Kouluvuosi käyntiin kasvispihveillä ja -pyöryköillä

Elokuussa alkava kouluvuosi tuo taas lautasille terveellisempiä ruokia rennon kesälomakauden jälkeen. Hyvä vaihtoehto koululaisten ja töihin palaavien lautasille ovat kasvispihvit, joita löytyy Apetitin valikoimasta moneen makuun. Kannattaa kokeilla esimerkiksi fetalla maustettuja kasvispihvejä, jotka tarjoillaan herkullisten uunijuuresten ja pinaatti-tsatsikin kera. Kasvispihveistä löytyy myös marokkolaiseen ja meksikolaiseen makumaailmaan sopivat vaihtoehdot. Kasvispihvi Mexican toimii erinomaisesti tomaattiriisin ja salsan kanssa tarjottuna. Katso kasvispihvien ja -pyöryköiden valikoima!   Pyörykät ovat parhaita! Apetitin valikoimasta löytyy pyöryköitä ja kepukoita useamman makuisina kasvisherkkuina. Kasvisjauhispyörykät sopivat hyvin vaikka pitaleivän väliin, ja kastikkeeksi sekoitellaan helppo mintturaita. Kokeile kasvispyöryköitä tomaattisalsan ja kookosriisin kera tai valmista porkkanapyöryköiden kaveriksi sieni-perunapaistos. Äläkä unohda kasvis-jalapenonugetteja! Ne maistuvat taivaallisilta sellaisenaan erilaisten dippien kera.   Apetitin valmiit kasvispihvit- ja pyörykät ovat helppoja ja nopeita valmistaa. Niille riittää lämmitys uunissa ja herkut ovat valmiita tarjottaviksi.   Tunnelmallista syksyn alkua kasvisruoan parissa! -Apetit 

Kasvispohjaista katuruokaa

Valmista helppoa ja nopeaa katuruokaa Apetit-tuotteista! Maista uudet kukkakaaliwingsit ja kokeile herkulliset kasvispohjaiset Street food -reseptit. Street food on tullut jäädäkseen. Katuruoka ei ole enää pelkästään burgereita paperista vaan siitä on tullut laaja-alainen ilmiö, josta voi ammentaa monipuolisesti erilaisten ravintoloiden tarpeisiin. Kasvisruoka sopii erinomaisesti katuruokaan, joka on usein tuhtia – kasvikset tuovat mukaan ripauksen raikkautta. Apetit on kehittänyt sinulle 16 uutta street food-reseptiä, joilla pääset testaamaan helppoa ja maistuvaa katuruokaa ja saat uusia ideoita kokkaamiseen. Apetit tuotteet sopivat loistavasti teemaan, koska voit hyödyntää valmiiksi pilkottuja tuotteita sekä pakasteita. Apetit Kasviskepukat sopivat hienosti esimerkiksi bao-höyrysämpylöiden tai pitaleipien väliin ja erilaiset valmiit wok-sekoitukset toimivat hyvin makumaailmaltaan usein aasialaiseen suuntaan vivahtavassa katuruoassa. Burgerin ystäviäkään ei ole unohdettu, sillä Apetit Mustapapupihvi on herkullinen tuhti lisä esimerkiksi kuubalaisen Frita Burgerin väliin. Kukkakaaliwingsejä tötteröstä Apetitin vegaaninen uutuus Kukkakaaliwings on oivallinen esimerkki street foodista, jossa yhdistyy herkullinen maku ja helppous. Pakastetut wingsit heitetään frittiin ja herkku on valmis! Wingsit voi maustaa suolalla tai vaikka talon omalla mausteseoksella. Viereen sopivat erilaiset dipit ja tarjoilu tötteröstä viimeistelee makuelämyksen.   Reseptejä Mustapapu-frita -burger Kuubalainen frita-burger onnistuu myös kasvissyöjän vaihtoehtona! Etikkainen frita-kastike, paistettu kananmuna ja ohuet friteeratut olkiperunat takaavat tuhdin burgerin.   Pad Thai Suomiwokista Pad thai on yksi tunnetummista thaimaalaisista ruoista, jonka vegaanisen version pohjana toimivat paistetut nuudelit sekä Apetit Suomiwok ja paprikasuikaleet.   Katso kaikki reseptit uudesta street food -esitteestämme tai reseptit-sivuilta   

