuvat toiminnot

 

 

 

 

 

 

Liikevaihto

87,1

80,4

8 %

314,0

312,0

  1 %

Operatiivinen käyttökate (EBITDA)

2,7

2,0

 

6,8

5,8

 

Operatiivinen liiketulos

1,2

0,6

 

1,3

0,8

 

Liiketulos

1,2

0,6

 

1,1

0,8

 

Osuus osakkuusyhtiö Sucroksen tuloksesta

1,4

1,5

 

1,0

0,7

 

Kauden tulos

2,3

1,9

 

2,9

2,0

 

Osakekohtainen tulos, euroa

0,38

0,31

 

0,46

0,33

 

Käyttöpääoma, vuoden lopussa

 

 

 

30,0

52,9

 

Konserni
(sis. lopetetut toiminnot)

 

 

 

 

 

 

Liikevaihto

91,6

100,1

-8 %

368,1

386,5

-5 %

Operatiivinen liiketulos

1,3

1,6

 

1,7

0,9

 

Liiketulos

1,2

1,2

 

-2,5

0,6

 

Kauden tulos

2,4

2,4

 

-0,6

1,2

 

Osakekohtainen tulos, euroa

0,38

0,38

 

-0,10

0,19

 

Oma pääoma / osake, euroa

 

 

 

18,10

19,00

 

Operatiivinen sidotun pääoman tuottoprosentti (ROCE-%)

 

 

 

2,4 %

1,2 %

 

Liiketoiminnan rahavirta

 

 

 

20,0

21,9

 

Omavaraisuusaste

 

 

 

72,6 %

64,1 %

 

Nettovelkaantumisaste (gearing)

 

 

 

-9,6 %

12,4 %

 

Investoinnit

 

 

 

5,9

9,7

 

 

TULOSOHJEISTUS VUODELLE 2018 

Konsernin koko vuoden operatiivisen liiketuloksen arvioidaan olevan vertailuvuoden jatkuvien toimintojen tulosta parempi (vuonna 2017: 1,3 miljoonaa euroa). Toiminnan kausiluontoisuuden johdosta tuloskertymä painottuu vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Alkuvuoden myyntivolyymeja ja tulosnäkymiä varjostaa vuoden 2017 heikko sato.

VOITONJAKOEHDOTUS

Emoyhtiön voitonjakokelpoiset varat 31.12.2017 olivat tilikauden voiton, 838 688,75 euroa, lisäämisen jälkeen 62 596 445,91 euroa.

Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että osinkoa maksetaan 0,70 euroa osaketta kohden. Hallitus ehdottaa, että osinkoina jaetaan yhteensä 4 344 305,00 euroa ja omaan pääomaan jätetään 58 252 140,91 euroa. Yhtiön taloudellisessa asemassa ei tilikauden päättymisen jälkeen ole tapahtunut olennaisia muutoksia. Yhtiön maksuvalmius on hyvä, eikä ehdotettu osingonjako vaaranna hallituksen näkemyksen mukaan yhtiön maksukykyä.

Yhtiön hallussa oleville omille osakkeille ei makseta osinkoa.

YHTIÖKOKOUS

Yhtiökokous pidetään tiistaina 27.3.2018 Säkylässä.

VUOSIKERTOMUKSEN JULKAISEMINEN

Vuoden 2017 vuosikertomus, joka sisältää hallituksen toimintakertomuksen, tilinpäätöksen vuodelta 2017, yritysvastuuraportin sekä erillisen selvityksen Apetit Oyj:n hallinto- ja ohjausjärjestelmästä julkaistaan viikolla 10 yhtiön internetsivuilla www.apetitgroup.fi.

TIEDOTUSTILAISUUS ANALYYTIKOILLE JA MEDIALLE

Analyytikoille ja medialle suunnattu tiedotustilaisuus pidetään tänään klo 10.00 Scandic Simonkentän Espa-kabinetissa (osoite: Simonkatu 9, Helsinki). Tilaisuudessa toimitusjohtaja Juha Vanhainen esittelee tilinpäätöstiedotteen. Tiedotustilaisuuden esitysmateriaali on ladattavissa yhtiön kotisivuilla heti tilaisuuden jälkeen.

 

Apetit Oyj

Juha Vanhainen

 

Lisätietoja:

Juha Vanhainen, toimitusjohtaja, puh. 010 402 00

 

Apetit on kasvisten ykkönen, vahvasti kotimaiseen ruoan alkutuotantoon toimintansa perustava elintarvikeyhtiö. Luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rehupuristeita sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Haluamme olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetitin liikevaihto vuonna 2017 oli 314 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 557. Lue meistä lisää osoitteessa apetitgroup.fi.

 

Apetit Oyj Tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2017

Esitysaineisto

Liittyvät artikkelit

Apetit Oyj:n tilinpäätös sekä selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmä...

Julkaistu kokonaisuus sisältää hallituksen toimintakertomuksen, konsernitilinpäätöksen ja emoyhtiön tilinpäätöksen, tilintarkastuskertomuksen, hallintoneuvoston lausunnon, selvityksen Apetit Oyj:n hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä vuosi- ja vastuullisuusraportin. Lataa Apetitin vuosikertomus 2017 tästä. Lisätietoja: Sanna Väisänen, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 402 4041

Webcast Apetitin puolivuotiskatsauksen julkistamisesta

Apetitin puolivuotiskatsauksen tiedotustilaisuuden webcast:

Apetit täsmentää strategisia tavoitteitaan - painopistealueet ovat uudis...