Kesän suosikkireseptit

Kesän herkut löytyvät Apetit Ammattilaisilta. Kukkakaaliwingsit, kasvisburgerit, täytetyt herkkuleivät, raikkaat ja ruokaisat salaatit sekä maistuvat jälkiruoat sopivat loistavasti kesän ruokatarjontaan! Kukkakaaliwingsit Apetit Kukkakaaliwingsit ovat täydellinen snack vegaaneille. Apetit Kukkakaaliwingsit on helppo tuunata monipuoliseksi street food -syötäväksi erilaisilla dipeillä. Kokeile esimerkiksi kipakkaa wasabi-majoneesia, täyteläistä ranch-dippiä tai tulista gochujang-kastiketta. Katso resepti   Kukkakaaliwingseillä täytetty bocadillo-leipä Paistettu Apetit Paprikasuikalemix ja Kukkakaaliwingsit ovat täydellinen täyte patongeille, joita kutsutaan täytettyinä Espanjassa bocadilloiksi. Leipä on helppo pitää vegaanisena, kun muistat käyttää vegaanista juustoa ja majoneesia. Katso resepti   Burgerit Mustapapu-frita burger Kuubalainen frita burger onnistuu myös kasvissyöjän vaihtoehtona! Etikkainen frita-kastike, paistettu kananmuna ja ohuet friteeratut olkiperunat takaavat tuhdin burgerin. Katso resepti   Kasviskvinoa-ruisburger Raikasta tuoretomaattisalsaa ja jogurttia, maistuvaa Sriracha-kastiketta ja rapeaksi paistetut kasviskvinoa-pihvit. Maukasta ja täyttävää! Katso resepti   Lohi-rapuburger Mehevään burgeriin sopii myös kalapihvi!  Katso resepti   Mexican vegeburger Apetit Mexican Kasvispihvit ovat kuin tehty mausteisen burgerin väliin.  Katso resepti   Täytetyt leivät Haukipatonki Hauki on pop! Katso resepti   Feta-kasvispihvi pitaleipä Kreikan suuntaan kumartavat Apetitin Feta-kasvispihvit ovat loistava täyte pitaleiville. Pitaleipien lisukkeiksi sopivat helppo tsatsiki sekä valmis Couscous-tabbouleh. Viimeistele pitaleivät oliiveilla, fetajuustolla ja lehtipersiljalla. Yksinkertaisen herkullista! Katso resepti   Kasviskepukoilla täytetty Bao Bao-höyrysämpylöitä löytyy jo valmiina varsinkin aasialaiseen ruokaan erikoistuneista kaupoista, mutta voit valmistaa ne myös itse. Rapeat Apetit Kasviskepukat, tuliset chilikurkut ja täyteläinen soija-seesamimajoneesi ovat täydellinen yhdistelmä höyrysämpylöiden sisälle. Katso resepti   Salaatit ja keitot Järvisalaatti (Panzanella) Kotimaiset Järvikalapihvit sopivat mainiosti raikkaan salaatin sekaan. Järvikalapihvit ovat myös kestävä valinta, sillä ne valmistetaan kotimaisesta hoitokalastetusta järvikalasta.  Katso resepti   Maalaissalaatti rapeasta kasvisjauhispihvistä Rapeat Apetit Kasvisjauhis Chick -pihvit ovat maistuva ja täyttävä lisä kesäiseen salaattiin.  Katso resepti   Tom Yum-keitto suomiwokista Riisinuudeleista, Apetit Suomiwokista ja herkkusienilohkoista tehty tom yum -keitto on maistuva klassikko, joka toimii myös vegaanisena. Katso resepti   Kesän jälkiruoat Hedelmäkulho kookoksella ja jogurtilla Apetit Hedelmäsalaattien lisukkeeksi toimii erinomaisesti kookoskermasta ja jogurtista vispattu kastike. Kookoskerma vaahtoutuu parhaiten, kun se on todella kylmää. Valmis kastike tulee säilyttää jääkaapissa. Voit kokeilla kastiketta ja makeita pähkinöitä myös muiden Apetit Hedelmäsalaattien kanssa. Katso resepti   Mustikka-hunajamelonismoothie Raikas mustikkasmoothie on aina varma valinta. Lisää ripaus makeutta hunajalla ja hunajamelonin paloilla. Katso resepti   Aasialainen herne-kookossmoothie Kesäinen kestosuosikki herne taipuu moneen, myös värikkääseen ja maistuvaan smoothieen.  Katso resepti   Porkkanasmoothie Kasvismaailmasta eivät värikkäät smoothiet kesken lopu! Porkkana ja ruusunmarja tuovat paitsi väriä, myös makua raikastavaan smoothieen.  Katso resepti