Painopistealueet ovat uudistuminen, kansainvälistyminen sekä tehokkuuden parantaminen. Apetitin tavoitteena on olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä ja Suomen tunnetuin kasvipohjaiseen syömiseen erikoistunut brändi. Tutkimusten mukaan kuluttajat haluavat lisätä kasvisten käyttöä ja kasviproteiinien kysyntä jatkaa vahvaa kasvua. Myös terveellisyys, vastuullisuus, luomu ja hyvinvointi jatkavat trendeinä kasvuaan. Lisäksi helppouden merkitys kuluttajan hektisessä arjessa korostuu. ”Syömisen trendit tukevat erinomaisesti Apetitia ja valittua strategiaa. Jatkammekin edellisen strategiakauden työtä vahvistaaksemme asemaamme kasvispohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijänä. Kovan työn, rohkeiden strategisten valintojen sekä jatkuvan uudistumisen ansiosta Apetit on nyt lunastanut aseman kasvisten ykkösenä”, sanoo toimitusjohtaja Juha Vanhainen. ”Kasvistrendin jatkaessa kasvuaan olemme lisänneet tutkimus- ja kehityspanoksia systemaattisesti, mikä on näkynyt uusien tuotteiden määrän merkittävänä kasvuna ja määrätietoisena laajentumisena uusiin tuoteryhmiin. Myös ruuan kansainvälinen kauppa on kasvanut. Nyt tehdyssä strategiatyössä olemme nostaneet keskiöön aikaisempaa nuorempia kohderyhmiä, joille tulemme lanseeraamaan uusia, heidän toiveisiin ja tarpeisiin sopivia tuotteita.” Apetit on lanseerannut digitaalisia palveluita kuluttajille kasvisten käytön lisäämiseksi avaamalla Kasvimaani.fi -verkkopalvelun ja reseptisuosituksia tarjoavan Njam-mobiilisovelluksen sekä uudistanut viljelijöille kohdennetun Avenakauppa.fi -palvelusivuston. ”Ensimmäisiä askeleita ruuan kansainvälisen kaupan ja digitaalisten palvelujen osalta on nyt otettu. Tavoitteena on, että pitkällä aikavälillä ne tukevat merkittävästi Apetitin liiketoiminnan kehittymistä”, Vanhainen toteaa. Apetitin strategiset painopisteet 2018–2020 Apetit keskittyy toiminnassaan jatkuvaan uudistumiseen lisäämällä tuote- ja palvelukehitystä, entistä voimakkaampaan kansainvälistymiseen kasvattamalla ruuan kansainvälistä kauppaa ja kartoittamalla mahdollisia uusia hankinta-alueita viljakaupassa samalla vahvistaen jalansijaa Baltiassa sekä tehokkuuden parantamiseen kaikissa liiketoiminnoissaan. Apetitin taloudelliset tavoitteet vuodelle 2020: Käyttökatteen (EBITDA) vähintään kaksinkertaistaminen (2017: jatkuvat toiminnot 6,8 me) Operatiivinen sidotun pääoman tuottoprosentti (ROCE %) > 8 % (2017: 2,4 %) Asetettujen strategisten tavoitteiden toteutuminen perustuu tavanomaiseen satokehitykseen, systemaattiseen toiminnan tehostamiseen, innovatiivisiin ja oikea-aikaisiin tuotelanseerauksiin sekä ruuan kansainvälisen kaupan kehittymiseen. Yhtiö on avoin strategiaan sopiville toimialaratkaisuille. Päivitetty osinkopolitiikka Apetit Oyj:n hallituksen tavoitteena on, että yhtiön osake on omistajilleen hyvätuottoinen ja arvonsa säilyttävä sijoitus. Osinkona yhtiö jakaa vähintään 50 prosenttia tilikauden voitosta. Liiketoiminta-alueiden strategiset painopistealueet 2018-2020: Ruokaratkaisut-liiketoiminnan tavoitteena on kasvaa kannattavasti markkinoita nopeammin kotimaassa. Strategisia painopistealueita ovat: Pakasteen ja tuoretuotteiden vahva uudistaminen sekä keihäänkärkituotteiden luominen kansainvälisille markkinoille Lasten ja nuorten kasvisten syönnin lisääminen ja tukeminen Kannattavuuden selkeä parantaminen Vastuullinen arvoketju entistä vahvemmaksi kilpailutekijäksi Öljykasvituotteet-liiketoiminnan tavoitteena on kannattavuuden parantaminen ja jalostusasteen kasvattaminen. Strategisia painopisteitä ovat: Öljynpuristustuotannon tehostaminen Kotimaisen rypsinviljelyn kehittäminen Uudet innovaatiot ja niiden nopea kaupallistaminen Kotimaisen kasviproteiiniomavaraisuuden kehittäminen Viljakauppa-liiketoiminnan tavoitteena on kauppavolyymien kasvattaminen päähankinta-alueilla ja käyttöpääoman tehokas käyttö. Strategisia painopisteitä ovat: Markkinaosuuden kasvattaminen Baltian hankinta-alueella Vahvat arvoketjukumppanuudet Suomessa Edistyneimmät digitaaliset palvelut logistiikan ja viljakaupan tueksi Uusien hankinta-alueiden kartoittaminen   Apetit Oyj Juha Vanhainen