Kolme parasta talven keittoa

Lämmittävät keitot kuuluvat talveen kuin porkkana lumiukon nenään. Kasviksista valmistetut keitot ovat täynnä vitamiineja, eivätkä ne yleensä vaadi suuria ponnisteluja, varsinkin jos käytetään valmiiksi kuorittuja ja pilkottuja kasviksia. Valitsimme sinulle kolme maukasta keittoa talvipäivien iloksi!  1. Terveellinen ja maultaan tuhti Porkkana-palsternakkakeitto on todellinen terveyspommi, jonka hehkuvan keltainen väri tuo piristystä harmauteen. Tämän keiton vahvat ja täyteläiset maut lämmittävät kylmänä pakkaspäivänä ja keiton kanssa tarjoiltava hernepesto raikastaa kokonaisuuden. Keiton rehellinen maku perustuu kotimaiseen porkkanaan, palsternakkaan ja herneeseen. Katso resepti tästä. 2. Helppo ja herkullinen Herkkusieni-pinaattikeiton valmistamiseen menee vain hetki, yksinkertaisuus ja helppous ovat tämän keiton juju. Kotimainen pinaatti tuo keittoon syvää makua ja kerman sijaan keitossa käytettävä maito keventää keiton kevään kuntokuuriinkin sopivaksi. Katso resepti tästä. 3. Eksoottinen ja mausteinen Aasialaisen keiton ytimessä maistuu siitakesienet, vihreät pavut ja kaali. Keiton mausteet, inkivääri ja chili ovat tervetulleita vastustuskyvyn parantajia talven flunssakauteen. Mikä parasta, tämän keiton valmistat 10 minuutissa! Katso resepti tästä. 

Uudista noutopöytä juureksilla

Haluatko vaihtelua salaatti- ja noutopöytään? Miltä kuulostaisi punajuuritartar, juures-Tarte Tatin tai Sheperd’s Pie ilman lihaa? Juureksia voi hyödyntää muutenkin kuin muusissa ja uunijuureksissa. Esimerkiksi karamellisointi tuo sellaisenaan tarjottavien juuresten oman makeuden hienosti esiin. Klassiset juuressosekeitot piristyvät kummasti ripauksesta inkivääriä ja salaatteihin saat vaihtelua lisäämällä niihin raakoja ja kypsiä juureksia. Kokonaiset punajuuret kannattaa valmistaa korkeassa lämpötilassa kannen alla ”höyry-paahto metodilla”, jotta punajuuret säilyvät mehevinä. Haastavalle yleisölle porkkanat ja punajuuret on helppo piilottaa dippiin tai friteerata tuhdeiksi herkkupaloiksi. Kokeile rohkeasti erilaisia tapoja hyödyntää juureksia salaateissa, keitoissa tai sellaisenaan. Katso lisää vinkkejä alkuperäisestä artikkelista.   Karjalanpaisti ilman lihaa yllättää mehevyydellään Kokeile erilaisia valmistustapoja Apetitin monipuolisilla resepteillä. Löydä uusia näkökulmia perinteisiin ruokiin, kuten karjalanpaistiin, josta saa herkullisen myös ilman lihaa. Yrteillä ja leipäjuustolla piristetty Savu-kasviskarjalanpaisti valmistuu helposti uunissa Apetitin juures- ja sipulikuutioita hyödyntäen. Katso resepti

Järjestä kuuma keittobuffet

Yllätä asiakkaasi järjestämällä kuuma keittobuffet uudella tavalla. Laita tarjolle muutama keittovaihtoehto sekä paljon erilaisia lisukkeita. Tee noutopöydästä näyttävä panostamalla esillepanoon, leipäkorit ja korkeat mukit täynnä leipätikkuja ovat loistavia katseenvangitsijoita ja kulhollinen puukauhoja tuo kummasti lämpöä noutopöytään. Muista, että esillepanossa runsaus on tärkeintä. Lisukkeissa kannattaa käyttää mielikuvitusta, laita tarjolle esimerkiksi juustopopcornia, krutonkeja, suolakeksejä, siemeniä, pilkottuja yrttejä ja juustoraastetta. Smetana, pesto ja erilaiset salsat sopivat hyvin erilaisten keittojen päälle. Kokoa keittobuffet esimerkiksi mausteisesta savupaprikakeitosta, pasta-broilerikeitosta ja kookos-bataattikeitosta.   P.S. Muista runsaus ja mielikuvitus! Katso lisää vinkkejä alkuperäisestä artikkelista.   Kukkakaalia mukista Hauska vaihtoehto esillepanoon on tarjota keitto lautasen sijaan mukista. Kokeile esimerkiksi kukkakaali-savulohikeittoa, joka on helppo valmistaa käyttämällä Apetitin kukkakaalirouhetta ja perunasoppakuutioita. Tarjoile lisukkeena paahdettuja saaristolaisleipätikkuja. Katso resepti

Vaihda välipalapullat marjaherkkuihin

Terveelliset, mutta maistuvat välipalat ovat tervetullutta vaihtelua iltapäivän sokerimunkeille ja täytetyille leiville.  Hedelmät ja marjat sisältävät syöpää torjuvia antioksidantteja sekä vitamiineja ja vievät nälän ilman ylimääräisiä kaloreita. Loistavia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi smoothiet, raikkaat hedelmäsalaatit, tuorepuurot ja rahkaherkut. Näissä voit hyvin hyödyntää pakastettuja marjoja, sillä tuoreena pakastetut marjat säilyttävät makunsa ja vitamiininsa hyvin. Hedelmien kuoriminen ja pilkkominen ovat ikäviä aikasyöppöjä, mutta valmiitakin vaihtoehtoja on tarjolla. Raikkaan  hedelmäisen välipalan saat käyttämällä Apetitin omenaista hedelmäsalaattia, jonka syöntikypsinä ostetut hedelmät pilkotaan käsin ja säilötään ilman säilöntäaineita. Katso lisää vinkkejä alkuperäisestä artikkelista.   Päivän vitamiinit juotavana herkkun Raikas mustikka-hunajamelonismoothie on täydellinen terveyspommi, joka sisältää sekä hedelmiä että marjoja. Smoothie on kätevä tarjota mukaan otettavasta annosmukista tai nauttia paikan päällä. Smoothie saa pirteän makunsa kotimaisista mustikoista ja tuoreista hunajamelonipaloista. Katso resepti

Parhaimmat ideat sormiruoan dippailuun

Mausteista, makeaa, kylmää, kuumaa tai kermaista – dippien kirjo on yhtä laaja kuin kokin mielikuvitus.  Dipit kuuluvat erottamattomana osana sormiruokaan, valmistelet sitten pienempää tilaisuutta tai suurempaa fiestaa. Halutessasi runsasta ja kermaista, ovat majoneesipohjaiset kastikkeet varma valinta. Sekoita majoneesin joukkoon kermajuustoa, kermaviiliä sekä sipulia ja klassinen ranskalainen sipulidippi on valmis. Jos majoneesi ei ole suosikkisi, kokeile jogurttipohjaisia dippejä. Sekoita turkkilaisen jogurtin joukkoon kurkkua, minttua ja tilliä valmistaaksesi tainnuttavan hyvän tsatsikin. Eksoottisempia makuja saat lisäämällä jogurttiin ananasta, curryä, chiliä ja kookosta. Melkein kaikkeahan voi dipata, kasvisten lisäksi rapeat kasvis-jalapenonugetit sekä porkkana- ja pinaatti-raejuustonapit sopivat erityisen hyvin dippailtavaksi sormiruoaksi. Katso lisää dippivinkkejä alkuperäisestä artikkelista Täyteläinen dippi sormiruoallle Rapeat kasvis-jalapenonugetit sopivat dipattavaksi pehmeän kermaiseen, mutta raikkaaseen punasipuli-ruohosipulikastikkeeseen. Punasipuli ja ruohosipuli tuovat mukavaa kirpeyttä majoneesipohjaiseen dippiin. Sopii tarjoiltavaksi nugettien lisäksi kasvisnappien kera. Katso resepti

Salaattibuffet kuuluu kesän juhliin

Mitä tarjota kesän juhlissa? Kattava salaattibuffet on raikas, näyttävä ja terveellinen vaihtoehto juhlapöytään. Salaattibuffet ei saa jättää ketään nälkäiseksi, joten valitse tarjottavaksi ruokaisia lisukkeita, kuten papuja, couscousia, juureksia, juustoja tai pähkinöitä. Valmistele salaattibuffet etukäteen keittämällä kananmunat, valmistamalla kastikkeet ja kypsentämällä juurekset. Valitse lisukkeiksi valmiita sekoituksia, kuten mustapapusalsaa, couscous tabboulehia tai juures- ja hedelmäsalsaa. Salaattien pohjana toimivat valmiit salaattisekoitukset helpottavat ennakkovalmisteluissa. Mieti tarkkaan myös asiakasta helpottavat asiat, kuten toimivat ottimet, tarjoiluastiat, kastikepullot ja -kauhat. Pienet asiat, kuten erilaiset siemenet, pähkinät ja pehmeä maukas leipä viimeistelevät salaattibuffetin. Salaatit ovat jo itsessään näyttäviä, mutta myös esillepanoon kannattaa panostaa nostamalla pöytään vaikka kimpullinen tuoreita kukkia. Ruokaisa järvisalaatti on salaattibuffetin hitti  Runsas ja näyttävä Järvisalaatti eli panzanella sopii täydellisesti juhlavaan salaattipöytään. Maalaiskasvissekoitus, järvikalapihvit ja vuokaleipä tekevät panzanellasta ruokaisan ja täyttävän. Voit myös minimoida hävikin käyttämällä leipänä jo kuivahtamaan päässeet leivänkannikat. Katso resepti